Firmware 2017.28.4 cf44833

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Firmware 2017.28.4 cf44833

Inlägg av mati »

Fick idag ny mjukvara med denna påhittiga versionsbeteckning när min bil var i Mölndal för byte av laddare. Inget nytt i release notes. Bara minor buggfixes and improvements.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Re: Firmware 2017.28.4 cf44833

Inlägg av Hyted »

Är säkert den min bil installerar nu då.

Ett väldigt klickande och grejande.

Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Va lattjo, det är alltså (minst) den andra versionen med sånt däringa knepigt "namn"....
Testa att starta om stora skärmen och se om den dör ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Va lattjo, det är alltså (minst) den andra versionen med sånt däringa knepigt "namn"....
Testa att starta om stora skärmen och se om den dör ;)
Eftersom Spotify inte längre fungerade efter uppdateringen var jag faktiskt illa tvungen att starta om skärmen omgående. Det var tämligen riskfritt, jag var ju kvar i Mölndal. Det gick fint. Inga kvaddade minneskort eller grillade displayer. :)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Alla verkades problem med Spotify igår...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Tyckte nu när jag åkt vägen till göteborg igen att ap funkade rätt så bra.

Lite smårädd för olika skyltar och så men stabil i filen tycker jag.

Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Hyted skrev:

Men inte norr om Vårgårda eller? Min bil fick inte ens lås på vägmarkeringarna på den sträckan och hittade inte vägen. Det funkade inte att aktivera AP där. Funkade det för dig?
För övrigt har det fungerat bättre än tidigare, men sällan så att man kunde slappna av. Jag körde stora delar av sträckan själv, helt enkelt eftersom bilen betedde sig som en rädd nybörjare. Framförallt på E6 i Göteborg var det en plåga att köra med AP. Inte minst för alla som låg bakom mig. Konstigt att ingen tutade eller visade fingret. I Ryssland hade man nog blivit skjuten bakom ratten tror jag. Jag undrar om jag har kört för mycket på landsbygden, bilen är helt enkelt inte van vid att att ha en massa andra bilar runt omkring sig. Den var rädd hela tiden.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Hyted skrev:

Men inte norr om Vårgårda eller? Min bil fick inte ens lås på vägmarkeringarna på den sträckan och hittade inte vägen. Det funkade inte att aktivera AP där. Funkade det för dig?
För övrigt har det fungerat bättre än tidigare, men sällan så att man kunde slappna av. Jag körde stora delar av sträckan själv, helt enkelt eftersom bilen betedde sig som en rädd nybörjare. Framförallt på E6 i Göteborg var det en plåga att köra med AP. Inte minst för alla som låg bakom mig. Konstigt att ingen tutade eller visade fingret. I Ryssland hade man nog blivit skjuten bakom ratten tror jag. Jag undrar om jag har kört för mycket på landsbygden, bilen är helt enkelt inte van vid att att ha en massa andra bilar runt omkring sig. Den var rädd hela tiden.
Skumt att du upplever problem på E6 i Göteborg. Kör där dagligen och där är den ju felfri. Kör från Örgrytemotet till Torslanda.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Funderar på om matis kamera behöver justeras i infästningen mot rutan? Jag hade det problemet vid leverans, men då fick jag visserligen ett meddelande om att kameran behövde justeras och AP vägrade fungera i hastigheter över 90.

Dock kan det vara värt att kolla upp. Tänker att om det inte fungerar på motorvägar (där majoriteten av oss inte har så stora problem) så är något fel. Dessutom är ju inte Tesla kända för sin noggrannhet vid ihopsättning av bilar direkt, så det är ju inte omöjligt att kameran inte har optimal vinkel mot vägbanan (trots att den inte larmar).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jo, den funkar ganska bra på motorvägar även för mig. Bättre än på landsvägar. Men uppenbarligen mindre bra i kombination med andra bilar, vägräcken och tät rusningstrafik. Det har fungerat bättre i tidigare versioner.
Jag får tillägga att filbyten går nu smooth as silk. Verkligen bra. Däremot så är det fullt möjligt att byta fil även om man blir omkörd av en annan bil som är i döda vinkeln. Jag trodde att den skulle känna av det med ultraljudssensorerna, men den byter glatt till vänster körfält även om det är upptaget. :o
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Ok, då är jag med! Är ju inte så ofta i Göteborg så har ingen koll alls på hur min bil hade betett sig där i rusningstrafik.

Ju mer jag tänker på det så skulle det vara intressant att köra lite A/B tester med någon annan Tesla med AP2 för att se om där finns skillnader exemplaren emellan. Typ en bil som ägaren tycker funkar perfekt och en annan vars ägare inte tycker det. På samma programvara givetvis. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Bra idé! Ställer gärna upp med min X90D AP2 i Göteborgstrakten. Tycker den är ganska bra!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har förresten mjölkat Tesla-teknikern på information när jag var i Mölndal i måndags:
AP2 använder numera två kameror. Det har ju redan spekulerats här på forumet att det kanske är så.
Skyltavläsning är faktiskt implementerat också, dvs bilen går numera efter hastighetsskyltarna när den är riktigt säker på vad skylten säger. Annars är det GPS-data som gäller.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Det var ju positivt med skyltavläsning!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Min läser definitivt inga skyltar. Det kan jag garantera och bevisa för den som så vill. Min bil ändrar hastigheten helt GPS-baserat.

Är lite skeptisk till uttalanden på tekniker på SC. Vissa vet säkert massor, men de jag pratat med i Göteborg gissade mest alternativt gick på officiella uppgifter från reklammaterialet, gällande AP-funktioner i stort. Det är säkerligen individuellt beroende på vad de arbetar med.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
Min läser definitivt inga skyltar. Det kan jag garantera och bevisa för den som så vill. Min bil ändrar hastigheten helt GPS-baserat.

Är lite skeptisk till uttalanden på tekniker på SC. Vissa vet säkert massor, men de jag pratat med i Göteborg gissade mest alternativt gick på officiella uppgifter från reklammaterialet, gällande AP-funktioner i stort. Det är säkerligen individuellt beroende på vad de arbetar med.
Jag är själv lite tveksam när det gäller just skyltavläsning. Jag upplever inte att den gör det och det var också därför jag frågade på SC. Men det kan ju iofs vara så att det är fortfarande ganska dåligt, dvs bilen kan i teorin upptäcka skyltar, men den lyckas inte särskilt ofta och går därför mest efter GPS-data. Teknikern sa att den går huvudsakligen efter GPS. Det kan ju förklara saken.
Angående kamerorna så tror jag att det stämmer. Skulle jag få gissa så är det mid-range och long-range kameran som används. Tidigare var det bara mid-range. Den som inte används är vidvinkelkameran.
OBS! Detta är en okvalificerat gissning efter vad jag upplever. Det kan vara helt fel.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det kan ju vara så att den läser skyltar. Men bara känner igen amerikanska.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Det verkar faktiskt ligga lite sanning i det påståendet (att kameran kan läsa skyltar nu), iaf känns det så för mig. På väg 100, Höllviken, är det 70 första biten innan bron mot Ljunghusen och Skanör/Falsterbo. Sedan jag fick min bil har den visat 40 där ganska länge. Men för en månad sedan?! började bilen visa 70 istället. Kartuppdatering tänkte jag först, men igår när jag körde i regn så visade den 40 igen. En bugg tänkte jag då, men sedan läser jag detta och det skulle kunna vara så att den inte läste av skylten denna gång. Får skylla det på avsaknaden av regnsensor :lol:
Skriv svar