Har precis blivit med Model S och börjat fundera lite på val av vinterdäck. Har standard 19"/silverline-hjulen sommartid.
Tänkte försöka hålla kostnaderna nere - vad tror ni om att köra med samma fälgupsättning sommar som vinter, och låta montera på följande däck på fälgarna vintertid? Mår standard/silverline-fälgarna dåligt på vintern?
Vad tror ni om https://goo.gl/MXikmK ?
Trycksensorerna borde väl sitta i fälgarna - Men behöver man låta göra någon slags kalibrering efter däckskiftet på samma fälgar (ex om man låter någon däckfirma byta däcken på fälgarna)? Vill helst inte köra runt med en varning vintertid om att däcktrycket inte kan läsas av :S
Funderingar kring val av vinterdäck,
Moderator: Redaktion
Re: Funderingar kring val av vinterdäck,
Standardfälgarna funkar fint vintertid. Själv har jag en extra uppsättning för ändamålet, men några kränger av/på. Det finns tonvis av trådar om hur man ska göra med vinterdäck och fälgar.
Om du sätter på nya fälgar kommer systemet upptäcka det och fråga om du har 19" eller 21". Allt som behövs, förutsatt att man har rätt däcktryckssensorer. Har man samma fälgar behöver man inte göra ens det.
Om du sätter på nya fälgar kommer systemet upptäcka det och fråga om du har 19" eller 21". Allt som behövs, förutsatt att man har rätt däcktryckssensorer. Har man samma fälgar behöver man inte göra ens det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Intressant, tack för infon.bylund skrev:Standardfälgarna funkar fint vintertid. Själv har jag en extra uppsättning för ändamålet, men några kränger av/på. Det finns tonvis av trådar om hur man ska göra med vinterdäck och fälgar.
Hur funkar/sitter sensorerna? Något särskilt däckfirman som byter däck på fälgarna behöver känna till, eller kan dom bara byta och så kör jag glatt vidare?

Vad jag förstår så sitter de vid ventilerna, och vilken däckfirma som helst värd namnet borde klara av att hantera detta. Inget speciellt med Teslas system (som är från Continental på bilar från någon gång 2014 och framåt).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Särsilda lyftpunkter under trösklarna, vid luftfjädring används "Jack mode", ovanligt hårt åtdragningsmoment på hjulmuttrarna.
Funderar du på 3:parts fälgar behövs uttag bak på navcentrum för en liiiten bultskalle från bromsskivan, klara rätt vikt, väääääldigt tight om du köper 19" =finns få som passar, Tesla avskyr 3:e partsfälgar, ev ingen hjälp vid punktering osv
Många däcksfirmor är inte medveten om dessa saker tyvärr.
Funderar du på 3:parts fälgar behövs uttag bak på navcentrum för en liiiten bultskalle från bromsskivan, klara rätt vikt, väääääldigt tight om du köper 19" =finns få som passar, Tesla avskyr 3:e partsfälgar, ev ingen hjälp vid punktering osv
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tack för infon - Nej jag tänkte inte skaffa några 3e-partsfälgar. Har hört en del historierLeo skrev:Särsilda lyftpunkter under trösklarna, vid luftfjädring används "Jack mode", ovanligt hårt åtdragningsmoment på hjulmuttrarna.

Lite OT men iaf, om man beställer en Tesla som levereras under vinterhalvåret, har den då vinterdäck på? Förmodar att det är lag på det, samtidigt kan väl inte Tesla veta vilka vinterdäck jag vill ha (speciellt då kanske om dubbdäck eller inte)?
Nej
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Om du inte beställt vinterdäck levereras den med sommarsulor oavsett väderlek ute.improwise skrev:Lite OT men iaf, om man beställer en Tesla som levereras under vinterhalvåret, har den då vinterdäck på? Förmodar att det är lag på det, samtidigt kan väl inte Tesla veta vilka vinterdäck jag vill ha (speciellt då kanske om dubbdäck eller inte)?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22