Importera beg från Tesla
Moderator: Redaktion
Importera beg från Tesla
Har hittat den för mig perfekta (nästan) begagnade Teslan i Europa. Säljes av Tesla. Vad är det som gäller? Tar Tesla in den till Sverige åt mig? Kostnad för det? Gissar att det blir mycket dyrare att flyga ner och köra hem själv?
Om jag importerar, får jag då den lägre effekten registrerad? Dvs billigare försäkring?
Nackdelar med att importera?
Fördelar?
Vad mer bör jag tänka på?
Om jag importerar, får jag då den lägre effekten registrerad? Dvs billigare försäkring?
Fördelar?
Re: Importera beg från Tesla
Det senaste är att de inte tar hem beg bilarwihall skrev:Har hittat den för mig perfekta (nästan) begagnade Teslan i Europa. Säljes av Tesla. Vad är det som gäller? Tar Tesla in den till Sverige åt mig? Kostnad för det? Gissar att det blir mycket dyrare att flyga ner och köra hem själv?
Fördelar?
Hem kör du gratis

Du får med största sannolikhet lägre effekt reggad
Nackdel är ingen vagnskada
Fördel att den sluppit snö å salt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
En sak att tänka på är väl att om bilen är yngre än 6 månader eller har gått mindre än 600mil, så betalar du Svensk moms istället för köpelandets moms (vilken troligtvis är lägre).
Jag går i annars i samma tankar och undrar lite hur man går tillväga rent praktiskt med betalningen? Kan ett vanligt debit mastercard ta ett sånt belopp rakt av? Eller är det internationell banköverföring som gäller? Det kan ju i så fall ta några dagar. Självklart kan man ju betala in innan man åker iväg, men det skulle ju kännas bättre att betala när man hämtar ut bilen.
En attachéväska med ovikta €100-sedlar känns inte riktigt avslappnat
Jag går i annars i samma tankar och undrar lite hur man går tillväga rent praktiskt med betalningen? Kan ett vanligt debit mastercard ta ett sånt belopp rakt av? Eller är det internationell banköverföring som gäller? Det kan ju i så fall ta några dagar. Självklart kan man ju betala in innan man åker iväg, men det skulle ju kännas bättre att betala när man hämtar ut bilen.
En attachéväska med ovikta €100-sedlar känns inte riktigt avslappnat
Model S Standard Range Raven
Nä, kanske inte. Men va sugen jag blev på det nu...jeppe_sthlm skrev:En attachéväska med ovikta €100-sedlar känns inte riktigt avslappnat

Nej tyvärr!wihall skrev:Kan man använda referral för att få rabatt på beg bilar från Tesla?
Model x100d
Midnight Silver
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag har haft flera importerade bilar. Både "egenimporterad" och bilar som jag köpt i Sverige.wihall skrev:Har hittat den för mig perfekta (nästan) begagnade Teslan i Europa. Säljes av Tesla. Vad är det som gäller? Tar Tesla in den till Sverige åt mig? Kostnad för det? Gissar att det blir mycket dyrare att flyga ner och köra hem själv?
Fördelar?
Den Audi som jag själv importerade betraktades som pestsmittad av många. De flesta försäkringsbolagen ville inte ta i bilen med tång, alternativt gav de en orealistisk premie, Audi ville knappt rulla in den i sin verkstad, osv. Däremot var det inga problem vid försäljning eftersom modellen i fråga knappast gick att få tag på som "svensksåld".
Med Teslan är det ingen som reagerar negativt. Försäkringsbolagen har inte ifrågasatt något och jag har fått samma pris som för svensksålda. Tesla gör ingen skillnad heller eftersom dom själva äger både "försäljningsställena" och verkstäderna. Tvärt om har de med ett leende bytt SIM-kortet till ett svenskt abonemang och uppgraderat bromsarna till nordisk standard utan att ta ett öre betalt. Jag kan inte komma på något negativt med att bilen är importerad, mer än att vissa spekulanter kanske drar sig undan vid en ev. försäljning.
Jag antar att bilen du hittat är i ett EU-land. Annars kan det bli strul med garantier och kostnader för tull och moms.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Satellite65
- Teslaägare
Hej !
Jag har precis suttit i dessa tankar, men det slutade med en x75d lagerbil (ny)
Du får ingen rabatt, ingen supermiljöbilspremie, ingen 0,25% ränta om du importerar själv och det var viktigt för mig.
Du får ingen rabatt, ingen supermiljöbilspremie, ingen 0,25% ränta om du importerar själv och det var viktigt för mig.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det är väl priset man betalar i slutändan som är viktig, inte hur mycket rabatter och subventioner man fått?Satellite65 skrev:Hej !

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Satellite65
- Teslaägare
Ja helt klart, jag rationaliserade lite.Nicke Nyfiken skrev:Det är väl priset man betalar i slutändan som är viktig, inte hur mycket rabatter och subventioner man fått?Satellite65 skrev:Hej !
Jag pratade ganska mycket om dessa lagerbilar som finns ute i europa med min säljare efter att jag bokat min bil.
Om det är en beg. bil eller demo som står listad >50km så kan ej tesla sverige ta in den.
Jag var riktigt sugen på en x75d från tyskland till helt rätt kurs (94k€) och räknade lite på det.. den hade kanske blivit billigare, men... som det är med privatimport så är de inte lika attraktiva på beg,marknaden eller hos försäkringsbolagen m.m
Vet ej heller hur jag skulle ha löst finansieringen, eller hur tesla sverige hanterar dessa bilar ang. garantier osv.
Man måste även helförsäkra dessa bilar då vagnskadegarantin ej finns.
Så jag fick leva med att betala lite mer för en bil med mindre utrustning... men det kändes enklare och tryggare.
Däremot om man ska importera är det väl bäst att få fatt i någon som är på väg att flytta till Sverige från Norge och kan ta över den som flyttgods.
2017 mX75d
Insåg just att Schweiz är ett av länderna man ska passa sig för. Gäller det även om man köper direkt från Tesla? Avser garantier, service etc.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Som jag skrev i tidigare inlägg, så är det inget problem med försäkringsbolagen i Sverige. Och Tesla behandlar privatimporterade bilar på samma sätt som svensksålda gällande garantier, oavsett var i EU de är sålda ursprungligen. De till och med "modifierar" importerade bilar gratis så att de blir likvärdiga med de som sålts i Sverige.Satellite65 skrev:Ja helt klart, jag rationaliserade lite.
Jag pratade ganska mycket om dessa lagerbilar som finns ute i europa med min säljare efter att jag bokat min bil.
Om det är en beg. bil eller demo som står listad >50km så kan ej tesla sverige ta in den.
Jag var riktigt sugen på en x75d från tyskland till helt rätt kurs (94k€) och räknade lite på det.. den hade kanske blivit billigare, men... som det är med privatimport så är de inte lika attraktiva på beg,marknaden eller hos försäkringsbolagen m.m
Vet ej heller hur jag skulle ha löst finansieringen, eller hur tesla sverige hanterar dessa bilar ang. garantier osv.
Man måste även helförsäkra dessa bilar då vagnskadegarantin ej finns.
Så jag fick leva med att betala lite mer för en bil med mindre utrustning... men det kändes enklare och tryggare.
Däremot om man ska importera är det väl bäst att få fatt i någon som är på väg att flytta till Sverige från Norge och kan ta över den som flyttgods.
Däremot om man tar en bil från Norge, så kan man ha ett problem med garantier. När jag frågade på Tesla så sa de att garantin visserligen gäller, men bilen måste tillbaka till Norge för att få ett garantiärende fixat. Inget de utför i Sverige. Samma sak gäller för bilar från Schweiz.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Satellite65
- Teslaägare
Intressant... såg att bilarna från Schweiz låg ganska förmånligt i pris och undrade just vad som var haken.
Jag antog även att det skulle vara nåt problem med Norge
När det gäller garantierna, har man fortfarande 24/7 assistans om man köpt bilen ex. i Tyskland? Hämtar Tesla Sverige min tyskköpta bil med bärgare om den går sönder >100mil från ServiceCenter sär jag håller till?
Det var frågor som fick mig att tveka... och tyvärr så ställde jag aldrig dem till Tesla.

När det gäller garantierna, har man fortfarande 24/7 assistans om man köpt bilen ex. i Tyskland? Hämtar Tesla Sverige min tyskköpta bil med bärgare om den går sönder >100mil från ServiceCenter sär jag håller till?
