Räckvidd S75 vs S100

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Räckvidd S75 vs S100

Inlägg av improwise »

Av nyfikenhet, har någon funderat på och kanske tom valt en S100 isf en S75 tack vare den längre räckvidden? Ni som kör nån 75a, känner ni att ni saknat de extra milen?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Räckvidd S75 vs S100

Inlägg av Zalman3 »

Har en S75D, körde Krokom-Umeå 402 km för några veckor sedan, hade då 62km kvar.
Total räckvidd blir då ca 464km.
Känner inte att jag skulle behöva ett större batteri.
Kör ofta rutten Umeå-Sundsvall-Östersund-Örnsköldsvik-Umeå.

Visst skulle jag få längre räckvidd med en S100, men den tar också längre tid att ladda fullt.
Så i praktiken så är det bara marginellt den tid jag skulle tjäna på att ha ett större batteri.
Dessutom kör man väldigt sällan 100-0% på batteriet.
Man tjänar mest tid på att ladda var 20-30 mil, att ladda till 100% tar för lång tid.

Lite tid tjänar man dock med S100, speciellt om man laddat hemma till
100% innan man reser iväg, dessutom kommer man över 100kw i laddningshastighet
med tomt batteri, jag kommer max upp i ca 96kw som bäst.

Dock så är min S75D lite lättare och därmed lite snålare som i viss mån kompenserar
det mindre batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Idag körde jag min S 75D från norr om Stockholm, till Flen, och till Arlanda, och tillbaka hem på en laddning. 338 km, med 42 km kvar i batteriet. Låg 10-20 km över mesta delen av resan. En tredjedel (kanske) av sträckan 70 eller 90 väg. Innan jag startade så var batteriet fullt, precis innan start och visade 385 km räckvidd.

Det är det längsta jag kört utan att ladda. Normalt så håller jag mig längs Supercharger-stråken när jag åker långt, som bara är tre, fyra gånger om året. Aldrig saknat ett större batteri, ur räckviddssynpunkt. Till en början med så var det en 60D, och uppgradering var värt det, men inte helt nödvändig. Men idag hade jag fått åka en omväg för att ladda.

Om jag saknar ett större batteri så är det för det där extra i accelerationen, men de nya 75orna tar ju en sekund mindre till 100, så det är ju riktigt bra redan.

Dina körmönster avgör om 100 kWh är ett måste eller inte. För mig så är det bra med 75 kWh.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Verdi

Inlägg av Verdi »

improwise skrev:
Av nyfikenhet, har någon funderat på och kanske tom valt en S100 isf en S75 tack vare den längre räckvidden? Ni som kör nån 75a, känner ni att ni saknat de extra milen?
Nej. För mig så behövs ingen längre räckvidd. Körde hela sommarsemestern med takbox dessutom. Ökade förbrukningen med säkert 20-30% och därmed minskade räckvidden med lika mycket. Men vi kunde ändå köra 100+ mil på under 14 timmar.

Till vardags använder jag en bråkdel av batteriet. Vi gjorde iofs en liten utflykt idag. Blev 27 mil. Mest motorväg. God marginal.

Får se hur det känns på vintern...
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Tack för svar, uppskattas.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kör 70D sedan 2 år. Åker minst två ggr/månad en rutt på 180 mil tor. Sommartid blir det två laddstopp i vardera riktningen, åtskilda ca 30 mil. Vintertid kan jag göra likadant, men gillar inte att köra på marginalen så då blir det tre stop med lite kortare laddning. Inga problem, men jag skulle klara mig med ett stopp på sommaren med 100 D och 2 på vintern. Skulle spara ca en halvtimme med en 100. Detta till priset av att gå miste om en välbehövlig bensträckare och toabesök inte minst.
Förr med fossilen köpte jag nåt på macken å åt medan jag körde, men det gör jag ju inte längre. Då sparar jag ytterligare 1/2 timme, men till priset av att jag då var väldigt mycket tröttare när jag kom fram.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

improwise skrev:
Jag kör S60 har saknat dom, vilken underbar känsla att vakna upp på långresa med 100KWH i batteriet :D men prisskillnaden gör att jag laddar längre med ett leende o tänker på vad jag sparar varje månad :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Räckvidd är en obekvämlighet om man inte har små barn eller kör många långa sträckor i tjänsten. Enda gången jag väntat på laddning var när jag skulle från Enskede till Uppsala själv och behövde ladda i infra 10min för att klara det.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Har faktiskt aldrig varit i behov av längre räckvidd än vad 60 kWh ger, men uppgraderade ändå till 75 då jag vintertid alltid har takbox på och kör mycket vinterväg. Kör mestadels i Dalarna och har alltid på långresa kört förbi någon punkt där jag kunnat ladda det som behövs. Tycker faktiskt det inte ens krävs planering i någon större utsträckning, hade väntat mig lite mer utmaning i mitt elbilsägande :D

