BMW uppdaterar sina elbilsplaner

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

BMW uppdaterar sina elbilsplaner

Inlägg av vigge50 »

BMW var tidiga med sin elbilssatsning i form av i3 och i8 men har efter det satsat på plug-in hybrider av befintliga modeller. Som vi vet sen tidigare så planerar de en helt eldriven mini 2019 och en eldriven X3 2020, de har även pratat om iNext 2021. Förutom detta har vi dock inte hört så mycket förrän nu, år 2025 ska de erbjuda 25 elektrifierade bilar varav 12 ska vara helt eldrivna. Även om BMW(med Mini) har ett borätt utbud så borde 12 eldrivna bilar leda till ett brett utbud i olika klasser både storleksmässigt och prismässigt. Deras kommande fokus kommer vara räckvidd vilket gör att kommande elbilar ska ha upp til 70 mils räckvidd och plug-in hybrider ska ha 10 mils räckvidd, blir alltså typ dubbla från idag. Även om 10 mil är enligt NEDC så om den faktiska räckvidden är 6-8 mil så kommer de klara allra flestas dagliga pendlande och allt fler kommer vilja ladda tror jag.

https://electrek.co/2017/09/07/bmw-upda ... roduction/
Swede1

Re: BMW uppdaterar sina elbilsplaner

Inlägg av Swede1 »

BMW följer utvecklingen med 2-3 års eftersläpning. Bra att de flesta modellerna är plugin hybrider i alla fall.

BMW x3 som elbil kan bli en storsäljare, men 2020 finns det väl många småsuvar som är eldrivna. Hjärtligt less på snack om nåt som kanske kommer. Fram med bilarna i bilhallen nu och låt folk testa. BMW i3 var bra/är, varför inte spinna på den, BMW i5, i7 etc?

Är mycket lättare att göra en elbil än en med oljebrännare, så sätt igång nu! I med 40 kWh batteri i alla modeller och släng på 120 kg rex, klart!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Lite gäspande över detta. Vi kommer, vi skall, vi ser att..... Presentera bilarna istället för att bara snacka.

Satsar man på plugginmodeller nu är man hjälplöst efter. Det är rena elbilar med både goda utrymmen som bra räckvidd som är det som är eftersökt.
Model Y LR.
Model S70D
Jerka

Inlägg av Jerka »

2025 låter som lång tid och de kommer förstås ligga hopplöst efter Tesla men jag tror tyvärr inte så många andra biltillverkare har hunnit längre då. Batterifabriker måste byggas och nya bilmodeller måste tas fram nästan från scratch utan att man kan bygga vidare på gamla modeller i lika hög utsträckning som man brukar.

Sett ur den synvinkeln är 12 eldrivna bilmodeller jättebra. Kommer ens Tesla ha det 2025? Fast sen gäller det ju att det ska stämma också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Kineserna kommer att dominera marknaden 2025 i så fall.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

vigge50 skrev:
BMW var tidiga med sin elbilssatsning i form av i3 och i8 men har efter det satsat på plug-in hybrider av befintliga modeller. Som vi vet sen tidigare så planerar de en helt eldriven mini 2019 och en eldriven X3 2020, de har även pratat om iNext 2021. Förutom detta har vi dock inte hört så mycket förrän nu, år 2025 ska de erbjuda 25 elektrifierade bilar varav 12 ska vara helt eldrivna. Även om BMW(med Mini) har ett borätt utbud så borde 12 eldrivna bilar leda till ett brett utbud i olika klasser både storleksmässigt och prismässigt. Deras kommande fokus kommer vara räckvidd vilket gör att kommande elbilar ska ha upp til 70 mils räckvidd och plug-in hybrider ska ha 10 mils räckvidd, blir alltså typ dubbla från idag. Även om 10 mil är enligt NEDC så om den faktiska räckvidden är 6-8 mil så kommer de klara allra flestas dagliga pendlande och allt fler kommer vilja ladda tror jag.

https://electrek.co/2017/09/07/bmw-upda ... roduction/
Detta är endast våta drömmar. 70 mils räckvidd i 12 olika EV modeller att leverera i rejäla volymer 2025. Det finns bara en aktör som har en teoretisk möjlighet att leverera tillräckligt med batterier och batteripack för en sådan produktion. Det är Tesla. Jag tror inte på fallande batteripriser i ett sådant läge. Jag tror inte heller på jultomten. Jag efterlyser lite teknisk realism från BMW.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Men nu har dom ju äntligen lärt sig nåt från Elon=lova mer än du kan leverera :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

Kommer ens Tesla... ja som om Tesla är den stora jätten med mångmiljardvinster och BMW är den lilla utmanaren... ;)

Missförstå mig rätt men ibland blir perspektivet lite skevt här.

