Glasförsäkring - tips
Moderator: Redaktion
Glasförsäkring - tips
Ett tips när bilen är ny är att skaffa en glasförsäkring. Dvs en försäkring som betalat självrisken för att byta framrutan. Model S har genom autopilotdelarna fått en mer avancerad framruta. Dels är den behandlad och ser svagt tonad ut. Det är enligt glasfirman en dyrare typ av ruta. Sedan har den ju både kamera och sensor för torkare liksom uppvärmning av torkare. Enligt glasfirman som bytt ruta på en Tesla fick de ta den direkt via Tesla. Poängen är att rutan troligen är ganska dyr att byta. Inte läst detaljerna i försäkringen men bra att ha en extra försäkring som tar självrisken upp till 3000 SEK.
Man åker bara in till tex Carglass och ber dem inspektera rutan och sedan får man hem försäkringen. Hade stor nytta av det på min BMW X5 där rutan var dyr att byta och det vart stenskott en gång per år. Klarade hela året i min P85+ men skaffade idag försäkringen till den nya P85D. Så bara som tips...
Man åker bara in till tex Carglass och ber dem inspektera rutan och sedan får man hem försäkringen. Hade stor nytta av det på min BMW X5 där rutan var dyr att byta och det vart stenskott en gång per år. Klarade hela året i min P85+ men skaffade idag försäkringen till den nya P85D. Så bara som tips...
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Glasförsäkring - tips
Mitt försäkringsbolag har tvär 35% självrisk på glasskador 
Hur köper man den extra försäkring ?

Hur köper man den extra försäkring ?
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Jag var inne på carglass i Uppsala. De besiktigar rutan och sedan kommer försäkringen hem.
http://www.sbmfordon.se/villkor/sbm-sj- ... 2014-02-01
Ingen aning om fler bilglaskedjor erbjuder liknande. Ryds här i Uppsalamhar det inte längre.
http://www.sbmfordon.se/villkor/sbm-sj- ... 2014-02-01
Ingen aning om fler bilglaskedjor erbjuder liknande. Ryds här i Uppsalamhar det inte längre.
Bra tips!
Ungefärlig kostnad?
Ungefärlig kostnad?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Viktigt är att först kolla med Carglass att de har ett avtal med ditt försäkringsbolag. Annars är risken stor att du blir hänvisad till en annan glasfirma. Har hänt mig ett par gånger...
Installerat 13,2 kWp solceller
Har själv haft och utnyttjat sbm, som hybris nämnde.
Hade en Ford s-max med en herrejösses ruta med elvärme och uvskyddad.. Svindyr och normalt sett hög självrisk..
Men nu kostade "försäkringen" typ 269kr så den var väldigt prisvärt.
Minns att killen sa, eftersom han lagade ett stenskott kanske rutans el-slinga var paj, och han igentligen normalt inte skulle erbjuda försäkringen. Då den redan klassades som trasig.. Men han var juste ändå att klassa den "hel"..
Nu kanske inte tesla kör med eluppvärmd ruta.. Men värt att nämna iaf..
Hade en Ford s-max med en herrejösses ruta med elvärme och uvskyddad.. Svindyr och normalt sett hög självrisk..
Men nu kostade "försäkringen" typ 269kr så den var väldigt prisvärt.
Minns att killen sa, eftersom han lagade ett stenskott kanske rutans el-slinga var paj, och han igentligen normalt inte skulle erbjuda försäkringen. Då den redan klassades som trasig.. Men han var juste ändå att klassa den "hel"..
Nu kanske inte tesla kör med eluppvärmd ruta.. Men värt att nämna iaf..
Protector verkade vara check. Kollade med dem idag
Menar du själva rutan?dstr skrev:Någon märklig "legering" har den. Driftboxen får ingen signal öht
Jag har märkt ett 10-tal ggr att brobizzen inte fungerar genom rutan utan måste varje gång ta och hålla den utanför för att bommen skall öppna sig, någon annan som märkt samma?
Japp, brobizz har aldrig fungerat, ska prova Att hålla ut den genom fönstret nästa gångleiflodde skrev:Menar du själva rutan?dstr skrev:Någon märklig "legering" har den. Driftboxen får ingen signal öht
Jag har märkt ett 10-tal ggr att brobizzen inte fungerar genom rutan utan måste varje gång ta och hålla den utanför för att bommen skall öppna sig, någon annan som märkt samma?
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Kanske ska du överväga OKQ8 Backup tilläggsförsäkring
http://www.okq8.se/hem-forsakring/backu ... kring/bil/
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Intressant... dock begränsat till max 1500 ersättning per gång (max 2 gånger per år) för glasskada... Någon som har en aning om vilka nivåer på kostnader vi pratar om?jtesla skrev:Kanske ska du överväga OKQ8 Backup tilläggsförsäkring
- Vår försäkring har 35% i självrisk...
Ja. Imorgon ska jag prova att sätta den på bakrutan, så får vi se om den hittar några satelliter därifrån.leiflodde skrev:Menar du själva rutan?dstr skrev:Någon märklig "legering" har den. Driftboxen får ingen signal öht
Jag är galet nyfiken på 0-100 tiderna.
Har inte den här tråden spårat ur? Är det inte bättre att öppna en ny tråd?leiflodde skrev:Menar du själva rutan?dstr skrev:Någon märklig "legering" har den. Driftboxen får ingen signal öht
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback