Audi E-tron-Tesladödaren
Moderator: Redaktion
Audi E-tron-Tesladödaren
Var på fredagen på invigning av Söderberg & Partners där den lokala Audi-återförsäljaren höll föredrag om digitalisering och elektrifiering av en traditionell branch.
Han berättade bland annat att:
1. I Norge finns hela parkeringsområden med tillträde för endast elbilar. I Norge såldes mycket rena elbilar.
2. Att elbilar med stora batterier var lika miljöovänliga som en modern diesel enligt IVF,s rapporter.
3.Att om rena elbilar såldes i stora mängder här skulle elinstallationer och elnät braka ihop. Jag tänkte för mig själv att det säkert brakar ihop i Norge först så vi klarar oss nog om vi bara fortsätter köpa Audi-dieslar.
4. Att han varit i München och provkört en autonom Audi. -Helt fantastisk-. Jag tänkte: Stackars vi Teslaförare som får hålla tillgodo med AP2.
5. Utvecklingen mot nya tekniker går med rasande fart. Vorsprung durch technik. Audi kommer med sin E-tron SUV 2018. Då kommer det att hända saker. Jag tänkte för mig själv: Lilla Tesla planerar då för att tillverka 500 k bilar per år. Vilket är lika med 10000 bilar i veckan. På en vecka är det 168 timmar. Därmed behövs 10000/168= ca 60 batteripack i timman med mellan 5-8000 battericeller i var. Alltså ett komplett batteripack i minuten. Är det inte dags för Audi att planera för det dubbla nu om man ska leva upp till namnet: Tesladödaren?
På lördagen var det invigning av återförsäljarens nya hall. Det var fullt med folk och ett enormt intresse för Audiprogrammet.
Var ska det sluta?
Han berättade bland annat att:
1. I Norge finns hela parkeringsområden med tillträde för endast elbilar. I Norge såldes mycket rena elbilar.
2. Att elbilar med stora batterier var lika miljöovänliga som en modern diesel enligt IVF,s rapporter.
3.Att om rena elbilar såldes i stora mängder här skulle elinstallationer och elnät braka ihop. Jag tänkte för mig själv att det säkert brakar ihop i Norge först så vi klarar oss nog om vi bara fortsätter köpa Audi-dieslar.
4. Att han varit i München och provkört en autonom Audi. -Helt fantastisk-. Jag tänkte: Stackars vi Teslaförare som får hålla tillgodo med AP2.
5. Utvecklingen mot nya tekniker går med rasande fart. Vorsprung durch technik. Audi kommer med sin E-tron SUV 2018. Då kommer det att hända saker. Jag tänkte för mig själv: Lilla Tesla planerar då för att tillverka 500 k bilar per år. Vilket är lika med 10000 bilar i veckan. På en vecka är det 168 timmar. Därmed behövs 10000/168= ca 60 batteripack i timman med mellan 5-8000 battericeller i var. Alltså ett komplett batteripack i minuten. Är det inte dags för Audi att planera för det dubbla nu om man ska leva upp till namnet: Tesladödaren?
På lördagen var det invigning av återförsäljarens nya hall. Det var fullt med folk och ett enormt intresse för Audiprogrammet.
Var ska det sluta?
Re: Audi E-tron-Tesladödaren
Håller väl med förutom att AP2 nog tyvärr kommer vara sämre än det Audi får fram. Regnsensor någon? Helljusautomatik?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Denna modell kräver inget batteripack så det går säkert bra för AudiTiborBlomhall skrev:Delta skrev:Var ska det sluta?

Frugans Opel Astra har dessa finesser. Men Elon vill att Tesla ska ett eget system. Kanske han för en gångs skull valt fel väg. Hoppas jag har fel, annars får man väl låna frugans bil om det är mörkt.Verdi skrev:Håller väl med förutom att AP2 nog tyvärr kommer vara sämre än det Audi får fram. Regnsensor någon? Helljusautomatik?

