Jag vet inte om det är rätt forum för min fråga men eftersom det är många egna företagare här så hoppas jag på svar
Jag ska företagsleasa en Tesla ....(vad annars! ) och jobbar hemifrån i villan och då behöver jag dels dra 3-fas uttag från elskåpet till uppfarten och dels bygga en carport och frågan är om jag får dra av dessa på företaget? Bilen kommer användas både privat och i företaget.
3fas uttaget (o även wallbox) är inga problem att dra av. Finns tydligt på SKV att laddutrustning är ok.
Carport är värre. Men däremot kan du bygga själv o sen hyra ut till företaget. Men att företaget står för en carport i ditt hus är tveksamt. Här är jag dock lite osäker
Jag tror du kan glömma carporten. Men laddutrustning hemma, även t.ex. en laddbox, går alldeles utmärkt att dra av på firman utan förmån, förutsatt att de bara används till förmånsbilen och inget annat (laddar du även en privat elbil där är det kört).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Marknadsmässig hyra för en parkeringsplats under tak borde gå att ta ut ur bolaget med 30% skatt, utöver eventuell hyra för kontorsrum och förråd.
Men du får bekosta bygget med privata medel förstås, utom el till laddning.
Vad är rimligt om man hyr sin privata parkeringsplats (uppfarten) och kan man höja den hyran om det är tak dessutom? jag förstår att man måste bekosta det privat och att man betalar 30% skatt för intäkterna.
Bra att man kan iaf dra av elinstallationen och WC på företaget!
30% skatt är väl bara på belopp över ca 40000 per år när det gäller uthyrning av privatbostad och garage. Mitt leasingbolag hyr garage av mig för 2500:- per mån. Detta behöver jag inte skatta för.
30% skatt är väl bara på belopp över ca 40000 per år när det gäller uthyrning av privatbostad och garage. Mitt leasingbolag hyr garage av mig för 2500:- per mån. Detta behöver jag inte skatta för.
Beror på vem man hyr till (ska som sagt inte vara enkelt).
"
Om du hyr ut din privatbostad (småhus och bostadsrätt) eller hyresrätt till din, eller någon närståendes, arbets- eller uppdragsgivare eller till eget bolag får du enbart avdrag för den ökning av kostnaderna som uthyrningen har medfört (din faktiska merkostnad).
Det kan till exempel vara ökade kostnader för el, vatten eller uppvärmning. Detta gäller även när du hyr ut ditt garage till arbetsgivaren. Du har alltså inte rätt till det schablonavdrag, 40 000 kronor, som du annars får göra vid uthyrning av privatbostad.
"
Men om du disponerar det för din förmånsbil så blir du rimligen förmånsbeskattad för tillgången till garage?
Parkering för tjänstebil är inte förmånspliktig. Det är en omkostnad för bilen som inkluderas i bilförmånen.
Och ja leasingbolaget hyr plats av mig för SIN bil.
Och nej jag äger det inte. Mitt = Det jag använder. Men det fattade du va, Gellerstam Sverige är mitt land men jag äger det inte....
Tror jag fick in alla svaren i en post.
Försöker hålla ner antalet till skillnad från vissa andra
Parkering för tjänstebil är inte förmånspliktig. Det är en omkostnad för bilen som inkluderas i bilförmånen.
Och nej jag äger det inte. Mitt = Det jag använder. Men det fattade du va, Gellerstam Sverige är mitt land men jag äger det inte....
Att förstå är en sak. Att välj alternativa och korrekta tolkningar är en sport. Dessa verkar vi få indirekta +poäng på här på forumet.
Men seriöst skulle det inte kunna finnas vinning i att starta ett eget leasingbolag?
Men seriöst skulle det inte kunna finnas vinning i att starta ett eget leasingbolag?
Nej! FI är riktigt jobbiga att ha att göra med (här kan man förresten feltolka bäst man vill, det gäller alla tre FI jag känner till, fast på olika sätt).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Att förstå är en sak. Att välj alternativa och korrekta tolkningar är en sport. Dessa verkar vi få indirekta +poäng på här på forumet.
Jo jag är ju själv inte helt fläckfri avseende det