Batterihygien - igen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5905
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Batterihygien - igen

Inlägg av Gustafsson »

Teslas batteriguru sedan något år, Jeff Dahn, har fått frågan hur mycket man bör ladda batteriet för maximal livslängd:

“I would recommend charging to 70% normally. When you need a long trip, charge to 100%.”

Efter att ha sett hans initierade föreläsningar på "tuben" tänker jag ändra min strategi enligt hans rek...

Källa https://electrek.co/

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11237
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av Jerker »

Det är nog väldigt många parametrar som är inblandade och tydligen är tidsaspekten viktig. Jag tänker på den limousinfirman som Tibor skrev om här tidigare där man kört, vad var det, 50000 mil på ett år? Det batteriet hade bara degraderats typ 6%, och då ska man veta att de laddade fullt varje gång och körde snabbt jämt.

I teorin har de alltså misshandlat batteriet och trots det mår det såpass bra. Men hade man spritt ut den körsträckan på 15 år hade degraderingen säkert varit mycket större.

Men viktigt är väl att inte låta bilen stå fulladdad nån längre stund.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Har alltid laddat till 90% utan degradering, men har har ju inte haft bilarna så länge.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av EnTraktor »

Jag har laddat 80-85-90% dagligen i snart 2,5 år och har ingen märkbar degradering.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Verdi

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av Verdi »

Men 75 kWh batteriet så laddar jag helst till 90%. Man vet aldrig när det kan behövas. Vill ju kunna åka på lite längre dagsutflykter hyfsat spontant. Fast nu när jag har wall connector så har marginalerna ökat. Nu kan vi ladda upp bilen hyfsat snabbt om det behövs så jag har funderat på att sänka till 80%. Dock så är jag så van att se typical på 350 km att det skulle vara jobbigt med nåt mindre rent mentalt. :)
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av olarsson »

Har alltid laddat till 70%. Ställde reglaget mitt i daily-spannet och har fortsatt med det. Kändes lite lagom svenskt lagom sådär.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av Legato »

Alltid 100% 8-)

Det är gött med 60 kWh :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av mati »

olarsson skrev:
Har alltid laddat till 70%. Ställde reglaget mitt i daily-spannet och har fortsatt med det. Kändes lite lagom svenskt lagom sådär.
Samma här. 70% som standard känns bäst. Jag kan ibland vrida upp reglaget till 80 eller 90% när solen skiner och solcellerna på taket inte har nåt annat för sig, så jag kan trycka in allt el-överskott i batteriet. Man vet ju inte hur vädret blir imorgon liksom. Det känns också ganksa bra. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av pegs »

Kör 60% som standard. Tvekar inte att köra 90 eller 100 vid långturer. Har 5-10% degradering efter 3 år och 10000mil.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av Bjelke »

Ställer i princip jämt laddningen på 90% och har nu efter 12500 mil typ 4,5% degradering, men bilen har å andra sidan
inte stått många timmar i läget 90% eftersom jag åker inom nån timme efter färdigladdat och har då 10 mil hem,
så mesta tiden har den stått med ca 50-60%...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av Verdi »

Hur mäter ni degradering? Jag har samma typical nu som när jag fick bilen. Har kört snart 700 mil och bilen har snart 1000 mil totalt. 350 km vid 90%. (Eller ok, det växlar mellan 349 och 350 km så en bråkdels kilometer kan den ha tappat)

Eller måste man göra ett praktiskt test på nåt sätt?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av Swede1 »

Bjelke skrev:
Ställer i princip jämt laddningen på 90% och har nu efter 12500 mil typ 4,5% degradering, men bilen har å andra sidan
inte stått många timmar i läget 90% eftersom jag åker inom nån timme efter färdigladdat och har då 10 mil hem,
så mesta tiden har den stått med ca 50-60%...
Precis, det är tiden batteriet står med hög laddning som ökar risken för parasitiska processer. Att ladda 100% och sen tömma batteriet direkt är inget problem, som Tesloop. Men ladda det 100% och låt det stå några dagar/veckor? så kan det degraderas.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Batterihygien - igen

Inlägg av pegs »

Verdi skrev:
Hur mäter ni degradering? Jag har samma typical nu som när jag fick bilen. Har kört snart 700 mil och bilen har snart 1000 mil totalt. 350 km vid 90%. (Eller ok, det växlar mellan 349 och 350 km så en bråkdels kilometer kan den ha tappat)

Eller måste man göra ett praktiskt test på nåt sätt?
Kollar alltid på % och räknar. Fick fram mitt mått på degradering efter en långresa nonstop från Linköping till Mora.
Startade med 100% och slutade med nära 0% i Mora. Sedan gick det enkelt att räkna ut kapacitet med hjälp av förbrukad energi (nästan rubbet) och de återstående % som fanns i batteriet. Det gav runt 72kWh. (1-72kWh/76kWh ≈ 5% degradering)

Brukar kalkylera med 70kWh när jag åker, så finns det lite marginal.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Skriv svar