Avyttra förmånsbilen till privatperson
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
Avyttra förmånsbilen till privatperson
Försöker hitta bästa sättet att hjälpa en nära släkting (dotter med make) att få en bra bil till ett bra pris, nämligen en av mina förmånsbilar.
Jag har en värdering gjord av märkeshandlaren att utgå ifrån på 165000. Dock är det priset för högt i dagsläget för att de ska kunna köpa bilen och jag är beredd att subventionera priset en del, via firman eller privat.
Jag tänker att det finns flera sätt.
1) Sälja bilen till ett lägre pris än marknadsvärdet och utlösa skatt + arbetsgivaravgifter för det.
2) Köpa bilen själv och låna ut den men där bilen avbetalas eller köps senare av dottern.
3) Låta dottern ha bilen som förmånsbil på obestämd tid och komma överens om villkor privat om kostnadsfördelning mm. Därmed blir t.ex. försäkringen mycket billigare. Dotter är styrelseledamot i företaget, men jobbar bara enstaka dagar per år i företaget.
Annat ?
Jag har en värdering gjord av märkeshandlaren att utgå ifrån på 165000. Dock är det priset för högt i dagsläget för att de ska kunna köpa bilen och jag är beredd att subventionera priset en del, via firman eller privat.
1) Sälja bilen till ett lägre pris än marknadsvärdet och utlösa skatt + arbetsgivaravgifter för det.
2) Köpa bilen själv och låna ut den men där bilen avbetalas eller köps senare av dottern.
3) Låta dottern ha bilen som förmånsbil på obestämd tid och komma överens om villkor privat om kostnadsfördelning mm. Därmed blir t.ex. försäkringen mycket billigare. Dotter är styrelseledamot i företaget, men jobbar bara enstaka dagar per år i företaget.
Annat ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Avyttra förmånsbilen till privatperson
3
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Men det beror väl en del på nypriset och vilket förmånsvärde det ger.Smutt skrev:3
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Min revisor föreslog förut att jag skulle låta min fru stå som brukare på Teslan. Hon är vice VD och sitter i styrelsen. (haha, låter stort men det är bara vi) Hon är dock inte anställd men eftersom ligger under brytpunkten för statlig skatt på sin ordinarie anställning så skulle det bli fördelaktigt skattemässigt för oss. Fast sen återkom revisorn och sa att det inte gick att göra så trots allt. "Skenanställningar" för att komma runt detta är inte heller så poppis tydligen.
Fast din dotter kanske har en kompetens som ni verkligen behöver?
Fast din dotter kanske har en kompetens som ni verkligen behöver?
Du får ha flera "förmånsbilar" på dig själv så länge du betalar förmånsvärdet för alla. Så varför krångla till det?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Vem svarar du? Jag har som mest haft 3 förmånsbilar på mig själv. Men skattetekniskt hade det varit bättre om min fru kunnat ta på sig den med högsta förmånsvärdet.Leo skrev:Du får ha flera "förmånsbilar" på dig själv så länge du betalar förmånsvärdet för alla. Så varför krångla till det?

- Gustafsson
- Teslaägare
För min del har jag förmånsbilarna med nettolöneavdrag och då inkräktar de på mitt kontanta löneutrymme med hänsyn till brytpunkterna för statlig skatt t.ex.
Därav vill jag gärna ha ut dem ur företaget, men det tål att räknas på. Kanske blir billigast att ha förmånsbilen kvar iaf, förmånsværdet ær lågt.
Om jag privat köper ut bilen till marknadsvärde får ju företaget ett tillskott som väl inte påverkar resultatet och som jag sen kan använda i företaget. t.ex. för aktieutdelning och då blir utköpspriset inte så illa...
/70D
/Roadster
/Prius plug-in Aktuell att avyttra !
Därav vill jag gärna ha ut dem ur företaget, men det tål att räknas på. Kanske blir billigast att ha förmånsbilen kvar iaf, förmånsværdet ær lågt.
Om jag privat köper ut bilen till marknadsvärde får ju företaget ett tillskott som väl inte påverkar resultatet och som jag sen kan använda i företaget. t.ex. för aktieutdelning och då blir utköpspriset inte så illa...
/70D
/Roadster
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Hur påverkar nettolöneavdrag det, menar du? Eller snarare, hur påverkar inte andra sätt att göra? Hur du än vrider och vänder på det så kommer ju en förmån att göra att du får ut mindre pengar ur bolaget om du ska slippa statlig skatt.Gustafsson skrev:För min del har jag förmånsbilarna med nettolöneavdrag och då inkräktar de på mitt kontanta löneutrymme med hänsyn till brytpunkterna för statlig skatt t.ex.