För övrigt läste jag i dagens DN om Audis traffic jam pilot som verkar bra mycket vassare än AP2.

Jag tror Tesla kommer bli ett företag som säljer batterier och solceller framöver. Bilarna är mest till för att visa vad som är möjligt och påskynda processen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Kommer ens Tesla... ja som om Tesla är den stora jätten med mångmiljardvinster och BMW är den lilla utmanaren... ;)

Missförstå mig rätt men ibland blir perspektivet lite skevt här.

För övrigt läste jag i dagens DN om Audis traffic jam pilot som verkar bra mycket vassare än AP2.

Jag tror Tesla kommer bli ett företag som säljer batterier och solceller framöver. Bilarna är mest till för att visa vad som är möjligt och påskynda processen.
Fast nu var det ju inte fossilbilar vi pratade... Där är BMW jätten och Tesla är inte intresserade av att utmana. På premium elbilar är det ju ingen tvekan om att Tesla är jätten och BMW utmanar (eller påstår att de tänker utmana i framtiden är väl egentligen rätt...).

Hoppas såklart BMW lyckas, men de ligger väldigt långt efter på väldigt många områden. Varken BMW eller någon annan av utmanarna har ju för övrigt planer på att lägga ens i närheten av samma belopp som Tesla gör på utveckling de kommande åren. Så ändrar de inte strategi så kommer gapet såklart fortsätta öka.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jerka

Inlägg av Jerka »

Grundproblemet för alla biltillverkare är ju att de står med en lönsam verksamhet och stora tillgångar, alltifrån fabriker och maskiner till know-how och patent, som alla är baserade på förbränningsmotorer. Med elbilar blir deras tillgångar inte lika mycket värda längre plus att de måste skaffa helt nya resurser i form av batterifabriker och satsa stora pengar på utveckling. Ju längre de kan fördröja elbilsrevolutionen desto bättre för dem.

Å andra sidan lämnar en sån strategi spelfältet öppet för Tesla som kan ta så stora marknadsandelar de vill. Efterfrågan är enorm på bra elbilar och Tesla är de enda som erbjuder dem. Det är väl okej så länge de bara säljer stora dyra sedaner och ännu dyrare SUV:ar, men med Model 3 kommer de klampa in på BMWs kärnverksamhet och det är därför BMW är tvungna att svara. Ju mer Tesla breder ut sig desto mer ohållbart blir det för de andra.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jo men än så länge är ju Tesla jättesmå. Får se vad som händer med Model 3 och Y. Men även om Tesla gör 10 ggr så många bilar som idag så är de fortfarande små. De behöver göra 100 ggr så många för att verkligen hota på djupet.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

BMW säljer 2.3 miljoner bilar/år. Tesla vill nå 1 miljon bilar/år till 2020-2021 (produktionstakt på 1 miljon till 2020). Så nog tror jag de är lite oroade över vad Tesla gör.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hörde en liknelse för AI som även stämmer på Tesla.
Tesla har en tillväxttakt som är enorm och det finns ännu inget som antyder på att vi närmar oss en avmattning. Tänk er att Tesla är som ett tåg lång bort i fjärran. Sedan tänker vi oss att konkurrenterna står utmed spåret och tittar på Tesla. De kan tycka att Tesla är jätte långt borta och är väldigt liten. Men Tesla har nu hög fart och accelerrar fortfarande som när de når platsen där konkurrenten står så kommer de bara storma förbi. Och står konkurrenten i vägen och inte hoppat på så blir de överkörda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Håller, deras plan på en miljon bilar till typ 2020 handlar ju dessutom "bara" om nuvarande modeller, så lite
beroende på hur nästa modell blir så kan ju även den adderas på dessa volymer kanske redan kring år 2020,
och då kan det bli ett ganska snabbt språng uppåt i volym igen...
3 år från nu är det inte omöjligt att nästa modell redan gått i produktion, den är ju garanterat redan på G... (Eller på Y hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar