Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Efter att ha sett samrådsunderlaget så tycket jag att det ser riktigt bra ut för min ort Skellefteå.
Fast troligen så skulle det se lika bra ut från Västerås sida om man skulle läsa deras.
Däremot har det lagts ner mycket jobb på det så om Skellefteå inte blir vald så hoppas jag att nått annat företag kan använda planerna och bygga istället.
Framför allt pga rekryteringsbasen! Västerås är en riktig "energihuvudstad" med alla gamla ABB-bolag och dess avknoppningar. Det finns stor hamn (trots insjöläge), flygplats (egen plus närhet till Arlanda) och bra vägnät.
Det finns även en stor politisk enighet kring en satsning. När Northvolt besökte Vösterås föör utvärdering stod både kommunalråd och oppositionsråd och lyste som solen och visade total enighet, flankerade av respresentanter från Mälarenergi.
Klicka på "0.1 Information från Northvolt" när ni har startat spelaren så hoppar den fram till där han startar.
Sån här "utbildning" för de som styr är fantastisk att se!
Skärmklipp 2017-09-08 10.46.04.png
Tack tack
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
De verkar ju inte ha så mycket eget kapital att satsa, utan det mesta ska byggas med andras pengar?
Berättigad fråga. Men intresset är ju stort och jag tror nog de kan få in pengarna. Det lät på Västeråsföredraget som om de redan hade en hel del finansiärer som han ännu inte kunde offentliggöra.
Han tror att batterifabriker i framtiden kan bli lite som halvledarfabriker, som är så stora och dyra i drift att knappt någon kör dem själv utan att det istället finns foundries som kör produktion åt andra. Tack vare den sammanlagda volymen går de runt.
Ikväll är det då det dags för träffen. Jag har tänkt gå dit och det kommer även att livesändas på norran.se .
Så alla som är intresserade kan kolla där. 18.00 ska det börja.
Northvolt och ABB har tecknat avtal om att dela teknik enligt ekonomiekot. +1 för Västerås?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Vad är det ABB har I Västerås som dom inte har på andra anläggningar runt om i landen? Alltså dom finns ju även uppåt landet..
Tänkte hur stora slutsatser man vågar dra av det...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Vart tillverkar ABB sina snabbladdare förresten? Jag försökte hitta info om det men misslyckades...
Italien, tror jag.
Jag tror inte det spelar så stor roll var laddarna tillverkas! Det är nog mer värdefullt att ABBs forsknings- och utvecklingsbolag ABB Corporate & Research finns i Västerås. Sen är det ju heller inte fel att ABB Robotics och det svensk huvudkontoret finns i Västerås.
Som Västeråsare hoppas jag ju förstås att Northvolt väljer Västerås, men man vet ju aldrig..!?!
Jag har för mig att ABB snabbladdare tillverkas i Ungern.
Men jag väger inte in allt för mycket i Avtalet med ABB. De är med oavsett vars den hamnar. Ska man bygga batterifabrik i Sverige så behöver man ha med ABB på ett hörn.
Exempelvis så behöver Northvolt samarbeta med Boliden oavsett om den hamnar i Skellefteå eller Västerås för metallernas skull.
Och rönnskärsverken är en av Sveriges största producenter av Svavelsyra( eller var det saltsyra?). Är en biprodukt.
Northvolt kommer att behöva gigantiska mängder syra.
Nått som inte talar för Västerås är att de har svårt att fixa energifrågan. De har svårt att få fram den kapaciteten som behövs. Det är jäkla mängder energi Northvolt behöver.
Det går säkerligen att ordna, men går det att ordnas i tid?
Och sen så har Mälarenergi en inte lika ren energimix som Skellefteå kraft har. Vet inte hur mycket det spelar in egentligen.