Jag vill ha tips på ett bra forum för egenföretagare där man kan fråga om skatter, moms o annat. Jag googlar en hel del men hittar inte nya trådar om sånt som jag undrar över så jag tänkte ta mig i kragen och börja skriva och fråga
jo jag vet att det är en del duktiga egenföretagare här men tänkte att det är kanske mer kopplat till Tesla & co. men jag ska ha det i åtanke och passar på att fråga detta (har frågat någon annanstans också men tydligen inte fattat helt )
Jag har ändrat mig fram och tillbaka om huruvida jag ska ha operationell eller finansiell leasing och efter att ha övervägt för- och nackdelar så tror jag det blir en finansiell leasing med möjlighet att köpa loss bilen och med restvärdegarantin tillbaka så hoppas man att marknadsvärdet efter 3 år är högre än restvärdet...men min fråga gäller egentligen vad som gäller när mitt egna företag köper loss bilen och då ha två alternativ, att ha kvar den i bolaget och fortsätta använda den som förmånsbil (och fortsätta betala förmånsvärde eller nettolöneavdrag) eller sälja till en privatperson (t.ex till mig själv). Många säger att man ska ha kvar den i bolaget och fortsätta använda men om jag trots allt vill sälja till en privatperson (mig eller frun eller dyl.) va gäller då när det kommer till "roliga" moms regler?
Om mitt bolag köper loss bilen för t.ex. restvärdet 400k ex. moms och att marknadsvärdet är 500k och jag väljer att sälja den till mig själv, ska jag då sälja den för 400k eller 500k? och när bolaget har fått in pengarna (400k eller 500k) från mig som privatperson, måste bolaget betala utgående moms på den intäkten?
Tacksam för enkla svar gärna med exempel, då slipper jag fråga på andra forum också
jo jag vet att det är en del duktiga egenföretagare här men tänkte att det är kanske mer kopplat till Tesla & co. men jag ska ha det i åtanke och passar på att fråga detta (har frågat någon annanstans också men tydligen inte fattat helt )
Jag har ändrat mig fram och tillbaka om huruvida jag ska ha operationell eller finansiell leasing och efter att ha övervägt för- och nackdelar så tror jag det blir en finansiell leasing med möjlighet att köpa loss bilen och med restvärdegarantin tillbaka så hoppas man att marknadsvärdet efter 3 år är högre än restvärdet...men min fråga gäller egentligen vad som gäller när mitt egna företag köper loss bilen och då ha två alternativ, att ha kvar den i bolaget och fortsätta använda den som förmånsbil (och fortsätta betala förmånsvärde eller nettolöneavdrag) eller sälja till en privatperson (t.ex till mig själv). Många säger att man ska ha kvar den i bolaget och fortsätta använda men om jag trots allt vill sälja till en privatperson (mig eller frun eller dyl.) va gäller då när det kommer till "roliga" moms regler?
Om mitt bolag köper loss bilen för t.ex. restvärdet 400k ex. moms och att marknadsvärdet är 500k och jag väljer att sälja den till mig själv, ska jag då sälja den för 400k eller 500k? och när bolaget har fått in pengarna (400k eller 500k) från mig som privatperson, måste bolaget betala utgående moms på den intäkten?
Tacksam för enkla svar gärna med exempel, då slipper jag fråga på andra forum också
Enkelt,du tänker helt rätt byta bil vart tredje år är dyrt, ta ett så lågt restvärde som du har råd med efter tre år förläng leasing eller köp ut den till företaget kör den tills den blir skrot då har du gjort ditt livs bästa bilaffär
Personligen har jag två mål 1 köra min S 40000 mil tror den är typ gratis då
2 köra 100000mil tänk vad kul det skulle va!
I och med att bilen momsmittas ska ingen moms läggas till eller dras av. Du kan inte dra ingående moms så bilen kostar dig 500' Sedan kan du sälja den för 500' för att gå jämnt upp. Det ska inte läggas på någon moms ovanpå det och du får inte heller dra av nån.
I och med att bilen momsmittas ska ingen moms läggas till eller dras av. Du kan inte dra ingående moms så bilen kostar dig 500' Sedan kan du sälja den för 500' för att gå jämnt upp. Det ska inte läggas på någon moms ovanpå det och du får inte heller dra av nån.
Tack! det va det jag undrade, nämligen att bolaget köper loss bilen for 400k och säljer vidare till en privatperson för 400k och då har jag blivit av med min 3 år gamla Tesla
Jag äger dock ingen Tesla....än men snart så
Jag vet att jag kanske oroar mig lite i onödan men ändå bra att lära sig sånt
I och med att bilen momsmittas ska ingen moms läggas till eller dras av. Du kan inte dra ingående moms så bilen kostar dig 500' Sedan kan du sälja den för 500' för att gå jämnt upp. Det ska inte läggas på någon moms ovanpå det och du får inte heller dra av nån.
