Ny skivbroms till elbilar från Continental.
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny skivbroms till elbilar från Continental.
Skivor i Aluminium är det enda "nya" här eg, borde gå att testa ganska snabbt om det funkar, men frågan är vem och hur isf...
(eller snabbt går kanske inte testet men införandet på ngn bil borde vara enkelt iaf)
(eller snabbt går kanske inte testet men införandet på ngn bil borde vara enkelt iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag tror någon nämnde i chatten att Volvo Cars elbilar skulle ha aluminiumbromsskivor. Det var bara ett rykte dock.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Sista meningen var ju typiskt. Allt befinner sig fortfarande i "fantasistadiet". De har alltså inte testat konceptet i verkligheten. Återstår att se om det fungerar. Men jag har ju för ett tag sedan hävdat (i en annan tråd) att det kommer att utvecklas speciella elbilsbromsar. Det verkar ju som att jag inte var helt fel ute iaf. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
En annan detalj jag reagerade på var hur det blir när man ska skifta hjul (sommar/vinter) för skivorna sitter ju fast i fälgen, kanske inte så jättemycket extrajobb
men lite meckigt ser det ut och blir nog inte så kul när den blir några år (ännu fler skruvar som jävlas)...
men lite meckigt ser det ut och blir nog inte så kul när den blir några år (ännu fler skruvar som jävlas)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Elbilar fungerar ju ändå inte på vintern, det vet väl alla?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aluminium bromsar?!?
Var det inte någon österupeisk bil som hade det?
Däremot tror jag på att det kommer nya typer av bromsar till elbilar. I princip borde det gå att göra elektromagnetiska bromsar helt utan friktion.

Var det inte någon österupeisk bil som hade det?
Däremot tror jag på att det kommer nya typer av bromsar till elbilar. I princip borde det gå att göra elektromagnetiska bromsar helt utan friktion.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Trist när det blir trassel med elsystemet.LarsL skrev:I princip borde det gå att göra elektromagnetiska bromsar helt utan friktion.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Naturligtvis måste bromsen konstrueras så att den ger fullbromsverkan vid bruten ström.Nicke Nyfiken skrev:Trist när det blir trassel med elsystemet.LarsL skrev:I princip borde det gå att göra elektromagnetiska bromsar helt utan friktion.
Kolla på den andra bildenBjelke skrev:En annan detalj jag reagerade på var hur det blir när man ska skifta hjul (sommar/vinter) för skivorna sitter ju fast i fälgen, kanske inte så jättemycket extrajobb

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Hur går det till med rent elektromagnetiska bromsar?LarsL skrev:Naturligtvis måste bromsen konstrueras så att den ger fullbromsverkan vid bruten ström.Nicke Nyfiken skrev:Trist när det blir trassel med elsystemet.LarsL skrev:I princip borde det gå att göra elektromagnetiska bromsar helt utan friktion.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
Jo det gjorde jag och det var där jag blev fundersam, bromsskivan sitter ju i fälgen (skruvad) och bromsoket sitter framvagnsdelarna, så skivan hålls kvar av oket sas...Lembritt skrev:Kolla på den andra bildenBjelke skrev:En annan detalj jag reagerade på var hur det blir när man ska skifta hjul (sommar/vinter) för skivorna sitter ju fast i fälgen, kanske inte så jättemycket extrajobb
Men det kanske går att flytta fälgen i sidled efter att man släppt bultarna, eller så lossar man bromsskivan och låter den "hänga" kvar när man drar ut fälgen? Men då blir det inte så kul
att få fast skivan i fälgen när man monterar tillbaks fälgen...
Näe, jag skulle vilja se en animering av det, för det har dom säkert

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Den texten bekräftar ju bara att utan ström finns det inga bromsar.
Turing off power causes the flux to fall rapidly, the armature to separate, and disengagement to occur.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Då får du läsa en gång till... det finns bromslösningar med permanentmagneter som är fail-safe. Nackdelen med dem i nuvarande utförande är att de drar ström vid öppet läge.Nicke Nyfiken skrev:Den texten bekräftar ju bara att utan ström finns det inga bromsar.Turing off power causes the flux to fall rapidly, the armature to separate, and disengagement to occur.
- Bjelke
- Teslaägare
Jag vet inte om jag tror på elektriska bromsar på en elbil som har en/två/fler elmotor/er som kan ta en stor del av bromsandet iom regen-bromsning,
men visst, vill man gå all in så är det kanske värt det för att ta några procent till i effektivitet osv...
men visst, vill man gå all in så är det kanske värt det för att ta några procent till i effektivitet osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Du lossar 5 skruvar för att ta bort fälgen med däcket. Navet med bromsskiva sitter kvar.Bjelke skrev:Jo det gjorde jag och det var där jag blev fundersam, bromsskivan sitter ju i fälgen (skruvad) och bromsoket sitter framvagnsdelarna, så skivan hålls kvar av oket sas...Lembritt skrev:Kolla på den andra bildenBjelke skrev:En annan detalj jag reagerade på var hur det blir när man ska skifta hjul (sommar/vinter) för skivorna sitter ju fast i fälgen, kanske inte så jättemycket extrajobb
Men det kanske går att flytta fälgen i sidled efter att man släppt bultarna, eller så lossar man bromsskivan och låter den "hänga" kvar när man drar ut fälgen? Men då blir det inte så kul
att få fast skivan i fälgen när man monterar tillbaks fälgen...
Näe, jag skulle vilja se en animering av det, för det har dom säkert
Blir bara jobbigt om man vill ha andra "ekrar". Då måste bromsoket med skiva också skruvas bort. Kanske hjullager också om det sitter i navet..
Som någon sa, att eftermarknadsfälgar blir klurigt att byta.

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD