DNB erbjuder 0.25% och Sixt har 3.5% och räntan gäller finansierat belopp, det betyder månadskostnaderna + restvärdet men inte första förhöjda hyra eller hur? och dessutom på beloppet inkl moms eller hur?
Hur stor skillnad blir det i kronor och ören tänkte jag och är det så avgörande vid val av leasingbolag?
Tacksam för alla svar och fundering....Jag bara måste beställa bilen nu....kan ej vänta längre
Sixt har försäkringspremie på ca 300kr/månad och det skulle man aldrig kunna få när man fixar försäkring på egen hand och dessutom vill jag veta vad räntekostnaden skulle bli, istället för att bara titta blint på procenten.
DNB erbjuder 0.25% och Sixt har 3.5% och räntan gäller finansierat belopp, det betyder månadskostnaderna + restvärdet men inte första förhöjda hyra eller hur? och dessutom på beloppet inkl moms eller hur?
Hur stor skillnad blir det i kronor och ören tänkte jag och är det så avgörande vid val av leasingbolag?
Tacksam för alla svar och fundering....Jag bara måste beställa bilen nu....kan ej vänta längre
Nu kommer inte jag leasa min bil utan jag köper den privat, dock kan man jämföra ett vanligt billån med leasingavgiften och när jag räknade på skillnade mellan 0,25% ränta och och ordinarie 2,25% så gjorde det en skillnad på ca 1600:- per månad. Så om du jämför 0,25% med 3,5% så lär det handla om ytterligare några hundringar i månaden... Jag hade gått på DNB, är det dessutom ditt eget bolag du skall ta leasingen på är det ju faktiskt dina egna pengar du kastar på leasingbolaget istället för att ha kvar dem i egen ficka.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Upplever Sixt vilkor som en tvångströja en Tesla är byggd för att köra att låsa hur många mil per år är så tråkigt! Är vi lediga åker vi Tesla vi pratar om märkliga byar i Frankrike osv tidigare hade vi en Mazda CX-5 som vi körde så lite som möjligt, nu en S60 (DNB) sjukt nöjd kör mer än dubbelt mot tidigare
Sixt har försäkringspremie på ca 300kr/månad och det skulle man aldrig kunna få när man fixar försäkring på egen hand och dessutom vill jag veta vad räntekostnaden skulle bli, istället för att bara titta blint på procenten.
Jag fick pris på 5000 kr per år från TryggHansa före jag la på tillval. Det är inte så farligt mycket dyrare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag fick pris på 5000 kr per år från TryggHansa före jag la på tillval. Det är inte så farligt mycket dyrare.
Intressant att höra vad du har för självrisk? höjer tillvalen försäkringspremien?
Intressant att höra vad du har för självrisk? höjer tillvalen försäkringspremien?
Har också Trygg-Hansa jag sa bara model det som drog upp mitt pris mot 9000kr var förare under 25 (barn o personal) samt 6000mil år
Om vi säger att din bil kostar 1 miljon och du betalar 200000 kontant så är alltså skulden på den 800000:-
Vi säger också att du har satt en restvärde på 50% alltså 500000:-
Har du den då leasad på 36 månader skall du alltså betala 8333 ink moms per månad.
Det betyder att efter halva leasing tiden har du betalt 18*8333=149994 och skulden är alltså nere på 500000+149994= 649994.
Det är den summan vi för att göra det så rätt som möjligt skall beräkna räntan på.
0,25% är rörlig ränta och kan som alla andra räntor gå upp, men det gör förmodligen 3,5% räntan också eller så kan den går ner...aja man kan älta hur mkt som helst så det är bara o välja ngt
Finns det inga andra kostnadsaspekter mellan olika leasingbolag än räntan? och nu pratar vi bara pengar, inte trevliga och hjälpsamma killar....eller tjejer för den delen
Jag frågar eftersom försäkringpremien på Sixt kostar 306kr/månad och det är väldigt lågt så jag tänkte att man kanske sparar en slant där?
Jag valde 10% av PBB som självrisk, alltså runt 4000 kr. Det går även välja 5% men då får du högre premie. Jag valde tillvalen hyrbil, egendom i bil och personskada, vilket sammanlagt drog upp årspremien med närmare en tusenlapp, men det fick det vara värt Hyrbil vill man ju ha om nåt händer. Vad gäller egendom i bil så har jag rätt ofta dator och/eller kamerautrustning i bilen, och jag tänker mig att en bil som en Tesla är klart högre risk än snittet att någon gör inbrott i. Och personskada kostade rätt så lite så varför inte, bra med extra hjälp om nåt händer (även fast hela familjen har bra olycksfallsförsäkring också).
Men, om man har fram till leverans på sig att bestämma sig, är det säkert att man får 0,25 räntan?
Sen har jag hört från andra här att leasingkostnaden (och räntan) inte kan ändras när man tecknat avtalet, men det kanske är jag som missförstått det.
Räntan är rörlig och kan alltså ändras när som helst. Leasingavgiften i övrigt kan påverkas dels av när supermiljöbilspremien dimper in, och dels om du själv vill det. Jag sänkte t.ex. restvärdet i min leasing rejält halvvägs in i den, frivilligt.
Men, om man har fram till leverans på sig att bestämma sig, är det säkert att man får 0,25 räntan?
Sen har jag hört från andra här att leasingkostnaden (och räntan) inte kan ändras när man tecknat avtalet, men det kanske är jag som missförstått det.
En beställning är bindande för DNBs 0.25% och det vet jag eftersom försäljaren sa (för ca 3 veckor sen) att jag skulle lägga beställningen innan dem höjer räntan....fast det har inte höjts än
Enligt en Tesla sales manager så är det rörligt men att det blir marginellt om inte ngt stort händer i världsekonomin
Jag valde 10% av PBB som självrisk, alltså runt 4000 kr. Det går även välja 5% men då får du högre premie. Jag valde tillvalen hyrbil, egendom i bil och personskada, vilket sammanlagt drog upp årspremien med närmare en tusenlapp, men det fick det vara värt Hyrbil vill man ju ha om nåt händer. Vad gäller egendom i bil så har jag rätt ofta dator och/eller kamerautrustning i bilen, och jag tänker mig att en bil som en Tesla är klart högre risk än snittet att någon gör inbrott i. Och personskada kostade rätt så lite så varför inte, bra med extra hjälp om nåt händer (även fast hela familjen har bra olycksfallsförsäkring också).
Antal dagar med betald hyrbil är en viktig faktor. Tesla reparationer som kräver reservdelar kan dra ut i bokstavligen månader.