Ny har Karma(före detta Fisker) lanserat sin nästa bil Revero och den ska tydligen kost mer än förra, strax över $115,000. Dock så ska den får längre räckvidd, 50 miles enligt EPA istället för 33 miles som förra hade....
We think we’re in Tesla’s court. If it was just about style, we would only go head to head with Aston Martin and Maserati. But these buyers are also interested in the technology.
Hmm hybrid med 8 mils räckvidd...
"We think we’re in Tesla’s court. If it was just about style, we would only go head to head with Aston Martin and Maserati. But these buyers are also interested in the technology.”
Inte bara BMW som fått hybridis
""We think we’re in Tesla’s court." <--- de spelar ju inte ens samma sport!
Jag fattade överhuvudtaget inte poängen med den ursprungliga Karman, medan de själva inte verkar ha fattat problemet alls. Precis som med förra versionen kan jag inte lista ut vem sjutton som ska köpa den här. Det är en nischbil, de kan sälja några hundra om året till de som absolut måste sticka ut och ha något som ingen annan har. Det är inte en bil som de någonsin kan sälja hundratusen om året av.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Wow, den stora nyheten är visst att solcellerna laddar batterier nu istället för att bara köra en fläkt! Man får hela 0,2 kW mitt på dagen om det är soligt, ingen skugga och inte vinter...
Detta bevisar återigen att solceller på biltak bara är en gimmick som kanske lurar några. Låter man bilen alltid stå ute i solen kommer man kanske få 100kWh el på ett år. Man lär dock göra av med en hel del extra el för att minska temperaturen i bilen när man ska använda den. Använder man bilen mycket lår man gå back. Låter man den stå stilla i solen utan att sänka temperaturen får man el för 100:- per år. Hur många år tar det att nå break even på dessa solceller?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En exakt likadan bil som Fisker Karma med exakt samma usla drivlina som slog bolaget i konkurs förra gången. Den enda skillnaden är att bilen är dyrare nu.
Lärde de sig inget förra gången?
En exakt likadan bil som Fisker Karma med exakt samma usla drivlina som slog bolaget i konkurs förra gången. Den enda skillnaden är att bilen är dyrare nu.
Lärde de sig inget förra gången?
De har inte sagt något om drivlinan än, men exakt samma lär den inte vara eftersom den har bra mycket längre räckvidd nu. Men det lär inte vara nån bil att köpa trots det...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
En exakt likadan bil som Fisker Karma med exakt samma usla drivlina som slog bolaget i konkurs förra gången. Den enda skillnaden är att bilen är dyrare nu.
Lärde de sig inget förra gången?
Jo att ta mer betalt för bilen.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
En superdyr bil måste ha superprestanda och det hade inte första generationens Karma. En bil i miljonklassen som visserligen var snygg men presterade som en Golf GTI. 0-100 på 6,3 s är inget superrika människor lägger sina surt förvärvade miljoner på. Bilen är ju designad som en sportbil och inte alls lika praktisk som en Model S, så den kommer inte undan med att fungera som en pigg familjebil heller.
Fixar de till motorstyrkan så kanske de har en business. Antingen det eller att halvera priset, men det tänkte de ju inte.
Finns det möjlighet att göra den helt eldriven tro? Bensinmotorn laddar ju bara batterierna. Om man slänger ut den och allt som hör till borde det väl finnas lite plats för batterier.
Finns sjukt många bilar jag tycker är helt värdelösa som jag inte fattar hur någon någonsin kan köpa som ändå säljer i mängder. Denna är inte en av dem.
Jag skulle hellre ha den här bilen än en porsche panamera plug in och alla andra fossilbilar eller låtsasladdhybridbilar. Här är anledningarna:
den kommer 3ggr länge än en panamera på el.
går att köra helt på el i alla lägen och har troligen mer än dubbelt så många elhästar
snyggare exteriör
snyggare interiör
Det finns tre bilar jag med större sannolikhet skulle köpa:
1 tesla
2 opel ambera/volt
3 bmw i3
O sen kommer karman.
P. S. Det är väl inte fisker längre. Företaget heter karma och bilen ravero?
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Finns sjukt många bilar jag tycker är helt värdelösa som jag inte fattar hur någon någonsin kan köpa som ändå säljer i mängder. Denna är inte en av dem.
Jag skulle hellre ha den här bilen än en porsche panamera plug in och alla andra fossilbilar eller låtsasladdhybridbilar. Här är anledningarna:
[*] den kommer 3ggr länge än en panamera på el.
[*] går att köra helt på el i alla lägen och har troligen mer än dubbelt så många elhästar
[*] snyggare exteriör
[*] snyggare interiör
Det finns tre bilar jag med större sannolikhet skulle köpa:
1 tesla
2 opel ambera/volt
3 bmw i3
O sen kommer karman.
P. S. Det är väl inte fisker längre. Företaget heter karma och bilen ravero?
Du har helt rätt, hade glömt bort att de bytt namn
Nu är den officiell. Det absolut enda den är bättre på än Tesla är att det är en ovanligare bil än Model S, annars är den dyrare, slöare, tråkigare, inte ren elbil, ja vad mer är negativt. Jag kan verkligen inte förstå varför man köper en sån om det inte är för att vara annorlunda. Sen förstår jag inte hur dom ska kunna göra business på så få enheter per år med ett såpass lågt pris (för att vara lågvolymbil) http://teknikensvarld.se/karma-revero-o ... ia-329373/
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu är den officiell. Det absolut enda den är bättre på än Tesla är att det är en ovanligare bil än Model S, annars är den dyrare, slöare, tråkigare, inte ren elbil, ja vad mer är negativt. Jag kan verkligen inte förstå varför man köper en sån om det inte är för att vara annorlunda. Sen förstår jag inte hur dom ska kunna göra business på så få enheter per år med ett såpass lågt pris (för att vara lågvolymbil) http://teknikensvarld.se/karma-revero-o ... ia-329373/
Mycket sämre utrymmen, glömde du. Den sticker ut lite mer, that's it. Jag förstår inte heller deras affärsmodell. Bygga några få exemplar av en nischbil för runt miljonen, hur ska det någonsin kunna gå runt?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Den var typ intressant när den kom eftersom det var en av de första performance hybridbilarna. Men nu är den ju stendöd, finns inget intressant med den överhuvudtaget. Vill man ha en snabb hybrid köper man ju en BMW i8 tex.
Hade de byggt om bilen och satt i batterier för en räckvidd på 30-40 mil och slängt ut fossilmotorn så hade den varit lite kul. Fortfarande så bör de nog ta mer betalt om det ska funka.
De sa att den skulle ha 50 miles räckvidd enligt EPA men de fick endast 37 miles när den nu testades... Förbukningen på el blev 60 MPGe vilket kan jämföras med 76 MPGe för BMW I8 eller 98 för Model S 75.