MS 75 eller 75D väggrepp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Inlägg av Smutt »

Allt handlar om M3 när den nu kommer ut på marknaden så måste S vara lyxigare så fruarna vill ha den istället, sen finns det vinster i att ha färre alternativ för kunderna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Smutt skrev:
lyxigare så fruarna vill ha den istället,
Nu vet jag vad D står för....Dyrt! och därmed poppis hos fruarna? :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

RWD har definitivt "tillräckligt bra" grepp för de flesta, för det mesta.

I Norge östes lovord över Tesla RWD vintertid jämfört med andra bilar (innan man kunde köpa D.)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Med en enkel bakhjulsdrift kan du få veta att det är halt, innan du har passerat gränserna för vad t.o.m. fyrhjulsdriften klarar.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Simon skrev:
Med en enkel bakhjulsdrift kan du få veta att det är halt, innan du har passerat gränserna för vad t.o.m. fyrhjulsdriften klarar.
Ja, det kan vara bra att veta, för fyrhjulsdriften hjälper inte till vid inbromsning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Det här med att AWD skulle bli standard på alla model S framöver, är det något som mest bygger på fria fantasier så här långt eller är det något som Tesla kommunicerat på något vis eller som kan verkar rimligt i övrigt beroende på X, Y och Z?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

improwise skrev:
Det här med att AWD skulle bli standard på alla model S framöver, är det något som mest bygger på fria fantasier så här långt eller är det något som Tesla kommunicerat på något vis eller som kan verkar rimligt i övrigt beroende på X, Y och Z?
Tesla har sagt att de ska ta bort bakhjulsdrift i slutet av året, exakt när vet vi dock inte.

https://electrek.co/2017/07/22/tesla-di ... d-model-3/
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

vigge50 skrev:
improwise skrev:
Tesla har sagt att de ska ta bort bakhjulsdrift i slutet av året, exakt när vet vi dock inte.

https://electrek.co/2017/07/22/tesla-di ... d-model-3/
Tack.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Jag tolkar det som att hela S75 försvinner, inte bara RWD varianten
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

mgorgis skrev:
Varför tolkar du det så?
Electrek skrev:
As part of this strategy, Tesla is now about to discontinue the cheapest version of Model S, the 75 kWh battery pack with the rear-wheel-drive powertrain.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Nej, inte alls. Det står ju i klartext att det bara rör RWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Min 90D viner hela tiden mer eller mindre från främre motorn. Lite jobbigt när man tidigare har haft en RWD-bil som var helt tyst. Jag kan inte låta bli att känna att det var bättre med RWD. Ett nerköp på sätt och vis. Jag föredrar de tysta RWD-bilarna. Jag hade en S85 loaner för ett tag sedan och jag njöt av varje mil jag körde utan det där vinandet.
Som danni skriver så tenderar en P85 till hjulspinn när det är fuktigt. En icke-P modell har inte samma pulver och har därför inte riktigt samma aggressiva beteende.
Hade jag fått välja idag så hade jag utan tvekan tagit en S75 utan D.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Min 90D viner hela tiden mer eller mindre från främre motorn. Lite jobbigt när man tidigare har haft en RWD-bil som var helt tyst. Jag kan inte låta bli att känna att det var bättre med RWD. Ett nerköp på sätt och vis. Jag föredrar de tysta RWD-bilarna. Jag hade en S85 loaner för ett tag sedan och jag njöt av varje mil jag körde utan det där vinandet.
Som danni skriver så tenderar en P85 till hjulspinn när det är fuktigt. En icke-P modell har inte samma pulver och har därför inte riktigt samma aggressiva beteende.
Trist att du känner att du bytte ner dig. Inte bara D utan även AP2 vs AP1. Det borde iaf vara bra ekonomiskt jämfört med att ha kvar din privata?
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

mati skrev:
Med andra ord tar du hellre hjulspinn än ljudet från främre motorn i AWD? Måste rimligtvis innebära att ljudet är högst påtagligt om du nu inte har en böjelse för att bränna däck, kanske värt att tänka på en gång till om man verkligen ska ha D.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

I min mx100d kan jag höra motorn då och då. Främst i krypfart. Oftast hör jag den inte alls.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

En relaterad fråga, vad klarar sig bäst på snö och is, en AWD med friktionshjul eller en RWD med dubbdäck? JUst vilken typ av däck som används bör rimligtvis ha en rätt stor påverkan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Trist att du känner att du bytte ner dig. Inte bara D utan även AP2 vs AP1. Det borde iaf vara bra ekonomiskt jämfört med att ha kvar din privata?
Jag hade ingen AP alls på min P85. Den hade vanlig farthållare. Och regnsensor. :cry: Tyvärr är min nya bil i många punkter lite sämre än dem gamla, trots att även den inte var perfekt. Utöver motorn som låter mer så är vägljudet betydligt högre, framförallt vid regn. Det känns alltid som om en dörr inte är riktigt stängd. Dessutom är bilen ganska skramlig och det är alltid nåt som gnisslar och låter.
Panoramataket kompenserar lite för bristerna dock.
Men visst, ekonomiskt är det klokare att ha den bilen jag har nu.
Surfaren
elbilist

MS 75 eller 75D väggrepp

Inlägg av Surfaren »

improwise skrev:
En relaterad fråga, vad klarar sig bäst på snö och is, en AWD med friktionshjul eller en RWD med dubbdäck? JUst vilken typ av däck som används bör rimligtvis ha en rätt stor påverkan.
Det beror på om vi pratar lössnö eller blankis, och om vi pratar acceleration eller inbromsning. Samt fabrikat och modell på däck.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
improwise skrev:
Det beror på om vi pratar lössnö eller blankis, och om vi pratar acceleration eller inbromsning. Samt fabrikat och modell på däck.
Framkomligheten blir mycket bättre med awd. I fart på vanlig väg så är dubbat bättre
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jag hade ingen AP alls på min P85. Den hade vanlig farthållare. Och regnsensor. :cry: Tyvärr är min nya bil i många punkter lite sämre än dem gamla, trots att även den inte var perfekt. Utöver motorn som låter mer så är vägljudet betydligt högre, framförallt vid regn. Det känns alltid som om en dörr inte är riktigt stängd. Dessutom är bilen ganska skramlig och det är alltid nåt som gnisslar och låter.
Panoramataket kompenserar lite för bristerna dock.
Men visst, ekonomiskt är det klokare att ha den bilen jag har nu.
Märkligt med vägljudet. Upplever inte min så alls. Den är ungefär lika tyst som vår Volvo XC70 men aningen bullrigare än en BMW 5-serie. Helt ok alltså men inget att skryta om.

Har inga problem med andra missljud heller förutom ett försiktigt skallrande från instrumentpanelen under vissa specifika omständigheter.

Har du varit inne och klagat på SC? Sådär ska det inte vara tycker jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Har du varit inne och klagat på SC? Sådär ska det inte vara tycker jag.
Ja. Ett skrammelljud fick de bort. Men det ersattes med ett annat istället. Vägljudet vid regn har jag reklamerat direkt eftersom det var en så påtaglig skillnad redan första dagen, jämfört med förra bilen. Men det blev inte bättre, trots att de gjorde nåt med nån gummilist nånstans. Det är nog så bilen låter helt enkelt. Det hänger troligen ihop med att gamla bilen hade filtinlägg i hjulhusen, nya bilen har slät plast. Logiskt att det låter mer.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Varför är folk så rädda för hjulspinn ? Det sker ju bara vid rätt påtagligt tryck på gaspedalen å så kör man väl inte när det är halt om det inte är avsiktligt hjulspinn man vill ha. Dessutom är ju RWD fenomenalt bra för att vara RWD på att undvika okontrollerat hjulspinn.
Som skrivits tidigare är vissa AWD nästan helt tysta, min tex. I andra hör man främre motorn mest hela tiden om än svagt. Låt bli range mode är ett tips.
AWD tar sig fram stadigt i 15 cm nysnö i fjällen det har jag provat, men har hört att RWD också gör det ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Gustafsson skrev:
Varför är folk så rädda för hjulspinn ? Det sker ju bara vid rätt påtagligt tryck på gaspedalen å så kör man väl inte när det är halt om det inte är avsiktligt hjulspinn man vill ha. Dessutom är ju RWD fenomenalt bra för att vara RWD på att undvika okontrollerat hjulspinn.
Jag har åkt i en fil som svängde, med en bil bredvid mig, och fick släpp. Det var sen höst eller vinter, sånt inte konstigt att det var halt men jag var inte aggressiv med gasen. Var bara tur att jag inte "stjärtade" grannbilen.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Feddan skrev:
Gustafsson skrev:
Jag har åkt i en fil som svängde, med en bil bredvid mig, och fick släpp. Det var sen höst eller vinter, sånt inte konstigt att det var halt men jag var inte aggressiv med gasen. Var bara tur att jag inte "stjärtade" grannbilen.
Med Tesla ?
Jag fick ett kast med bakvagnen i djupa nysnöspår med min AWD när jag släppte på gasen. Därefter kör jag på low regen när det är halt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Gustafsson skrev:
Feddan skrev:
Gustafsson skrev:
Med Tesla ?
Jag fick ett kast med bakvagnen i djupa nysnöspår med min AWD när jag släppte på gasen. Därefter kör jag på low regen när det är halt...
Ja förlåt, det borde jag såklart nämnt. Jag kör en Model S 85 RWD (2015).
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Skriv svar