Jag håller på och kollar in elavtal. Timprisavtal låter ju bra, är det verkligen ekonomiskt smart? Blir billigare på natten men kanske totalkostnadn blir högre.
Jag hittar ingen jämförelsesida om detta.
Timprisavtal för elen, lönsamt?
Moderator: Redaktion
Re: Timprisavtal för elen, lönsamt?
Det kan vara smart med timpriser ifall man kan som läget är nu flytta elförbrukning till natten (exvis elbilsladdning).
Samt just nu är det också gynnsamt med solceller i det fallet, för solcellerna blockerar förbrukningen på dagen vid högt timpris (och säljer även elen då).
Det kan även vara smart att ha teslas hemmabatteri i en framtid (flytta ström från billig timme till dyr timme).
Men det tål att räknas på med tanke på rörliga elnätskostnaden och energiskatt etc.
Samt just nu är det också gynnsamt med solceller i det fallet, för solcellerna blockerar förbrukningen på dagen vid högt timpris (och säljer även elen då).
Det kan även vara smart att ha teslas hemmabatteri i en framtid (flytta ström från billig timme till dyr timme).
Men det tål att räknas på med tanke på rörliga elnätskostnaden och energiskatt etc.
Kört timrörligt snart 1 år nu, 3-4 ören ex moms mindre än vanligt rörligt, enda "anpassning" jag gjort är alltid laddat Teslan från 00:10 årsförbrukning 18kkwh.
Först ville bolaget ha extra månadsavgift för timrörligt, men sen förstod de att det inte var säljbart.
Först ville bolaget ha extra månadsavgift för timrörligt, men sen förstod de att det inte var säljbart.
ms 76132 "Eleamore"
Tjänar man på timpris om man bara laddar bilen eller måste man köra alla maskiner, disk/tvätt/torktumlare på natten också för att det ska löna sig?
Multicoat Red Model X P100D