bilen som utvecklas bakåt. Snart får man låsa upp Teslan med en kyrknyckel i gjutjärn.
Nja, nej. Jag tror det du menar egentligen är en hammare. Funkar bra och effektivt. Fråga t ex boreno. Han har ju tillhandahållit sin bil som frivillig försökskanin för detta högteknologiska sätt att öppna bilen på. Det finns fortfarande vissa brister med denna metod, t ex så får man byta ruta ganska ofta, men Tesla jobbar på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
bilen som utvecklas bakåt. Snart får man låsa upp Teslan med en kyrknyckel i gjutjärn.
Nja, nej. Jag tror det du menar egentligen är en hammare. Funkar bra och effektivt. Fråga t ex boreno. Han har ju tillhandahållit sin bil som frivillig försökskanin för detta högteknologiska sätt att öppna bilen på. Det finns fortfarande vissa brister med denna metod, t ex så får man byta ruta ganska ofta, men Tesla jobbar på det.
Fast det kommer väl ett tillbehör med silvertejp och byggplast med Tesla emblem som man lagar rutan med.
Bilen öppnar och allt är som vanligt men du kan inte köra utan att trycka fobben(taket) två gånger.
Skall fota om en stund, om ingen annan hinner före.
Så du kommer ändå in i bilen? Då är det ju inte så stor mening med funktionen som jag troddet. Om en yrkeskriminell kommer in i bilen kan ju han lätt dra ut SIM-kortet. Går det dessutom att avaktivera larmet eller sätta bilen i neutral?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Så fungerar det inte för mig. Om jag låser bilen (med trippeltryck på taket på nyckeln) går det inte att öppna bilen trots att nyckeln är bredvid och oskärmad. Jag måste då låsa upp med dubbeltryck på nyckeln för att komma in i bilen och kunna kan köra.
Angående vad som krävs för att aktivera funktionen:
När jag låste upp bilen och satte mig i den fanns det ett utgråat alternativ för att aktivera "passive entry". Bilen var alltså upplåst, men inte igång ("car is off", eller vad det nu står i skärmen). Så fort jag tryckte på bromspedalen blev alternativet aktiverat.
Bilen låser sig som vanligt med passive entry avstängt.
Låser den sig som vanligt även med det påslaget?
Ja, så länge walk-away door lock är påslaget är det samma som förut.
beef skrev:
Fota även meddelandet i instrument-bräde-skärmen.
Vadå? Va? Jag såg inget meddelande.
Om du går in i bilen utan att dubbelklicka taket på fobben och trycker på bromspedalen får du ett "Unlock before you can drive"-typ meddelande. Grön symbol typ.
Om du går in i bilen utan att dubbelklicka taket på fobben och trycker på bromspedalen får du ett "Unlock before you can drive"-typ meddelande. Grön symbol typ.
Jag kommer inte in i bilen om jag inte trycker på fobben. Bilen beter sig precis som en gammal hederlig bil utan keyless entry. Fast det är som sagt fortfarande keyless walk away.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om du går in i bilen utan att dubbelklicka taket på fobben och trycker på bromspedalen får du ett "Unlock before you can drive"-typ meddelande. Grön symbol typ.
Jag kommer inte in i bilen om jag inte trycker på fobben. Bilen beter sig precis som en gammal hederlig bil utan keyless entry. Fast det är som sagt fortfarande keyless walk away.
Skall ta ett kort.
I mitt fall öppnar den bilen som vanligt när jag är i närheten men kan inte köra någonstans förrän jag låst upp bilen, vilket jag nu måste köra med fobben sittandes i förarsätet.
Min bil beter sig som matis. Dvs jag måste låsa upp via dubbeltryck på taket. Sedan kan jag köra iväg och den låser sig själv när jag går iväg, dvs som tidigare. Endast upplåsningsmomentet är ändrat, vad jag märkt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Är det inte dubbelklick för ATt låsa upp på X blir jag deppig. Har problem med min ena son som springer Runt bilen och öppnar dörrar hela tiden. Lösningen just nu är att packa in nyckeln i Folke och sedan låsa via appen precis när alla dörrar lyckas vara stängda
Är det inte dubbelklick för ATt låsa upp på X blir jag deppig. Har problem med min ena son som springer Runt bilen och öppnar dörrar hela tiden. Lösningen just nu är att packa in nyckeln i Folke och sedan låsa via appen precis när alla dörrar lyckas vara stängda
Jag har en X, och jag måste som jag skrev tidigare dubbeltrycka på nyckeln för att öppna någon av dörrarna. Men då låser jag också alltid med trippeltryck, och inte genom att bara gå ifrån bilen. Det kanske gör skillnad?
Hittills kan vi alltså konstatera att Tesla har lyckats väldigt bra med den här säkerhetsfixen. Ingen fattar nånting, alla är förvirrade, och ingenstans står det beskrivet hur det fungerar. Security by obscurity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hittills kan vi alltså konstatera att Tesla har lyckats väldigt bra med den här säkerhetsfixen. Ingen fattar nånting, alla är förvirrade, och ingenstans står det beskrivet hur det fungerar. Security by obscurity.
Ja precis. Inte ens de rättmätiga ägarna till bilarna har koll så hur ska tjuvarna då ha det?
Ja visst är det härligt! Inga tjocka tyska manualer här inte utan man läser lite här på TCS istället och så efter ett tag klarnar det alltid när tillräckligt många iakttagelser finns för att enas kring smartaste tillämpning! Passar mig perfekt
Jag vet iofs inte hur tjock en tysk manual kan bli, i så fall mest p g a att allting skrivs extremt komplicerat och invecklat, men har du någonsin sett en Mazda-instruktionsbok? Det finns inget bättre exempel på extremt excessivt slöseri med papper. Sida efter sida med meningslös eller irrelevant information som upprepar sig hela tiden, totalt obegripligt förpackad i en tjock bok. Och det som är relevant finns inte med. Eller så hittar man det inte.
Så jag håller med, Teslas lösning passar mig också mycket bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14