Varför är elbilarna dyra
Moderator: Redaktion
Re: Varför är elbilarna dyra
Låga produktionsvolymer skulle jag tro.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Varför är elbilarna dyra
Elbilar tjänar inte pengar på efterhandsmarknaden med service etc, de måste hämta hem vinsten vid försäljning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Varför är elbilarna dyra
Elbilar tillverkas i betydligt mindre volym än fossilbilar. Dessutom har biltillverkarna inget verkligt intresse att bygga billigare elbilar. Ingen (eller nästan ingen) skulle köpa deras fossilbilar längre, och det har tillverkarna inte råd med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför är elbilarna dyra
Blir nog olika svar beroende på vilken elbil man klurar på. Jag skulle gissa på att Teslor är dyra pga den RnD man plöjt ner och vill ha lite payback på. Vad gäller tex e-golf så är den dyr för WV inte egentligen vill sälja den. Titta tex på toyota som marknadsför sin hybridserie med argumentet att man slipper ladda den. Snacka om att missa målet 
Sedan är givetvis volymerna så små att man inte får samma skalfördelar som för vanliga Golf tex.

Sedan är givetvis volymerna så små att man inte får samma skalfördelar som för vanliga Golf tex.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1033
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Varför är elbilarna dyra
Det är väl batteriet som är den stora boven i dramat. Kanske kostar ett batteri 100.000 till de elbilar som har mindre batteripack, men jag tror att Teslas större batterier kostar mer än så. Än så länge.
Re: Varför är elbilarna dyra
Vad är en dsg? en mazda3 fullt utrustad kostar 240 000. har svårt att se att hälften skulle vara en låda.
Men den stora skillnaden är nog volymen, men det är också en annan tillverkningsprocess. hur billiga går det att göra komponenterna? hur mycket behöver batteripriset sänkas?
Att ha höga priser på elbilar har inget egenvärde i sig (förutom de som köpt som vill hålla uppe priset artificiellt av egen intresse) det har nog mer att göra med konkurrens, få är villiga och därför är det inte särskild stor prispress. och folk är generellt inte villiga att betala höga priser. osäkerhet på hur kunderna kommer reagera. kommer det en backlash om produkten inte motsvarar förväntningarna. det gör nog att många tillverkare avvaktar. Sedan har vi utvecklingskostnaden (fast eg är det mesta uppfunnet och borde inte skilja så mycket att ta fram designen till en ny bil). Så stor osäkerhet samt en priskänslig målgrupp gör att konkurrensen är liten och därmed är elbilarna just nu dyra. det tesla gjorde var att de trodde att de finns de som är villiga att betala miljonkostnaden.(och därmed fanns incitament att ta fram en billigare osv)
Men frågan är inte om elbilar blir billigare utan när.
Men den stora skillnaden är nog volymen, men det är också en annan tillverkningsprocess. hur billiga går det att göra komponenterna? hur mycket behöver batteripriset sänkas?
Att ha höga priser på elbilar har inget egenvärde i sig (förutom de som köpt som vill hålla uppe priset artificiellt av egen intresse) det har nog mer att göra med konkurrens, få är villiga och därför är det inte särskild stor prispress. och folk är generellt inte villiga att betala höga priser. osäkerhet på hur kunderna kommer reagera. kommer det en backlash om produkten inte motsvarar förväntningarna. det gör nog att många tillverkare avvaktar. Sedan har vi utvecklingskostnaden (fast eg är det mesta uppfunnet och borde inte skilja så mycket att ta fram designen till en ny bil). Så stor osäkerhet samt en priskänslig målgrupp gör att konkurrensen är liten och därmed är elbilarna just nu dyra. det tesla gjorde var att de trodde att de finns de som är villiga att betala miljonkostnaden.(och därmed fanns incitament att ta fram en billigare osv)
Men frågan är inte om elbilar blir billigare utan när.
Re: Varför är elbilarna dyra
Jag fattade att i all fall Tesla S prissatts med mycket hög marginal för att finansiera en kommande billigare modell. Uttalad strategi!Mickep skrev:Vad är en dsg? en mazda3 fullt utrustad kostar 240 000. har svårt att se att hälften skulle vara en låda.
Men den stora skillnaden är nog volymen, men det är också en annan tillverkningsprocess. hur billiga går det att göra komponenterna? hur mycket behöver batteripriset sänkas?
Att ha höga priser på elbilar har inget egenvärde i sig (förutom de som köpt som vill hålla uppe priset artificiellt av egen intresse) det har nog mer att göra med konkurrens, få är villiga och därför är det inte särskild stor prispress. och folk är generellt inte villiga att betala höga priser. osäkerhet på hur kunderna kommer reagera. kommer det en backlash om produkten inte motsvarar förväntningarna. det gör nog att många tillverkare avvaktar. Sedan har vi utvecklingskostnaden (fast eg är det mesta uppfunnet och borde inte skilja så mycket att ta fram designen till en ny bil). Så stor osäkerhet samt en priskänslig målgrupp gör att konkurrensen är liten och därmed är elbilarna just nu dyra. det tesla gjorde var att de trodde att de finns de som är villiga att betala miljonkostnaden.(och därmed fanns incitament att ta fram en billigare osv)
Men frågan är inte om elbilar blir billigare utan när.
