Foliera en Tesla eller Opticoat pro?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ove
Teslaägare

Foliera en Tesla eller Opticoat pro?

Inlägg av Ove »

En foliering eller "Venture Shield", en genomskinlig lackskyddsfilm, ger ett bra skydd i 5-6 år mot stenskott/sol etc och lacken är som ny när folieringen tas bort.

Att lägga på en folie kostar från ca 17000 kronor. En Opticoat Pro kostar ca 7-8000 kronor och bör väl göras någon gång om året och lär bli dyrare i längden, samt skyddar inte lacken lika bra.....? Är det någon som har folierat sin bil, erfarenheter, fördelar, nackdelar, vad är bäst, exempelvis i jämförelse med Opticoat pro?
Senast redigerad av Ove, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Foliera en Tesla eller Opticoat pro?

Inlägg av AGCF »

Vad är det här opti coat pro? Finns det något oberoende test av lackskydd där man kan se att de är bättre? Har också försökt hitta uppgiften att Tesla rekommenderar opticoat.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Helt klart är Opti-Coat bra jag har ännu inte efter 437mil tvättat med svamp.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Ove skrev:
En foliering eller "Venture Shield", en genomskinlig lackskyddsfilm, ger ett bra skydd i 5-6 år mot stenskott/sol etc och lacken är som ny när folieringen tas bort.

Att lägga på en folie kostar från ca 17000 kronor. En Opticoat Pro kostar ca 7-8000 kronor och bör väl göras någon gång om året och lär bli dyrare i längden, samt skyddar inte lacken lika bra.....? Är det någon som har folierat sin bil, erfarenheter, fördelar, nackdelar, vad är bäst, exempelvis i jämförelse med Opticoat pro?
17000 kr för folie???
Vad kostar en omlackering av front + motorhuv? 4000kr?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
nide
Teslaägare

Inlägg av nide »

Ove skrev:

jag planerar att foliera min (men priset jag fått är 20 procent lägre än det du anger som lägstapris här). Allt handlar ju om vad man föredrar, man kan ju lägga på opticoat ovanpå folien om man nu vill det (tror jag), i mitt fall är det rätt ointressant eftersom jag kommer att dra över ett matte/satin-lager så högblankt är inte direkt eftersträvat. Bättre eller sämre är väl en smaksak. Foliering behöver för övrigt inte vara genomskinlig utan finns i alla upptänkliga färgställningar och varianter. Inklusive den horribla Chrome.
Användarvisningsbild
Buggy
Teslaägare

Inlägg av Buggy »

Jag vill helfoliera min Tesla. Är det någon som kan rekommendera firmor kring Göteborg?
---------------------------------------------------------
Nuvarande: Model X 90D - Model S P90D "for kids"
Kommande: Tesla Powerwall - Cybertruck - Aygo powered by Tesla
Tidigare: Model S 85 - Model S 90D - Model 3
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Top Tint på Hisingen är kanon. Han tonande precis mina rutor.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Wester skrev:
Top Tint på Hisingen är kanon. Han tonande precis mina rutor.
Bild tack
Användarvisningsbild
Ove
Teslaägare

Inlägg av Ove »

Är det någon som känner till något företag kring Stockholm som är duktiga på foliera?

Min Tesla kommer om ca 2 veckor, funderar på transparent folie på utsatta delar eller en helfoliering i någon färg, fast det kan vara lite synd på en pärlvit Tesla.....
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Jag har bokat in en 4-lagers Ceramic Pro 9H-behandling (http://ceramicpro.se/?portfolio=ceramic ... -permanent) på Östermalms Servicecenter, kanske de gör foliering också?
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Ove
Teslaägare

Inlägg av Ove »

Nu har jag bestämt mig: Att foliera bilen är det optimala. Du skyddar bilen betydligt bättre än med en lackförsegling och till ett billigare pris. En foliering håller i minst 5 år. Lacken skyddas mot stenskott, repor och solen. Kostnad ca 17 000 kronor och utslaget på 5 år blir det lite över 3000 kronor per år. En lackförsegling av högsta kvalité kostar ca 7000 kronor. Skyddar också bilen, men inte lika effektivt och bör göras varje år. Kostnad för 5 år blir då ca 35 000 kronor.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

optiocoat pro verkar skydda väldigt bra... får se hur det blir i vinter... att lacka om motorhuven lär ju inte vara dyrare än foliering? Iofs kan du ju byta till någon rolig färg än de mörka och gråa nyanserna! det kan vara värt en hel del! Orange?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Ove skrev:
Kostnad för 5 år blir då ca 35 000 kronor.
Allvarligt, hur mycket ska man lägga på att bevara lacken? Att lackera om istället blir ju billigare!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

opticoat pro är grymt för aplätt att tvätta bilen... och det är inte som ditec där man måste efterhandla och det försvinner... avfettning och spola av.... så lättare att hålla ren och extremt mycket tåligare mot fågelskit, insekter, sav, kemiska påverkan etc... dvs extremt tåligt vs vanlig lack. märker att mindre stenskott inte ger märken... dock finns ingwt skydd mot större stenskott man råkar ut för på motorväg etc... där blir ju även foliering skadad...