/70D
/Roadster
Om företaget gör vinst på att sälja en bil så påverkar det definitivt resultatet. Och om den inte gjorde det så kunde du inte använda pengarna till aktieutdelning eftersom du bara kan dela ut vinstmedel...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
4) låna ut pengar till dottern så hon kan köpa den till marknadsmässigt pris.Gustafsson skrev:Försöker hitta bästa sättet att hjälpa en nära släkting (dotter med make) att få en bra bil till ett bra pris, nämligen en av mina förmånsbilar.
Annat ?
- Gustafsson
- Teslaägare
Den lön som går åt till att betala tillbaka förmånen för att undgå förmånsbeskattning är ju en peng som jag annars skulle behållt. Det är den privata kostnaden. Hade jag inte haft förmånsbilar hade jag kunnat ha samma årslön men behållt pengarna. Alternativet att ta ut mer i lön för att behålla lika mycket cash kommer att kosta mer i skatt eftersom jag då passerar brytpunkt i skatteskalan. Företaget gör iofs en vinst stor nog att maxa aktieutdelningen, så aktieutdelningen ökar förstås inte för att bilens värde växlas in i pengar vid försäljningen. Antar att det finns ett bokfört värde för bilen som används för att bestämma om det uppstår en vinst vid försäljningen. Kassan med likvida medel borde öka i företaget oavsett detta. De pengarna har ju inte försvunnit, bara blivit företagspengar istf privata pengar.danni skrev:Hur påverkar nettolöneavdrag det, menar du? Eller snarare, hur påverkar inte andra sätt att göra? Hur du än vrider och vänder på det så kommer ju en förmån att göra att du får ut mindre pengar ur bolaget om du ska slippa statlig skatt.Gustafsson skrev:För min del har jag förmånsbilarna med nettolöneavdrag och då inkräktar de på mitt kontanta löneutrymme med hänsyn till brytpunkterna för statlig skatt t.ex.
/70D
/Roadster
Om företaget gör vinst på att sälja en bil så påverkar det definitivt resultatet. Och om den inte gjorde det så kunde du inte använda pengarna till aktieutdelning eftersom du bara kan dela ut vinstmedel...
Det är den sammanlagda effekten av detta som jag klurat över.
Men som nån skrivit, varför krångla till det ?
Keep on truckin..
Tänkte på alternativ med "skenanställnig" är att krångla till det. Då är det enklare att du har en extra förmånsbil på dig som personen får låna hur mycket de vill eller ge dig "lite" pengar för privat. (Här kan nog Skatteverket ev ha synpunkter på hyresintäkterna men antagligen är du nog fri att göra ganska hur du vill med den bil du skattat korrekt för)
I skatteverkets ögon lär din firma inte avsiktligt få "subventionera" någon "närstående" med oskattade pengar.
Hur du gör med dina "privata" pengar är ju upp till dig. Därav måste nog bilen lösas ut till någon form av marknadsvärde eller förmån betalas om det är billigare.
Sätter du däremot ut den/säljer via/till Blocket/KVD/bilfirma och någon främmande person/firma köper den billigt så är det nog att se som ett "marknadsvärde" då inte du själv eller närstående till dig gynnas.
Det är inte olagligt att göra "dåliga affärer" osv
Så tillbaka till ruta ett. Varför krångla till det? Gör en oberoende värdering så att du har papper som ger ryggen fri och låt personen köpa den till det priset. Vill du gynna de privat, ge de pengar separat av dina skattade pengar.
Vill du "chansa" lös ut den/sälj till "underpris" men vid en ev revision kan det mycket välbkomma fram och Skatteverket ha synpunkter. Där du riskerar eftertaxering, skattetillägg och att hamna över ogynsamma brytpunkter osv.
I skatteverkets ögon lär din firma inte avsiktligt få "subventionera" någon "närstående" med oskattade pengar.
Hur du gör med dina "privata" pengar är ju upp till dig. Därav måste nog bilen lösas ut till någon form av marknadsvärde eller förmån betalas om det är billigare.
Sätter du däremot ut den/säljer via/till Blocket/KVD/bilfirma och någon främmande person/firma köper den billigt så är det nog att se som ett "marknadsvärde" då inte du själv eller närstående till dig gynnas.