När jag för något år sedan suktade efter en Model S kunde jag inte förstå hur vi skulle klara oss med enbart en elbil. Var helt säker på att det krävdes en fossil också, nu klarar vi oss helt utan problem med en 75a! Kan utan ångest köra 35 mil sommartid.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

75 helt ok på en S, 100 ett måste på en X så som jag använder bilen.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Har en S75D. Innan uppgraderingen från S60D kändes det lite snålt ibland med vissa ToR sträckor utan tillgång till supercharger. Nu har jag dock det lilla extra och jag har noll range anxiety. Dessutom kommer ju superchargernätverket byggas ut ytterligare. Spara pengarna (och lite miljö) om du inte tycker det är för kul med den extra prestandan...
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Jag lånade en 85D i somras och bilade tre veckor, 750 mil i Europa. Om jag hade råd med en egen Tesla så skulle jag inte välja ett mindre batteri än den i alla fall.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Anderzzon skrev:
Jag lånade en 85D i somras och bilade tre veckor, 750 mil i Europa. Om jag hade råd med en egen Tesla så skulle jag inte välja ett mindre batteri än den i alla fall.
I praktiken är väl räckvidden på en 85D och en 75D nästan samma väl?
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Verdi skrev:
Tror att det skiljer ca 20 km mellan dem. Men det var flera gånger som vi kom körde fulladdade och kom fram med mindre än 15 km kvar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Anderzzon skrev:
Verdi skrev:
Tror att det skiljer ca 20 km mellan dem. Men det var flera gånger som vi kom körde fulladdade och kom fram med mindre än 15 km kvar.
Ja men då så.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Körde 1024 mil i Europa i somras och inga problem med en 75d.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har en S90D och jag upplever överlag att batteriet är totalt överdimensionerat. Åtminstone för mina behov. Jag har kört som längst 38 mil och det hade ju även en 75:a klarat utan större problem. I min förra P85, som hade högre förbrukning och ett något slitet batteri, hade jag däremot ibland önskat lite mer kapacitet. Den hade i praktiken en räckvidd som låg i paritet med en 60D ungefär.
Ett större batteri är nog bra för dem som kör långt upp i norrlands inland där det inte finns så många laddpunkter ännu. För vanliga resor mellan superchargers ger ett större batteri framförallt lite kortare laddpauser.
I en Model X som ska dra släp kan ett större batteri däremot vara en bra investering.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Än så länge är superchargernätverket i Sverige inte så finmaskigt. Jag gissar att man idag är tvungen att stanna på i stort sett varje supercharger när man är på långfärd, oavsett batteristorlek. Med ett mer utbyggt SuC-nät borde man kunna välja att hoppa över superchargers oftare med ett stort batteri, vilket kan ses som en fördel.
Dock lär det dröja några år innan vi är där.
En annan fördel kan vara att man kan hålla högre fart mellan SuC, men det är nog sällan en aspekt för den som håller fartgränserna.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Niklas Z skrev:
Än så länge är superchargernätverket i Sverige inte så finmaskigt. Jag gissar att mani dag är tvungen att stanna på i stort sett varje supercharger när man är på långfärd, oavsett batteristorlek. Med ett mer utbyggt SuC-nät borde man kunna välja att hoppa över superchargers oftare med ett stort batteri, vilket kan ses som en fördel.
Dock lär det dröja några år innan vi är där.
En annan fördel kan vara att man kan hålla högre fart mellan SuC, men det är nog sällan en aspekt för den som håller fartgränserna.
Ja precis, ute i Europa är det rätt lugnt men jag upplevde att sträckorna mellan Danmark och Stocholm var jobbigast. Där hade jag antingen velat ha fler laddare/annan placering på laddarna eller ett större batteri.
Skriv svar