Det var frågor som fick mig att tveka... och tyvärr så ställde jag aldrig dem till Tesla.
2017 mX75d
Importera beg från Tesla
Detta är vad som står i Teslas Vägassistanspolicy för Europa.
VAD OMFATTAS AV VÄGASSISTANSAVTALET?
Vägassistansavtalet börjar gälla den dag fordonet levereras till den första köparen, tas i drift, leasas eller registreras som
företags- eller demobil (det som inträffar först) i det land där garantin gäller. Vägassistansavtalet gäller i 4 år eller 80 000
km (50 000 miles) (det som inträffar först). Vägassistans tillhandahålls i enlighet med den begränsade garantin för batteri
och drivlina för problem rörande någon av dessa komponenter, med undantag för täckning vid kollision.
Vägassistanshändelser som inte är relaterade till någon av dessa båda komponenter, vilka inträffar efter den tid eller
körsträcka som anges i den begränsade garantin för nya eller begagnade fordon, nämligen 4 år eller 80 000 km (50 000
miles), är du ansvarig för. Fordonet måste omfattas av den begränsade garantin för nya eller begagnade fordon och
finnas inom Teslas europeiska garantiregion när vägassistans begärs. Teslas europeiska garantiregion definieras som
de tillhörande medlemsländerna i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, San Marino, Schweiz samt Monaco. Mer
information finns i vår policy för den begränsade garantin, för nya eller begagnade fordon.
Så länge bilen har garanti och är såld i Europa ska den gälla.
När det gäller garanti service så står det så här (för CPO bilar, men står samma för nya bilar).
What Vehicles are Covered?
This Tesla Pre-Owned Vehicle Limited Warranty applies to the pre-owned vehicle sold by Tesla in the Tesla European Warranty Region. For the purposes of this Tesla Pre-Owned Vehicle Limited Warranty, the Tesla European Warranty Region is defined as including the Member States of the European Economic Area, Monaco, San Marino, and Switzerland, provided that you return to the applicable region or country in which the vehicle was originally purchased from Tesla in order to receive warranty service. For example, a customer purchasing a vehicle from Tesla in the European Economic Area must return to the European Economic Area in order to obtain warranty service, and customers purchasing vehicles from Tesla in Monaco, San Marino, and Switzerland must return to the respective country to obtain warranty service (e.g. a customer who purchased a vehicle from Tesla in Switzerland must return to Switzerland). Any subsequent purchaser or transferred must return to the applicable region or country in which the vehicle was originally purchased from Tesla in order to obtain warranty service, regardless of the country in which such purchaser or transferee may have purchased the vehicle.
Enligt detta är Norge inget problem att importera i från med tanke på garantiservice, men t.ex. Schweiz är det.
Det motsägelsefulla är att assistans servicen gäller, men inte garanti reparation om en Schweizsåld bil går sönder utanför Schweiz, eller EU såld bil i Schweiz.
I praktiken verkar inte Teslan bry sig om detta, åtminstone inte vid mindre fel.
VAD OMFATTAS AV VÄGASSISTANSAVTALET?
Vägassistansavtalet börjar gälla den dag fordonet levereras till den första köparen, tas i drift, leasas eller registreras som
företags- eller demobil (det som inträffar först) i det land där garantin gäller. Vägassistansavtalet gäller i 4 år eller 80 000
km (50 000 miles) (det som inträffar först). Vägassistans tillhandahålls i enlighet med den begränsade garantin för batteri
och drivlina för problem rörande någon av dessa komponenter, med undantag för täckning vid kollision.
Vägassistanshändelser som inte är relaterade till någon av dessa båda komponenter, vilka inträffar efter den tid eller
körsträcka som anges i den begränsade garantin för nya eller begagnade fordon, nämligen 4 år eller 80 000 km (50 000
miles), är du ansvarig för. Fordonet måste omfattas av den begränsade garantin för nya eller begagnade fordon och
finnas inom Teslas europeiska garantiregion när vägassistans begärs. Teslas europeiska garantiregion definieras som
de tillhörande medlemsländerna i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, San Marino, Schweiz samt Monaco. Mer
information finns i vår policy för den begränsade garantin, för nya eller begagnade fordon.
