mgorgis skrev:Hyted skrev:mgorgis skrev:Hej,
Är det fördelaktigt att ta över ett leasing avtal? Det är en Tesla med specifikationer som jag velat beställa som helt ny.
Det är kanske inte lätt att svara på frågan då den ger inte mycket detaljer men om det överhuvudtaget är lönt?
Hur och vad ska man tänka på i den här typen av affärer? T.ex hur man ska göra med första förhöjda betalningen m.m
Tacksam för alla svar

Affären i sig är inga konstigheter att göra.
Du får reda på vad månadskostnaden är och sedan vill antagligen säljaren ha en slant för att släppa bilen.
Det beror givetvis på vad han lagt i första förhöjd hyra och hur förhållandet mellan marknadsvärdet och värdet i leasingen är för tillfället.
Leasingbolaget brukar vilja ha några kronor för att flytta avtalet också.
Model x100d
Midnight Silver
Månadskostnaden framgår och förmånsvärdet är lätt att få fram, dessutom vill han ha det han har betalat i första förhöjda hyra, men där undrar jag hur det skulle funka eftersom han har fått tillbaka halva momsen på den summan! Jag borde prata med hans leasingbolaget
Tror det är min bil du är intresserad av.
Jag kan inte det här alls heller. Ärligt talat så har jag inte pratat med DnB om hur det funkar, har dock sett i andra annonser att det kostar ca 3000:- att skriva över avtalet. Men den kostnaden är ju rätt liten i sammanhanget så det löser vi säkert om vi kommer överens om det övriga.
Jag betalade 20%, eller drygt 160 tusen plus moms i första avbetalning (bilen kostade drygt en miljon för mig). Jag vill dock inte ha tillbaka _hela_ den summan. Eller, jo det vill jag väl. Men antagligen finns ingen köpare som vill det.
Jag satte priset 939 000:- och jag tänker mig att du betalar mig mellanskillnaden mellan den summan och restvärdet hos DnB (Restvärdet borde ligga på ca 788 000 inkl moms efter tre månadsinbetalningar). Därefter skrivs leasingavtalet över på din firma och du fortsätter betala den summa jag skrev i annonsen varje månad. Dvs vad gäller "övervärdet" så blandar vi inte in leasingbolaget alls.
Finns säkert många här på forumet som kan guida oss rätt i detta. Är bland annat därför jag "ger mig till känna" så här. Tryggare för oss båda om vi gör på rätt sätt!
Jag döljer inget utan har varit rätt öppen här med att jag vill ha en blå bil med svart inredning och nya prestandan. För att "få råd" med detta så kommer jag antagligen nöja mig med en RWD och tygklädsel och vänta med att aktivera AP2. Typ så jag tänkt. Det enda som varit med bilen är ojämna kromlister exteriört (vilket är åtgärdat) och dåligt sträckt skinn i förarstolen som orsakat veck (ny stol är på väg från USA). I övrigt är bilen fin. Bra passform på panelerna, inget vindbrus osv.
Tyvärr ingen fri SuC av vad jag kan förstå. 400 kWh per år är gratis (knappt 200 mil). Resten kostar. Vet inte hur mycket. 1,50:-/kWh? Beror på hur du ska nyttja bilen. För mig hade 400 kWh räckt men planerar man att åka runt halva Europa varje sommar så är det ju ett minus.
Är det fortfarande intressant så ringer jag dig senare idag!