Det är inte olagligt att göra "dåliga affärer" osv
Så tillbaka till ruta ett. Varför krångla till det? Gör en oberoende värdering så att du har papper som ger ryggen fri och låt personen köpa den till det priset. Vill du gynna de privat, ge de pengar separat av dina skattade pengar.
Vill du "chansa" lös ut den/sälj till "underpris" men vid en ev revision kan det mycket välbkomma fram och Skatteverket ha synpunkter. Där du riskerar eftertaxering, skattetillägg och att hamna över ogynsamma brytpunkter osv.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Vid 3 kommer service reperationer däck osv kosta 40% vill du va en snäll pappa så är det tveklöst bäst
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Ge dottern en timanställning med lön som täcker förmånsvärdet och gör nettolöneavdrag
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Fast det har ju inget med nettolöneavdrag att göra. Du får exakt samma påverkan om du inte gör avdrag och istället redovisar en förmån, bara det att du blir tvungen att sänka din bruttolön då också. Men jo, om du jämför med att inte ha förmånsbil alls så blir det självklart och uppenbarligen en sån skillnad. Det enda jag hajade till på var varför du pratade om nettolöneavdrag, det har ju egentligen inte med saken att göra.Gustafsson skrev:Den lön som går åt till att betala tillbaka förmånen för att undgå förmånsbeskattning är ju en peng som jag annars skulle behållt. Det är den privata kostnaden. Hade jag inte haft förmånsbilar hade jag kunnat ha samma årslön men behållt pengarna. Alternativet att ta ut mer i lön för att behålla lika mycket cash kommer att kosta mer i skatt eftersom jag då passerar brytpunkt i skatteskalan. Företaget gör iofs en vinst stor nog att maxa aktieutdelningen, så aktieutdelningen ökar förstås inte för att bilens värde växlas in i pengar vid försäljningen. Antar att det finns ett bokfört värde för bilen som används för att bestämma om det uppstår en vinst vid försäljningen. Kassan med likvida medel borde öka i företaget oavsett detta. De pengarna har ju inte försvunnit, bara blivit företagspengar istf privata pengar.danni skrev:Hur påverkar nettolöneavdrag det, menar du? Eller snarare, hur påverkar inte andra sätt att göra? Hur du än vrider och vänder på det så kommer ju en förmån att göra att du får ut mindre pengar ur bolaget om du ska slippa statlig skatt.Gustafsson skrev:För min del har jag förmånsbilarna med nettolöneavdrag och då inkräktar de på mitt kontanta löneutrymme med hänsyn till brytpunkterna för statlig skatt t.ex.
/70D
/Roadster
Det är den sammanlagda effekten av detta som jag klurat över.
Men som nån skrivit, varför krångla till det ?
Keep on truckin..
Huruvida du gör vinst eller inte är busenkelt. Om du får mer betalt för bilen än restskulden i leasingen så har du gjort vinst, dvs får du pengar tillbaks vid avyttringen är den summan vinsten. Dvs du bokför helt enkelt pengarna du får tillbaks vid avyttringen som en inkomst i bolaget. Likadant åt andra hållet fast förlust, om du måste betala in pengar till leasingbolaget för att täcka upp så är det helt enkelt en kostnad.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jo det förstås, men i detta fall har jag köpt ut bilen för ett par år sedan till bolaget, så då skrivs väl värdet ner årligen ?
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ah, ja, om företaget faktiskt äger bilen så behandlas den som vilken tillgång som helst. Du ska göra en avskrivning enligt plan varje år på bilen, vilket sätter ner det bokförda värdet för tillgången. Avskrivningen räknas för övrigt som en kostnad i bolaget. När du sen avyttrar bilen är det summan du får som jämförs med det bokförda värdet som avgör om du gjort vinst eller förlust.Gustafsson skrev:Jo det förstås, men i detta fall har jag köpt ut bilen för ett par år sedan till bolaget, så då skrivs väl värdet ner årligen ?
- Gustafsson
- Teslaägare
Går på smutts linje. Är snäll pappa 

4 hade varit snällare. Förmånsvärdet är fast och pengar rakt ner i sjön. Lånevillkor dikterar du själv.Gustafsson skrev:Går på smutts linje. Är snäll pappa
- Gustafsson
- Teslaägare
Förmånsvärdet ligger strax över 2'/månad. Det i kombination med att försäkringen skulle åkt upp från 4000 till 10000/år, kostnad för däck och årlig service + värdeminskning fällde avgörandet.