Tack! det va det jag undrade, nämligen att bolaget köper loss bilen for 400k och säljer vidare till en privatperson för 400k och då har jag blivit av med min 3 år gamla Tesla
Jag äger dock ingen Tesla....än men snart så
Jag vet att jag kanske oroar mig lite i onödan men ändå bra att lära sig sånt
Otroligt viktigt att lära sig allt personligen har jag haft väldig nytta av råden på det här forumet
Men det är inte så smart att bolaget säljer den till mig som privatperson eftersom jag betalar då med skattade pengar istället för att bolaget bekostar det med oskattade pengar? fortsätter förvisso betala förmånsvärde/nettolöneavdrag men ändå inte så smart?
Men det är inte så smart att bolaget säljer den till mig som privatperson eftersom jag betalar då med skattade pengar istället för att bolaget bekostar det med oskattade pengar? fortsätter förvisso betala förmånsvärde/nettolöneavdrag men ändå inte så smart?
Nej menar du köper med företagets pengar OBS vad som är bäst efter tre år beror på vilket restvärde du valt, eller fick välja är det 40% så leasar du såklart om,är det 10% så kan köpa ut vara vettigt
Grundregeln är att om verklig kostnad för bilen exkl moms är högre än förmånsvärdet tjänar du på att ta det på firman annars är det bättre privat. Dock behöver du även tänka på att du får högre km ersättning om du äger privat
Hög värdeminskning och lågt förmånsvärde =ha den på företaget och ta smällen med oskattade företagskronor
Låg värdeminskning och högt förmånsvärde och driftssäker bil=bättre privat och kör mot milersättning.
I alla andra fall blir det en avvägning.
Även med Teslas återköpsgaranti som är höga % och tryggt så blir det väldigt många kronor i värdeminskning pga högt pris.
Förmånsvärdena idag är ju heller inte så låga som de var förr. (2012-2014) Fram för allt om du går upp i batteristorlek eller funderar på en P-version. Då sticker förmånsvärdet snabbt över 10000kr/mån.
Grundbilens förmånsvärde är ju lågt. Men i princip alla versioner/årsmodeller ligger ändå över brytpunkten för 7,5PBB. På en Tesls blir det fort utrustning för 100000kr och uppåt (bara vinterdäcken är ju 30000kr). Du kan därför räkna med 1,67% i ökat "månatligt" förmånsvärde på utrustningen för dig privat och på det ungefär 0,5% ökad "månatlig" kostnad för ditt företag (arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet)
De 0,5% i företaget är ju oskattat.
Räknar man om allt till din privata kostnad för förmånsvärdet med 53% marginalskatt + att du kan ta utdelning enligt nya förslaget (25%) och med 22% bolagsskatt så blir det sammanlagt 1,19% i faktiskt ökad månadskostnad efter skatt på allt du lägger på i utrustning. Dvs väljer du utrustning för 100 000kr kan du räkna med att det kostar dig 1190kr/månad extra efter skatt privat om du äger bolaget, har en marginalskatt på 53% och har outnyttjat utdelningsutrymme som du hade kunnat använda (förutsatt att jag nu tänkt och räknat rätt!)
Får du "rabatt" på bilen vid köp av ny bil får du bara räkna den %rabatten på utrustningen. Du måste ändå använda bilens vanliga listpris i skatteverkets lista.
Nettolöneavdrag är kanon att jobba med eftersom det även sänker förmånsvärdet i motsvarande grad. Då påverkas inte heller löneunderlagssumman för utdelning osv.
Så kör dina frågor här på forumet. Finns många som är duktiga på att räkna på hur det slår för dig privat och för företaget.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Som 3:12 förslaget ser ut idag så kommer jag inte kunna använda huvudregeln och schablonmetoden med 20% (snart 25%) skatt blir förmånligare så att öka lönen motsvarande förmånsvärdet ger mig inget (förutom kanske lite högra allmänpension o SGI). Därför tänkte jag göra nettolöneavdrag men behåller min bruttolön på 37k så jag kommer undan med 30% skatt och då betalar jag inte mer skatt och arbetsgivaravgifter (eftersom jag inte höjt lönen). Jag blir förvisso lite fattigare privat (nettolöneavdrag) men pengarna stannar iaf i bolaget och kan tas ut i framtiden som utdelning, extra lön, spara till pension m.m. och om jag tar utdelning 160k så klarar jag med ekonomiskt tror jag...tillsammans med fruns lön förstås
mgorgis: du tänker helt rätt tycker jag. Hade gjort exakt samma om jag inte kunnat utnyttja huvudregeln. Beroende på din ålder och pensionstankar kan det vara ide att fundera på lite extra pensionssparande istället för ev löneförhöjning beroende på i vilken takt ditt Egna Kapital byggs upp. Tar ju tid att få ut via schablon om EK börjar röra sig om miljonbelopp. Är pensionen nära (<5år) kan det vara läge att använda periodiseringsfond för att köra lönen med den ytterligare något år innan man börjar knapra pension.
Men väldigt synd att 3:12 reglerna inte fick vara orörda något år till. Men i ärlighetens namn förstår jag att det kanske var lite för bra senaste tiden gör att få fortsätta.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.