Bästa kortet - Bensinkort??

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Bästa kortet - Bensinkort??

Inlägg av Fuelman »

Nästan offtopic men lite roligt att en elbilsägare väljer ett bensinkort :lol: För en tid sedan gjorde jag en genomlysning vad jag betalar till olika banker och finansinstitut. En hel del tusenlappar per år visade det sig. Jag låg iofs i en typ av extremläge med ett platinumkort via Mastercard (concierge) och ett Amex premium (bättre Eurobonuspoäng). Dock hade jag varit aktiv i att förhandla bolån m m och låg med bunden 3-års ränta på 1,05%. Nåväl, tog beslut att gå till andra ändläget och "cherrypicka" för att landa på så låg kostnad som möjligt gentemot bankvärlden. Det blev lite av en utmaning :-) Har sammanställt en meny nedan och vill gärna få in tips på ännu bättre erbjudanden:

- Bolån: Avanza, rörligt 0,79% i dag.
(Kräver max 50% belåning och 3MSEK engagerat i Avanza inkl företag, familj m m. Öppnar av och till under året när Avanza har likvida överskottsmedel. Nordnet har liknande men med krav på 5MSEK engagemang)

- Kort utomlands: Santander.
(Ingen årsavgift, inga växlingsavgifter, ingen avgift på bankomatuttag. Dock ränta på bankomatuttag till låg kostnad. Detta erbjudande verkar dock inte finnas längre för nya kort)

- Kort i Sverige: Preem Mastercard. (Ingen årsavgift, 1% cashback. Dock inte autogiro. Had jag gjort om så hade det blivit Shell Mastercard som har samma deal men med autogiro.

- Bank: Skandiabanken. (Inga avgifter, har fullservice inkl swish)

- Mat: ICA kort. För extra 1% bonus. Betalar givetvis med Preem...

Hade ju som sagt tidigare kort för att samla poäng men kom fram till att 1% cashback är överlägset. För er som reser mycket utomlands så finns det pengar att spara på att slippa växlingsavgifter utomlands och uttagsavgifter utanför EUR-zonen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Bästa kortet - Bensinkort??

Inlägg av bylund »

På Coop Medmera Plus liksom Santander är det ränta om man tar ut pengar med kortet (men inga andra avgifter eller valutapåslag). Man kan komma runt det på Coop genom att betala in i förväg så att man ligger på plussaldo och inte belastar någon kredit. Kanske samma på Santander?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Tack för tipset! Har börjat ta ut pengar på ICA i kassan i samband med matinköp. Vet dock inte om man får 1% + 1% på det
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Fuelman skrev:
Nästan offtopic men lite roligt att en elbilsägare väljer ett bensinkort :lol: För en tid sedan gjorde jag en genomlysning vad jag betalar till olika banker och finansinstitut. En hel del tusenlappar per år visade det sig. Jag låg iofs i en typ av extremläge med ett platinumkort via Mastercard (concierge) och ett Amex premium (bättre Eurobonuspoäng). Dock hade jag varit aktiv i att förhandla bolån m m och låg med bunden 3-års ränta på 1,05%. Nåväl, tog beslut att gå till andra ändläget och "cherrypicka" för att landa på så låg kostnad som möjligt gentemot bankvärlden. Det blev lite av en utmaning :-) Har sammanställt en meny nedan och vill gärna få in tips på ännu bättre erbjudanden:

- Bolån: Avanza, rörligt 0,79% i dag.
(Kräver max 50% belåning och 3MSEK engagerat i Avanza inkl företag, familj m m. Öppnar av och till under året när Avanza har likvida överskottsmedel. Nordnet har liknande men med krav på 5MSEK engagemang)

- Kort utomlands: Santander.
(Ingen årsavgift, inga växlingsavgifter, ingen avgift på bankomatuttag. Dock ränta på bankomatuttag till låg kostnad. Detta erbjudande verkar dock inte finnas längre för nya kort)

- Kort i Sverige: Preem Mastercard. (Ingen årsavgift, 1% cashback. Dock inte autogiro. Had jag gjort om så hade det blivit Shell Mastercard som har samma deal men med autogiro.

- Mat: ICA kort. För extra 1% bonus. Betalar givetvis med Preem...

Hade ju som sagt tidigare kort för att samla poäng men kom fram till att 1% cashback är överlägset. För er som reser mycket utomlands så finns det pengar att spara på att slippa växlingsavgifter utomlands och uttagsavgifter utanför EUR-zonen.
Preem Mastercard kostar 295 kronor året efter första året
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Nu skrämdes du :?
IMG_2195.PNG
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Fuelman skrev:
Här vill jag göra ett par tillägg. Hos Skandiabanken kan man inte vara flera ägare till samma konto, och dom har heller inte några byggnadskreditiv. Det senare behövs om man ska bygga nytt hus och inte är väldigt stadd vid kassa, och bankerna brukar vilja ha en som helkund för att erbjuda tjänsten.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

@Surfaren. Det var fel av mig att skriva "fullservice". Jag utgick snabbt från mina egna behov kring att betala räkningar, autogiro, internetbank och swish. Ett par intressanta spår som bl a Forex föll på swish...

Intressant det du skriver kring byggnadskreditiv. Vad menar banken med fullservice? Att du skall ha dina bolån där?
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Fuelman skrev:
Intressant det du skriver kring byggnadskreditiv. Vad menar banken med fullservice? Att du skall ha dina bolån där?
Vi hamnade hos Handelsbanken, som var noga med att vi avslutade våra åtaganden i våra tidigare banker (jag hade tidigare Skandiabanken). Dom hjälpte till med detta (läs: såg till att vi skrev på ett papper så dom kunde göra det, så vi inte skulle strunta i det). Sen var det prat om att öppna sparande också, men det duckade vi tills att huset var klart och byggnadskreditivet avslutat, och sen bytte vi bank. Jag kunde inte förlåta SHB för att dom lät oss ramla mellan stolarna när vår bankkontakt slutade, och så var det den där satans kortläsaren...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Jo, bankid/mobilt bankid var också en "must have" i valet av bankid :-)
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

I valet av bank...
Skriv svar