Så länge bilen har garanti och är såld i Europa ska den gälla.
När det gäller garanti service så står det så här (för CPO bilar, men står samma för nya bilar).
This Tesla Pre-Owned Vehicle Limited Warranty applies to the pre-owned vehicle sold by Tesla in the Tesla European Warranty Region. For the purposes of this Tesla Pre-Owned Vehicle Limited Warranty, the Tesla European Warranty Region is defined as including the Member States of the European Economic Area, Monaco, San Marino, and Switzerland, provided that you return to the applicable region or country in which the vehicle was originally purchased from Tesla in order to receive warranty service. For example, a customer purchasing a vehicle from Tesla in the European Economic Area must return to the European Economic Area in order to obtain warranty service, and customers purchasing vehicles from Tesla in Monaco, San Marino, and Switzerland must return to the respective country to obtain warranty service (e.g. a customer who purchased a vehicle from Tesla in Switzerland must return to Switzerland). Any subsequent purchaser or transferred must return to the applicable region or country in which the vehicle was originally purchased from Tesla in order to obtain warranty service, regardless of the country in which such purchaser or transferee may have purchased the vehicle.
Enligt detta är Norge inget problem att importera i från med tanke på garantiservice, men t.ex. Schweiz är det.
Det motsägelsefulla är att assistans servicen gäller, men inte garanti reparation om en Schweizsåld bil går sönder utanför Schweiz, eller EU såld bil i Schweiz.
I praktiken verkar inte Teslan bry sig om detta, åtminstone inte vid mindre fel.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Tesla gör som sagt ingen skillnad på bilar sålda inom EU.Satellite65 skrev:Intressant... såg att bilarna från Schweiz låg ganska förmånligt i pris och undrade just vad som var haken.
Så man har fortfarande vägassistans 24/7 även om bilen är privatimporterad från Tyskland, och de hämtar bilen med bärgare enligt samma vilkor som om bilen var såld i Sverige.
Jag ställde en massa frågor bl a kring garantier och assistans innan jag köpte min bil, och jag kan tyvärr avslöja att allt har funkat som de sa.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Är inte Norge ett problem? Som jag tolkar det så räknas inte Norge in i den Europeiska garantizonen över huvud taget.jpetters skrev:När det gäller garanti service så står det så här (för CPO bilar, men står samma för nya bilar).
the Tesla European Warranty Region is defined as including the Member States of the European Economic Area, Monaco, San Marino, and Switzerland
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Norge är med i EES (EEA på engelska). EES är EU samt Island, Liechtenstein och Norge. Schweiz är det enda EFTA-land som valt att stå utanför.
Att Tesla valt att inte ta med Schweiz i samma garantigrupp är dock bara konstigt.
Att Tesla valt att inte ta med Schweiz i samma garantigrupp är dock bara konstigt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
Avgifterna för en norsk bil ger fn 35 % påslag på priset. (Tull moms, valuta) dessutom. Köper du av en som tagit in bilen som flyttgods måste den vara minst 18 -24 månader gammal ( >6 mån i Norge för inflyttare, 12 mån för återvändare + ägas minst ett år i Sverige) annars blir det moms å tull...
Vad gäller service har jag alltid gjort mina i Norge, då ett SC ligger bättre till för mig där.
Har du en lite ovanlig bil nu kan det löna sig att annonsera den i Norge dock, många svenska bilar säljs dit, speciellt samlarbilar. Mötte en karavan med 8 amazoner t.ex. Vet att några av dem har varit svenska från början...
Vad gäller service har jag alltid gjort mina i Norge, då ett SC ligger bättre till för mig där.
Har du en lite ovanlig bil nu kan det löna sig att annonsera den i Norge dock, många svenska bilar säljs dit, speciellt samlarbilar. Mötte en karavan med 8 amazoner t.ex. Vet att några av dem har varit svenska från början...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Tack för klargörande. Det förklara saken.bylund skrev:Norge är med i EES (EEA på engelska). EES är EU samt Island, Liechtenstein och Norge. Schweiz är det enda EFTA-land som valt att stå utanför.
Men konstigt att Tesla säger att en norsksåld bil måste tillbaka till Norge för garantireparationer.

Kanske bara personen jag pratade med som hade fel för sig. Han likställde Norge och Schweiz gällande garantier.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015