Hej! Har beställt en model S och försöker förstå det här med vinterdäck och fälgdimensioner. Min ursprungliga plan var att köpa ett par vinterdäck som passar till medföljande originalfälgar och sedan flytta sommardäcken till ett par nya gråa eller svarta fina fälgar men blir förvirrad över passformen. Verkar vara många siffror hålla reda på.
1. Går det att göra en sådan flytt öht?
2. Vad behöver fälgarna jag köper in ha för dinension för att mina däck från originalfälgen ska passa
3. Vad ska vinterdäcken ha för dimension för att passa till originalfälgen (borde väl vara samma siffra kan man tycka men kanske defineras olika för fälg och däck?)
4. Måste man köpa till tpms eller klarar man sig utan?
Ytterst förvirrande för en däcknybörjare. Kan man lita på att gå till nån däckfirma och de får de rätt? Dom brukar bara vilja köpa in från sin leverantör och vad jag förstår så är teslan ganska tung och kanske kräver lite know-how om just tesla för att få det rätt? Funderar på ett par
https://wheelsshop.se/f%C3%A4lg/T+Sport ... atte+Black
Men blir lite sne på att de kostar dubbelt så mycket där som i dollarn. Finns det andra liknande ställen som säljer t sportline?
Tacksam för hjälp
Ny model S. Fälgdimensioner och vinterdäck
Moderator: Redaktion
Re: Ny model S. Fälgdimensioner och vinterdäck
Många verkar få problem med piratfälgar och TPMS-funktionen. Likaså att däcken tar i hjulhusen på trots av rätt inpressningsdjup på fälgen. Jag tycker inte att piratfälger är snyggt på en MS. Min plan har varit att endast använda originalfälgarna på bilen och varje höst köpa 4 nya odubbade Dunlop SP Winter och få dessa krängt på originalfälgarna. Sommardäcken har fått gå 2 säsonger om de inte varit för slitna. Denna planen har jag följt de drygt 3 åren och 15000 mil jag kört MS.
Fördelar:
Inga problem med förvaring av 4 tunga, breda hjul.
Inga inköp av fälgar.
Inga problem med TPMS.
Alltid fräscha tysta däck.
Nackdelar:
En timmes tidsåtgång för att kränga däck på fälgar höst o vår.
Kostnaden för nya däck, men den tas nästan ut av inga extra fälgar behöver anförskaffas.
Fördelar:
Inga inköp av fälgar.
Inga problem med TPMS.
Nackdelar:
Kostnaden för nya däck, men den tas nästan ut av inga extra fälgar behöver anförskaffas.
om du kör 3e parts fälgar så är Tesla väldigt ohjälpsamma vid punktering eller liknande, med deras egna fälgar, topklass service!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tesla kan vara riktigt griniga även om det gäller andra saker oxo som tex missljud, vibrationer, AP som beter sig konstigt,
onormalt däckslitage och tom sånt som inte alls har med hjulen att göra eftersom dom inte ens "får" skruva bort hjulen
om det inte är originalfälgar
Jag kör på en uppsättning 3:e parts men det har varit strul just pgav detta några ggr...
Apropå dimensioner så är det samma mått på vinter och sommardäck om man kör på lika fälgar iaf
onormalt däckslitage och tom sånt som inte alls har med hjulen att göra eftersom dom inte ens "får" skruva bort hjulen
om det inte är originalfälgar

Jag kör på en uppsättning 3:e parts men det har varit strul just pgav detta några ggr...
Apropå dimensioner så är det samma mått på vinter och sommardäck om man kör på lika fälgar iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har kört tredjepartshjul på bägge mina Teslor och har aldrig haft nåt strul eller ens någon kommentar från Tesla om detta trots att de skruvat av och på hjulen flera ggr. Hade dragkrok på min MS aldrig någon kommentar om det heller.Bjelke skrev:Tesla kan vara riktigt griniga även om det gäller andra saker oxo som tex missljud, vibrationer, AP som beter sig konstigt,
om det inte är originalfälgar![]()
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Hoppas du inte tänker köra vinterdäck på sommaren bara...Delta skrev:Många verkar få problem med piratfälgar och TPMS-funktionen. Likaså att däcken tar i hjulhusen på trots av rätt inpressningsdjup på fälgen. Jag tycker inte att piratfälger är snyggt på en MS. Min plan har varit att endast använda originalfälgarna på bilen och varje höst köpa 4 nya odubbade Dunlop SP Winter och få dessa krängt på originalfälgarna. Sommardäcken har fått gå 2 säsonger om de inte varit för slitna. Denna planen har jag följt de drygt 3 åren och 15000 mil jag kört MS.
Fördelar:
Inga inköp av fälgar.
Inga problem med TPMS.
Nackdelar:
Funderar liknande men att alltid ta nya däck o sälja det gamla varje byte samt lacka fälgarna vid byte vid behov
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
1. Ja visst går det att göra en sådan flytt. Men som påtalats tidigare så kan Tesla vara väldigt kinkiga med diverse olika saker om du inte har originalfälgar. Och du ska inte räkna med hjälp av Teslas vägassistans om du får punktering.OlleBack skrev:Hej! Har beställt en model S och försöker förstå det här med vinterdäck och fälgdimensioner. Min ursprungliga plan var att köpa ett par vinterdäck som passar till medföljande originalfälgar och sedan flytta sommardäcken till ett par nya gråa eller svarta fina fälgar men blir förvirrad över passformen. Verkar vara många siffror hålla reda på.
1. Går det att göra en sådan flytt öht?
2. Vad behöver fälgarna jag köper in ha för dinension för att mina däck från originalfälgen ska passa
3. Vad ska vinterdäcken ha för dimension för att passa till originalfälgen (borde väl vara samma siffra kan man tycka men kanske defineras olika för fälg och däck?)
4. Måste man köpa till tpms eller klarar man sig utan?
Ytterst förvirrande för en däcknybörjare. Kan man lita på att gå till nån däckfirma och de får de rätt? Dom brukar bara vilja köpa in från sin leverantör och vad jag förstår så är teslan ganska tung och kanske kräver lite know-how om just tesla för att få det rätt? Funderar på ett par
https://wheelsshop.se/f%C3%A4lg/T+Sport ... atte+Black
Men blir lite sne på att de kostar dubbelt så mycket där som i dollarn. Finns det andra liknande ställen som säljer t sportline?
Tacksam för hjälp
2. Originalfälgarna är 8 x 19 tum. Men det går även att använda 8,5 x 19 men då exponeras fälgkanten mer och får lättare skador.
3. Tesla använder samma dimensioner på sommar och vinterdäck. 245/45-19
4. Ja du måste ha TPMS, annars har du ett felmeddelande på skärmen hela tiden som inte går att få bort. Dessutom går inte bilen igenom besiktningen utan fungerande TPMS.
Ska du köpa TPMS-sensorer så köp Tesla original. De kostar inte mycket mer än däckhandlarnas universalmodeller som sedan ska programmeras för att passa Tesla. Många har fått problem med tredjepartssensorer.
Fälgarna i länken fungerar om du väljer 19 tum, MEN de har fel inpressning (ET) 35mm istället för 40mm som är original. De är dessutom 8,5 tum breda vilket gör att du lättare får skador på fälgarna vid närkontakt med trottoarkanter och liknande.
Jag förutsätter att det är standardfälgar på din bil och inte 21 tums turbinfälgar.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015