Jag har en sommarstuga som är (väldigt) off-grid på en ö i skärgården långt uppe i norr. För närvarande fås all ström från en solcell på väggen kopplad till ett 12v system, vilket knappt räcker till laddning av telefoner och barnens ipads. I mitt hushåll är vi 5 personer samt i närliggande stugor bor en del släktingar. Vi tillbringar lite drygt fem veckor i stugan på sommaren och någon vecka samt några helger på vintern. Till och från bor personer där ute längre perioder över islossningar, föräldraledigheter m.m. När det är som störst belastning på ön med gäster och släktingar så är vi ungefär 20 personer där, över midsommar m.m.
Jag är väldigt intresserad av att beställa en PowerWall 2 till denna stuga. Men jag är inte särskilt kunnig i fråga om el m.m. och skulle gärna bolla idéer och få tips. Jag är därför tacksam för alla tankar och tips jag kan få!

Jag har följande frågor:
1. Går det att använda PowerWall 2 helt off-grid? I de kopplingsscheman som finns i dokumentationen ansluts systemen alltid till elnätet. Jag har sett att flera personer nämner att PW2 skulle vara utmärkt för en sommarstuga, men jag vill bara vara säker. Behövs det el för att starta systemet osv?
2. Som jag nämnde har vi idag i princip ingen elförbrukning i stugan. Åtminstone innan vi hinner få nya "dåliga" vanor så kommer alltså förbrukningen att vara ganska liten och endast avse tv, datorer, telefoner och plattor, Wi-Fi, någon hushållsapparat samt laddning av skruvdragare m.m. till och från. Jag behöver därför inte 20 kvm solceller för att täcka förbrukningen, men hur många solceller behöver jag för att kunna ladda PWn? Måste jag upp i 230 volt? Skulle det gå att ladda PW2:n med bara ett par mindre solceller
3. Jag har även funderat på vindkraft som substitut till solceller eftersom det är väldigt bra vindförhållanden på ön. Speciellt sommartid är det mycket vanligt med sydvästliga vindar runt 6-9 m/s. Det blåser mindre på vintern, men då har vi å andra sidan bokstavligt ingen sol alls i slutet av december och mycket begränsat med sol under november-februari. Råkar det finnas någon som har koll på ett bra alternativ på vindkraftverk som kunde snurra en PW?
4. Jag har ett 5 kw elverk där ute som i princip är helt nytt. Jag skulle tippa på att det drar runt 2-3 l/h. Skulle det gå bra att ladda upp PW:n någon gång i veckan, vilket såvitt jag förstår endast borde dra runt 7-8l bensin per gång? Jag funderar på detta ifall jag skulle vilja dela upp "investeringen" i två delar. Dvs. först införskaffa PW2:n och därefter, efter några år, införskaffa solceller och/eller vindkraftverk.
5. Skulle PW:n ha några problem att klara miljön där ute? På vintern är det ju under -30 flera veckor i stöten under normala vintrar.