Model S P85D,
Re: Varför är elbilarna dyra
Ett batteripack på 100 kWh med tusentals vätskekylda celler är ingen enkel billig sak att åstadkomma. Jag har läst att det utgör ca 40% av kostnadsmassan för Tesla. Inga andra aktörer har hittils ansett att batteriet får ta en så stor del av kakan. Därför väntar man på att batteripriserna ska falla. Man borde dock redan ha insett att när man väl bestämt sig, så är det inte säkert att dessa billiga batteripack bara är att indhandla. Samtidigt ska man säga upp leverantörskontrakt, skrota motor- och växellådsfabriker samt föra diskussioner med återförsäljare om neddragningar på serviceverkstäder. Allt samman något som inte är positivt och som man skjuter fram till imorgon igen och igen. Alla dessa prototyper är tecken på detta.
Re: Varför är elbilarna dyra
Under andra världskriget upptäckte man i USA ett samband mellan volym och kostnad. Det var när man började tillverka stridsflygplan i stor skala. Varje gång antalet plan som tillverkats fördubblades sjönk priset per plan med 25%. Det är alltså en logaritmisk skala som planar ut ju fler enheter som tillverkas.
Tesla beräknade ju att när de tog Gigafactory i drift så skulle det i ett slag sänka deras kostnader för batteriproduktion med 30%
Så produktionsvolymerna är en stor bov.
Batterierna är en annan eftersom fossiler inte har någon motsvarande komponent som kostar så mycket i förhållande till totalkostnaden.
Sen är det utvecklingskostnaderna och investeringarna i nya produktionslinjer. För Teslas del är det också att lära sig att bygga bilar.
När alla bygger elbilar kommer de troligtvis tvärtom att bli billigare att bygga än fossilerna var.
Tesla beräknade ju att när de tog Gigafactory i drift så skulle det i ett slag sänka deras kostnader för batteriproduktion med 30%
Så produktionsvolymerna är en stor bov.
Batterierna är en annan eftersom fossiler inte har någon motsvarande komponent som kostar så mycket i förhållande till totalkostnaden.
Sen är det utvecklingskostnaderna och investeringarna i nya produktionslinjer. För Teslas del är det också att lära sig att bygga bilar.
När alla bygger elbilar kommer de troligtvis tvärtom att bli billigare att bygga än fossilerna var.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Varför är elbilarna dyra
Som Jerker beskrev är produktionsvolymen största boven, utan tvekan. Otroligt låg volym på elbilar, fullkomligt massiv på fossilbrännare.
Batteriet kostar, absolut. Men det är inte på långa vägar den skillnaden som återspeglas i priset. Jämför en VW Up och en e-Up eller Golf mot e-Golf, kostnaden motsvarar inte alls någon extrakostnad för batteriet. (Du sparar ju dessutom pengar på att inte behöva bensinmotor, växellåda, avgassystem och så vidare.)
Batteriet kostar, absolut. Men det är inte på långa vägar den skillnaden som återspeglas i priset. Jämför en VW Up och en e-Up eller Golf mot e-Golf, kostnaden motsvarar inte alls någon extrakostnad för batteriet. (Du sparar ju dessutom pengar på att inte behöva bensinmotor, växellåda, avgassystem och så vidare.)
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Varför är elbilarna dyra
Ett annat exemple på att priserna går ner dels med batterierna och produktionsvolymen är ju Nissan Leaf, trots att de ökat batterikapaciteten med 33% och inkluderat flera nya tekniker så har de sänkt priset.
Re: Varför är elbilarna dyra
Eller Zoe som gick från 24 till 41 kWh (+70%) i samma batteriutrymme. Priset ökade endast marginellt.vigge50 skrev:Ett annat exemple på att priserna går ner dels med batterierna och produktionsvolymen är ju Nissan Leaf, trots att de ökat batterikapaciteten med 33% och inkluderat flera nya tekniker så har de sänkt priset.
Re: Varför är elbilarna dyra
I Kina finns det redan bilar med stort batteri (60kWh) som kostar som motsvarande fossilbil här. Det visar att det går om man vill och får upp volymerna.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3671
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varför är elbilarna dyra
Det är ju också så att man har mer än hundra års erfarenhet av att finslipa produktionsmetoderna för fossilbilar. Det har bidragit till att pressa ner priserna. Den typen av erfarenhet kommer att få ner priset på BEV också och det kommer säkerligen gå fort. Högst sannolikt har Tesla bakat in många lärdomar från Model S när de tagit fram produktionslinorna för Model 3.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Varför är elbilarna dyra
I USA kan man köpa en Nissan Leaf för 11.610 dollar=92.880kr.
It brings the price of the 2016 LEAF S with a 24 kWh battery pack to just $11,510.
https://electrek.co/2016/12/16/a-new-ni ... -to-11500/
I EU säljs det ombyggda Dacia elbilar för ca 15.000€.
