Sant men problemet är ju att en ny Tesla från USA lär bli samma kostnad eller kanske till och med dyrare än en ny svensk. Man kan bli lurad av de amerikanska priserna om man bara tar och översätter valutan från dollar till kronor. Bara att lägga på 25% moms gör ju att det blir ett helt annat läge. Därefter tillkommer frakt och försäkring. Sedan skall ytterligare 10% läggas på detta pris. Lägg sedan på vagnskadeförsäkringen. Tycker du fortfarande att det kan vara intressant så måste du tänka på att det inte är några garantier på din nya bil, att den inte kan ladda vis någon Supercharger i Europa utom möjligen den privata i Moskva, att eventuella reservdelar till den kan vara svåra att få tag på, att den inte kan ladda vid några typ 2-uttag, att den inte kan nyttja laddaningen från trefas, att andrahandsvärdet på den är mycket lägre osv.Henrik Torphammar skrev:
Uppenbart så man gör. Vem vill ha en elbil som går 50mil men laddar som en Leaf? Mycket smartare köpa en EU bil. Men alla är inte Teslachefer och jag tycker absolut frågan är befogad. Till rätt pris kan jag lätt pruta bort superchargers. Jag är otroligt smart, men inte egen företagare med oändlig budget. haha....
De billigaste lagerbilarna i USA och Sverige just nu är bägge en 75D, 85900 USD för den amerikanska och 900 082 SEK för den svenska.
En bil för $85900 USD blir alltså (85900*dollarkursen (8:- per dollar )+frakt+fraktförsäkring)*1,1*1,25+vagnskadeförsäkring+eventuell anpassning av bilen+besiktning (1070:-)
Om vi antar att frakt + fraktförsäkring går på 20 tkr samt att vagnskadeförsäkringen är ytterligare 20tkr och att ingen anpassning behöver göras blir detta 993 470:-.
Varför betala nästan 100tkr mer för en bil som inte alls är anpassad för Sverige och som kanske inte alls kan fixas i Europa om den går sönder?
Den klarar av 240V i USA men inte trefas. Den europeiska klarar å andra sidan inte av lika hög strömstyrka (80 A) utan är begränsad till 32A. Det är inte samma laddare.LarsL skrev:Fast det jag har hört är att Amerikanerna kan installera ett 230V uttag om de vill ha lite bättre kräm. Jag gissa därför att det är precis samma laddare som finns i Sverige. Men hur som helst så klarar den 3,7kW som en Leaf så det är ganska okej.