Jag skulle opticoat pro behandla alla dyrare bilar jag skaffar i framtiden... tveklöst... mot stenskott krävs dock något mer... håll avstånd, acceptera stenskott eller genomskinlig stenskottsskydd... ja eller lacka om en vacker dag...
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

hybris skrev:
opticoat pro är grymt för aplätt att tvätta bilen... och det är inte som ditec där man måste efterhandla och det försvinner... avfettning och spola av.... så lättare att hålla ren och extremt mycket tåligare mot fågelskit, insekter, sav, kemiska påverkan etc... dvs extremt tåligt vs vanlig lack. märker att mindre stenskott inte ger märken... dock finns ingwt skydd mot större stenskott man råkar ut för på motorväg etc... där blir ju även foliering skadad...

Jag skulle opticoat pro behandla alla dyrare bilar jag skaffar i framtiden... tveklöst... mot stenskott krävs dock något mer... håll avstånd, acceptera stenskott eller genomskinlig stenskottsskydd... ja eller lacka om en vacker dag...
Håller helt med. Fantastiskt lätt att tvätta. Och blir därtill otroligt bra, inga vattenfläckar eller annat. Vet dock inte hur länge det varar.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

För det priset per år så kan du lämna in bilen och få den tvättad åt dig varannan vecka. Det är ännu lättare... ;)
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Jag behandlade med Opticoat PRO i vintras direkt efter att Johan i Täby blev auktoriserad, (han har nu behandlat 15 Model S) och jag är mycket nöjd. Det är inte en behandling som är tänkt att göras varje år.

Jag hade egentligen först planerat in Ceramic PRO, som med ett rejält antal lager också ger ett bra skydd mot repor. Detta eftersom jag inte orkade åka upp till Umeå där den enda firman i Sverige som initialt körde behandling med Opticoat höll till.

Efter behandling har jag väsentligt längre mellan tvätt och bilen spolas rent med enkelhet. Nu har jag dock fått en ytlig repa och även om den endast syns under vissa förutsättningar ska jag lyssna med Johan hur den lämpligast åtgärdas.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

lämna in och tvättas? tror inte det va... repor, swirls etc... not a chance...
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

IMG_0101liten.jpg
matbl skrev:
För det priset per år så kan du lämna in bilen och få den tvättad åt dig varannan vecka. Det är ännu lättare... ;)
Om det skulle vara så att det måste göras varje år så kan jag hålla med om att det är i dyraste laget, men troligtvis varar det ett par tre år i alla fall. Sen håller jag inte med om att det är lättare och lämna in den och få den tvättad, det är ju ganska bökigt, man ska boka en tid som man passar, sen ska man vänta där allternativt ordna skjuts eller ta taxi. Plus att jag har ingen lust att lämna ifrån mig min Tesla till de där biltvättkillarna.
För övrigt så kommer jag nog att tvätta bilen oftare än varannan vecka. Jag har redan tvättat den 4 gånger på 1,5 vecka, senast idag, se bilden, bara spolat av och torkat med specialhandduken. Tog 5-6 min.
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

När det är så lätt att tvätta själv så gör man det ju gärna ofta, och den blir ju tydligen så ren att man kan ha den på kontoret :)
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist

Inlägg av martinsson »

Kanske lite Lumilor istället?

Coolaste jag sett på länge. Frågan är om det kommer vara lagligt att köra omkring sådär :-)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Det borde inte vara lagligt. Men troligtvis har inte lagstiftarna hunnit med. Blir nog svårt för åklagaren att hitta paragrafen som förbjuder detta.
Riktigt häftigt! Men ändå tveksamt att ha på min fina Tesla.
Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare

Inlägg av Senox »

Vad skulle ni säga är bäst mellan optimist vs Ceramic?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

z balata skrev:
Blir nog svårt för åklagaren att hitta paragrafen som förbjuder detta.
Riktigt häftigt! Men ändå tveksamt att ha på min fina Tesla.
man kan ju altid stänga av de när farbror blå passerar ;)
de verkar se ut som vanlig färg annars (när de e ljust)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag körde opticoat pro och är mycket nöjd. Behandlingen gjordes i Mars
Skriv svar