Obligatoriska frågan blir då vilken av dem du skulle vilja sitta instängd med i ett slutet rum? För det är ju så vi har det i städerna idag så att säga.Delta skrev:2. Att elbilar med stora batterier var lika miljöovänliga som en modern diesel enligt IVF,s rapporter.
I princip alla moderna bilar har dessa finesser, oavsett prisklass. Det är mer eller mindre standardutrustning numera. Förutom i våra AP2-bilar där det är standardutrustning på papperet men inte i verkligheten.Delta skrev:Frugans Opel Astra har dessa finesser. Men Elon vill att Tesla ska ett eget system. Kanske han för en gångs skull valt fel väg. Hoppas jag har fel, annars får man väl låna frugans bil om det är mörkt.Verdi skrev:Håller väl med förutom att AP2 nog tyvärr kommer vara sämre än det Audi får fram. Regnsensor någon? Helljusautomatik?
Jag håller med Verdi. När Audi (eller någon annan biltillverkare) får en autonomifunktion i sina bilar så kommer den antagligen vara både bättre och säkrare än Teslas. Tråkigt nog så hade Tesla ett välfungerande och världsledande system som sporrade andra att utveckla nåt likadant. Det försprånget har Tesla kvaddat fullständigt. Elons envishet och övertro i den egna förmågan är på väg att förstöra allting som har varit så bra. Det som finns kvar i dagsläget är bara några halvdana räddningsförsök som är mest till för att hindra oss kunder från att bli totalt vansinniga på Tesla. Det är så det känns i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja plus att det ju inte stämmer. Om man tolkar IVFs rapporter väldigt ogynnsamt för batterierna så var det break even efter 6-7 år med elbil. Vilket betyder att om bilen lever 14-21 år så är den dubbelt eller trippelt så miljövänlig. Förutsatt att man dumpar batteriet sedan i en hjortronmosse.LarsL skrev:Obligatoriska frågan blir då vilken av dem du skulle vilja sitta instängd med i ett slutet rum? För det är ju så vi har det i städerna idag så att säga.Delta skrev:2. Att elbilar med stora batterier var lika miljöovänliga som en modern diesel enligt IVF,s rapporter.
Jo, men det är inte lika dräpande.Daoops skrev:Ja plus att det ju inte stämmer. Om man tolkar IVFs rapporter väldigt ogynnsamt för batterierna så var det break even efter 6-7 år med elbil. Vilket betyder att om bilen lever 14-21 år så är den dubbelt eller trippelt så miljövänlig. Förutsatt att man dumpar batteriet sedan i en hjortronmosse.LarsL skrev:Obligatoriska frågan blir då vilken av dem du skulle vilja sitta instängd med i ett slutet rum? För det är ju så vi har det i städerna idag så att säga.Delta skrev:2. Att elbilar med stora batterier var lika miljöovänliga som en modern diesel enligt IVF,s rapporter.
Har alla andra bilar MobleEye lösningar?
Det är klart att Elon blev lite upprörd när MobleEye-systemet dödade en av ahans kunder. Döda kunder är väldigt dåligt för affärerna.
Gissar att ord som "Jag kan göra ett system som ser en lastbil på 6 månader" eller "How hard can it be?" Yttrades från Elon under mötena med MobleEye.
Det är klart att Elon blev lite upprörd när MobleEye-systemet dödade en av ahans kunder. Döda kunder är väldigt dåligt för affärerna.
Gissar att ord som "Jag kan göra ett system som ser en lastbil på 6 månader" eller "How hard can it be?" Yttrades från Elon under mötena med MobleEye.
Det är säkert så som du säger. Elon tyckte att han kan göra det bättre själv och då sa MobilEye-folket, varsågod försök. Men du får göra det utan vår hjälp.LarsL skrev:Har alla andra bilar MobleEye lösningar?
Alla har inte MobilEye. Och framförallt regnsensorn är väl i vanliga fall inte kopplad till något kamerabaserat system öht.
F ö var det inte MobilEye-systemet som dödade honom, det var han själv som bestämde sig för att se på Harry Potter istället för att titta på vägen. Detta var bara möjligt eftersom systemet var så pålitligt för övrigt. AP2 är så dåligt att ingen skulle komma på tanken att göra nånting annat bakom ratten.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Så AP2 är säkrare än AP1 alltså?mati skrev:F ö var det inte MobilEye-systemet som dödade honom, det var han själv som bestämde sig för att se på Harry Potter istället för att titta på vägen. Detta var bara möjligt eftersom systemet var så pålitligt för övrigt. AP2 är så dåligt att ingen skulle komma på tanken att göra nånting annat bakom ratten.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Visst.Nicke Nyfiken skrev:Så AP2 är säkrare än AP1 alltså?

[/quote]mati skrev:
AP2 är så dåligt att ingen skulle komma på tanken att göra nånting annat bakom ratten.
Har själv AP2 och litar faktiskt på det. Får väl lägga till följande text på gravstenen: "AP2 hela vägen till himlen"