Så visst kan man sälja billiga elbilar om man vill, problemet är att man vill inte.
It brings the price of the 2016 LEAF S with a 24 kWh battery pack to just $11,510.
https://electrek.co/2016/12/16/a-new-ni ... -to-11500/
I EU säljs det ombyggda Dacia elbilar för ca 15.000€.
Så visst kan man sälja billiga elbilar om man vill, problemet är att man vill inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Varför är elbilarna dyra
Det är klart kan man sälja något som kostar 96000kr för för 350000kr så gör man det hellre än att sälja det för 150000kr.
Re: Varför är elbilarna dyra
ca 151 000kr / 19,000$ för ett 100-pack enligt Teslas siffor från 2016, och det är räknat i överkant.Delta skrev:Ett batteripack på 100 kWh med tusentals vätskekylda celler är ingen enkel billig sak att åstadkomma. Jag har läst att det utgör ca 40% av kostnadsmassan för Tesla. Inga andra aktörer har hittils ansett att batteriet får ta en så stor del av kakan. Därför väntar man på att batteripriserna ska falla. Man borde dock redan ha insett att när man väl bestämt sig, så är det inte säkert att dessa billiga batteripack bara är att indhandla. Samtidigt ska man säga upp leverantörskontrakt, skrota motor- och växellådsfabriker samt föra diskussioner med återförsäljare om neddragningar på serviceverkstäder. Allt samman något som inte är positivt och som man skjuter fram till imorgon igen och igen. Alla dessa prototyper är tecken på detta.
källa: https://electrek.co/2017/02/18/tesla-ba ... y-model-3/
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Re: Varför är elbilarna dyra
Med obefintlig säkerhet väl? Fast det kanske de jämförbara bilarna också saknar?LarsL skrev:I Kina finns det redan bilar med stort batteri (60kWh) som kostar som motsvarande fossilbil här. Det visar att det går om man vill och får upp volymerna.
Re: Varför är elbilarna dyra
Ja, jag gissar också att de saknar den krocksäkerhet vi ser som självklart i EU.Verdi skrev:Med obefintlig säkerhet väl? Fast det kanske de jämförbara bilarna också saknar?LarsL skrev:I Kina finns det redan bilar med stort batteri (60kWh) som kostar som motsvarande fossilbil här. Det visar att det går om man vill och får upp volymerna.
- Elbilisten
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Varför är elbilarna dyra
Early adopters är inte så priskänsliga. Tänk på de som hängde på låset för att få betala ett par månadslöner för ett av de första inte-lika-tjocka-TV. Men sen gick det fort med priser och prestanda. Loppis och återvinningsstationer var snart begravda i fullt fungerande tjock-TVn. Eftersom elbilar är billigare i drift behöver inköpspriset inte vara lika lågt. Hur många kommer att envisas med att tanka avgasbilen om man kan leasa eller amortera en sprillans ny elbil för samma månadskostnad?LarsL skrev:Det är klart kan man sälja något som kostar 96000kr för för 350000kr så gör man det hellre än att sälja det för 150000kr.
Svaret på frågan i rubriken är nog att elbilarna inte är dyra. Egentligen. Men early adopters som fortfarande utgör större delen av kundkretsen går det att plocka pengar från. När Average Joe och Medelsvensson snart kommer att köpa elbil kommer vanliga marknadskrafter pressa priserna. Med t ex Model 3 är skillnaden i inköpspris i princip borta. Iaf när man jämför med t ex BMW 3-serie på USA-marknaden. Men när hundratusentals betalar in 1000 dollars för en kölapp pressar det ju inte priset...
Re: Varför är elbilarna dyra
Tror när vi ser tillbaka så var det dom hundratusentals som betalade 1000dollar som fick saker att händaElbilisten skrev:Early adopters är inte så priskänsliga. Tänk på de som hängde på låset för att få betala ett par månadslöner för ett av de första inte-lika-tjocka-TV. Men sen gick det fort med priser och prestanda. Loppis och återvinningsstationer var snart begravda i fullt fungerande tjock-TVn. Eftersom elbilar är billigare i drift behöver inköpspriset inte vara lika lågt. Hur många kommer att envisas med att tanka avgasbilen om man kan leasa eller amortera en sprillans ny elbil för samma månadskostnad?LarsL skrev:Det är klart kan man sälja något som kostar 96000kr för för 350000kr så gör man det hellre än att sälja det för 150000kr.
Svaret på frågan i rubriken är nog att elbilarna inte är dyra. Egentligen. Men early adopters som fortfarande utgör större delen av kundkretsen går det att plocka pengar från. När Average Joe och Medelsvensson snart kommer att köpa elbil kommer vanliga marknadskrafter pressa priserna. Med t ex Model 3 är skillnaden i inköpspris i princip borta. Iaf när man jämför med t ex BMW 3-serie på USA-marknaden. Men när hundratusentals betalar in 1000 dollars för en kölapp pressar det ju inte priset...
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd