MS 75 eller 75D väggrepp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Inlägg av Gustafsson »

Scary stuff! Tur det gick bra :?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
Varför är folk så rädda för hjulspinn ? Det sker ju bara vid rätt påtagligt tryck på gaspedalen å så kör man väl inte när det är halt om det inte är avsiktligt hjulspinn man vill ha. Dessutom är ju RWD fenomenalt bra för att vara RWD på att undvika okontrollerat hjulspinn.
Som skrivits tidigare är vissa AWD nästan helt tysta, min tex. I andra hör man främre motorn mest hela tiden om än svagt. Låt bli range mode är ett tips.
AWD tar sig fram stadigt i 15 cm nysnö i fjällen det har jag provat, men har hört att RWD också gör det ...
Rädda och rädda. Jag är inte rädd för det. Jag bara påpekar att det innebär att man får ha en annorlunda körstil, särskilt när det är blött, och vara försiktig med gasen. Just det faktum att jag när som helst kan trycka gasen hela vägen ner och bilen bara sticker är en sak jag uppskattar mycket med min 85D, och det hade varit annorlunda med en bakhjulsdriven. Inte nödvändigtvis sämre på alla sätt, men annorlunda. Men jag tror man anpassar sin körstil efter det rätt fort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

danni skrev:
Gustafsson skrev:
Varför är folk så rädda för hjulspinn ? Det sker ju bara vid rätt påtagligt tryck på gaspedalen å så kör man väl inte när det är halt om det inte är avsiktligt hjulspinn man vill ha. Dessutom är ju RWD fenomenalt bra för att vara RWD på att undvika okontrollerat hjulspinn.
Som skrivits tidigare är vissa AWD nästan helt tysta, min tex. I andra hör man främre motorn mest hela tiden om än svagt. Låt bli range mode är ett tips.
AWD tar sig fram stadigt i 15 cm nysnö i fjällen det har jag provat, men har hört att RWD också gör det ...
Rädda och rädda. Jag är inte rädd för det. Jag bara påpekar att det innebär att man får ha en annorlunda körstil, särskilt när det är blött, och vara försiktig med gasen. Just det faktum att jag när som helst kan trycka gasen hela vägen ner och bilen bara sticker är en sak jag uppskattar mycket med min 85D, och det hade varit annorlunda med en bakhjulsdriven. Inte nödvändigtvis sämre på alla sätt, men annorlunda. Men jag tror man anpassar sin körstil efter det rätt fort.
Förnekar inte alls att fyrhjulsdrivna bilar driver mycket bättre och tryggare vid halka. Det är otroligt hur bra accelerationen kan vara med AWD även i vinterväglag.

Mitt inlägg var nog menat som ett stöd för de som tycker att det blir mycket pengar fort med alla tillbehör. Jag tycker inte AWD är ett nödvändigt val för de flesta. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är säkrare med fyrhjulsdrift, i.a.f. tyder ju olycksstatistiken på motsatsen. Väggreppet ändras ju inte alls av att det finns en motor till, det krävs fortfarande samma kraft för att få däcken att glida, dvs det är endast under acceleration AWD ger fördelar, vid konstant fart eller inbromsning är det ingen skillnad i "grepp". Så jag håller med - AWD eller RWD ger olika typ av glädje vid inspirerad körning..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar