Andrahandsvärdet på elbilar
Moderator: Redaktion
Andrahandsvärdet på elbilar
Hej
Hur är förslitningen på motorn i en elbil typ Tesla vs en vanlig bensinmotorsbil.
Slits en elmotor mer eller mindre?
Om slitaget är mindre än bensinaren beror värdeminskningen mer på ålder och extrautrustning än på hur långt elbilen har åkt?
Hur är förslitningen på motorn i en elbil typ Tesla vs en vanlig bensinmotorsbil.
Slits en elmotor mer eller mindre?
Om slitaget är mindre än bensinaren beror värdeminskningen mer på ålder och extrautrustning än på hur långt elbilen har åkt?
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Andrahandsvärdet på elbilar
Elmotorn i Tesla har endast en rörlig del, det gör stor skillnad.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Andrahandsvärdet på elbilar
Den rörliga delen i elmotorn är inte i kontakt med något, den är lagrad i två eller fler kul/rullager. Motsvarande motor i industrin går dygnet runt i massor av år. Så är lagren rätt dimensionerade håller de mycket länge. Teslas motor går plocka isär utan specialriggar. Bör ge prisvärda utbytesmotorer. Alla andra elbilar har permanentmagnetmotorer som är mycket svåra att plocka isär för lagerbyte.
Batteriets åldrade är en del av värdeminskning men jag tror de kommer hålla länge och att det kommer vara finnas utbytespaket när det är dags.
Batteriets räckvidd på små elbilar kanske ger en större värdeminskning när det kommer modeller med dubbla räckvidden.
Aluminiumkaross bör göra att Teslan inte dör av rost.
Åldrande elektronik är en annan oro, Tesla verkar duktiga på få antal versioner som kan öka möjligheten till att delar finns länge.
Rörliga delar efter motorn slits ju på alla bilar men där bör det ju gå renovera.
Fåfänga, man vill ha en ny bil kan påverka begagnatpriset.
Nya billigare elbilar med lång räckvidd kan ge prispress. Men då bör helheten värderas, inte bara räckvidd.
Batteriets åldrade är en del av värdeminskning men jag tror de kommer hålla länge och att det kommer vara finnas utbytespaket när det är dags.
Batteriets räckvidd på små elbilar kanske ger en större värdeminskning när det kommer modeller med dubbla räckvidden.
Aluminiumkaross bör göra att Teslan inte dör av rost.
Åldrande elektronik är en annan oro, Tesla verkar duktiga på få antal versioner som kan öka möjligheten till att delar finns länge.
Rörliga delar efter motorn slits ju på alla bilar men där bör det ju gå renovera.
Fåfänga, man vill ha en ny bil kan påverka begagnatpriset.
Nya billigare elbilar med lång räckvidd kan ge prispress. Men då bör helheten värderas, inte bara räckvidd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Andrahandsvärdet på elbilar
Det känns lite som jag också tänkte det borde vara att milen inte har lika stor påverkan på priset som att nya bättre produkter kommer ut. Fin röd Tesla model X du har såg bild på den på kö vid Superchargers tråden...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Andrahandsvärdet på elbilar
Tesla har ju dessutom sjukt bra garanti på batteri och drivlina (andra elbilar har oxo liknande) som gäller väldigt länge
och utan milgräns
Så milen i sig påverkar nog bra mkt mindre än det gör på fossilare helt klart...
Elektroniken är helt klart det som oroar mig mest (inkl laddningen som lustigt nog inte ingår i garantin för drivlinan osv),
när man hör siffror på typ 30 tusen för att byta en skärm som dessutom verkar kunna haverera på skapligt nya bilar så
blir man ju inte precis mindre orolig lixom...
och utan milgräns

Så milen i sig påverkar nog bra mkt mindre än det gör på fossilare helt klart...
Elektroniken är helt klart det som oroar mig mest (inkl laddningen som lustigt nog inte ingår i garantin för drivlinan osv),
när man hör siffror på typ 30 tusen för att byta en skärm som dessutom verkar kunna haverera på skapligt nya bilar så
blir man ju inte precis mindre orolig lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Andrahandsvärdet på elbilar
På Model 3 har man milgräns. 8 år eller 16000 mil på det lilla och 8 år eller 19300 mil på det stora batteriet. Men där är ändå väldigt generöst och visar hur länge batterier kommer att hålla.Bjelke skrev:Tesla har ju dessutom sjukt bra garanti på batteri och drivlina (andra elbilar har oxo liknande) som gäller väldigt länge
och utan milgräns
Re: Andrahandsvärdet på elbilar
Tror andrahandsvärdet på elbilar kommer att hålla sig skapligt högt så länge fossil är alternativet. Tänk annars en Tesla för 100' som kan laddas i stort sett gratis! Väg det mot ett köp av fossil för 50' och du kommer ändå gå plus på det. Men... det är ju beroende på hur höga reparationskostnaderna blir med tanke på elektronik.
2016 Model S 75
Andrahandsvärdet på elbilar
Hur ser egentligen garantierna ut för S resp X? Har inte koll...Jerker skrev:På Model 3 har man milgräns. 8 år eller 16000 mil på det lilla och 8 år eller 19300 mil på det stora batteriet. Men där är ändå väldigt generöst och visar hur länge batterier kommer att hålla.Bjelke skrev:Tesla har ju dessutom sjukt bra garanti på batteri och drivlina (andra elbilar har oxo liknande) som gäller väldigt länge
och utan milgräns
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Andrahandsvärdet på elbilar
Nybilsgarantin gäller i 4 år men max 8000 mil.halipte skrev:Hur ser egentligen garantierna ut för S resp X? Har inte koll...Jerker skrev:På Model 3 har man milgräns. 8 år eller 16000 mil på det lilla och 8 år eller 19300 mil på det stora batteriet. Men där är ändå väldigt generöst och visar hur länge batterier kommer att hålla.Bjelke skrev:Tesla har ju dessutom sjukt bra garanti på batteri och drivlina (andra elbilar har oxo liknande) som gäller väldigt länge
och utan milgräns
Batteri och drivlinegarantin gäller i 8 år med obegränsad körsträcka.
Det finns inga krav på att några servicar är gjorda för att garantierna ska gälla.
(Det var dock körsträckebegränsning för batteri och drivlinegarantin på de första Model S med 40 och 60 kWh batterierna.)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Andrahandsvärdet på elbilar
Just denna punkt är jag tveksam till. Verkar som att delar som för oss ser likadana ut kommer i olika versioner (baserat på vad jag hörde när jag hade fått skador på bilen). Tesla brukar också säga att dom implementerar ändringar löpande. Och i vissa fall tar det evigheter att få fram reservdelar...Monark1954 skrev:Åldrande elektronik är en annan oro, Tesla verkar duktiga på få antal versioner som kan öka möjligheten till att delar finns länge.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla