Bruna bromsskivor
Moderator: Redaktion
Bruna bromsskivor
Efter den här slaskiga vintern så har bromsskivorna blivit lite fula. Lite rostfärgade kanter och nav. På en vanlig bil struntar jag i detta, men nu gäller det en Tesla som i övrigt är 100% perfekt. Hur gör ni med det. Går det att spraya på något som löser upp och skyddar?
Re: Bruna bromsskivor
Alltså, vid sidan om anläggsyta för bromsklotsarna?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Ingen aning tyvärr. Man måste ju vara rädd om bromsegenskaperna...
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- lator
- Teslaägare
Vill man behålla nyskicket på alla detaljer finns det vad jag förstår bara två effektiva sätt.
1: Flytta till Norrlands inland där salt är en bristvara utom på köttet.
2: Plocka loss samtliga detaljer som tenderar att rosta, maskera bromsytan och lackera med lämplig stark färg som står emot frätskador från vägsalt mellan de frekventa hjuldemonteringarna med tillhörande noggrann tvätt!
Om man redan har erhållit den där trevliga ljusbruna nyansen på bromsar och dylikt så gäller nog mekanisk bearbetning innan man applicerar nämnda lack.
Undrar om de röda bromsoken klarar sig bättre än originalen?
1: Flytta till Norrlands inland där salt är en bristvara utom på köttet.
2: Plocka loss samtliga detaljer som tenderar att rosta, maskera bromsytan och lackera med lämplig stark färg som står emot frätskador från vägsalt mellan de frekventa hjuldemonteringarna med tillhörande noggrann tvätt!
Om man redan har erhållit den där trevliga ljusbruna nyansen på bromsar och dylikt så gäller nog mekanisk bearbetning innan man applicerar nämnda lack.
Undrar om de röda bromsoken klarar sig bättre än originalen?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Om man vill slippa vägsalt så föredrar jag i så fall sydliga breddgrader före Norrlands inland. 

- lator
- Teslaägare
Så sant! Jag bara begränsade mitt tänkande till fosterlandet...
Glömde att man inte har några begränsningar med en Tesla! 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Ja, fick aldrig några röda bromsok på min bil. Men dessa bruna skivor har jag iaf.
Ser flera på norska forumet har lyckats bra med att först stålborsta eller liknande och sen måla på Hammerite Silver med pensel. Inte gjort det själv dock.
Att metallen rostar är ju inte konstigt. Men att icke slitytor verkar mer eller mindre obehandlade är ju lite märkligt.
Ser flera på norska forumet har lyckats bra med att först stålborsta eller liknande och sen måla på Hammerite Silver med pensel. Inte gjort det själv dock.
Att metallen rostar är ju inte konstigt. Men att icke slitytor verkar mer eller mindre obehandlade är ju lite märkligt.
Man kan måla icke slit ytorna med POR15 och sedan något annat ovanpå då det inte tål uv ljus
dock får man köpa det i Tyskland eller USA
det finns komplett kit till detta i olika färger
dock får man köpa det i Tyskland eller USA
det finns komplett kit till detta i olika färger
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021