Vi får inte glömma bort att vara nöjda

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Kontakt:

Vi får inte glömma bort att vara nöjda

Inlägg av bjornlilja »

Har vart på rätt dåligt "Teslahumör" senaste veckorna efter många bakslag (avsaknad av framsteg) med AP2, den kassa lanseringen av adaptiva helljus för AP2 och inkluderade förbättringar jag missat sedan min leverans i juni.

Kollade då på den här videon med min favorit biltestare på Autogefühl och jag tycker han sammanfattar Tesla Model S perfekt i sin avslutning. Och svarar på frågan om detta är världens just nu bästa bil. ;)

Idag körde vi också från Västerås till Stockholm och körde helt prickfritt och utan ingrepp på autopilot de 8 milen från Värsterås till Bro, inklusive filbyten. Det klarar vad jag vet inte många andra bilar idag.

Så sensmoralen: Låt oss inte glömma bort att vara nöjda mellan klagomålen och besvikelserna från mjukvaruppdateringarna senaste månaderna :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Re: Vi får inte glömma bort att vara nöjda

Inlägg av helix »

Håller helt med! Thomas på Autogefühl är riktigt bra med sina detaljerade videos. Tänkte samma när jag såg den där videon häromdagen och mycket av det han säger är spot on :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Håller helt med. Körde till Järna idag och låg och vilade på AP mestadelen av vägen. På väg hem vart det stopp söder om stan pga en olycka, så vi åkte en långsammare väg genom stan. Solen sken. Takluckan öppen och vi gled genom trafiken, det gick långsam. Men det gör inget för med ACn avslagen och taket öppet så rullar man fram helt tyst. Som sagt i videon. En perfekt bil? Nä. Men den är nog den bästa bilen just nu. Jag vill inte ha något annat.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

+1 på den. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Vad jag uppfattat här på forumen är det inget jätteproblem att folk inte skulle vara nog nöjda :D
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare

Inlägg av Fredric83 »

Tack för detta!
Har faktiskt under senaste 2-3 veckorna blivit lite "byxis" på om jag verkligen gjort rätt med min investering... Det har inte varit en tråd om missnöje med både ditten och datten.
Nu känns det dock mycket bättre :D
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

Som icke Tesla-ägare som hänger här på forumet kan man ena dagen tänka "Hm, en del har ju ändå en hel del problem med sina Teslor och/eller missnöjda med x eller y - jag kanske inte ska fundera på en Tesla ändå" till att nästa dag tänka "Oj vad alla verkar nöjda, jag måste ha en Tesla! - NU"

Min lista på saker som stör mig mer eller mindre med MS som måste vägas upp med annat är:
- Regnsensor (kom igen liksom)
- Ej 40/20/40 baksäte (armstöd mellan ungarna eller kunna lasta igenom nåt i mitten)
- Surround view (alla dessa kameror i bilen och detta saknas, märkligt, ingen dealbreaker men det är en finfin funktion)
- HUD (har vant mig vid detta i mina senaste bilar, men ingen dealbreaker)

Så sådana här inlägg är trevliga att läsa som gör att listan ovan kan kompenseras :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är en fantastisk bil. Och det är som vanligt så att man känner sig mer motiverad att skriva av sig när det är problem än när det bara fungerar som förväntat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Precis! Om jag skulle få byta min bil kostnadsfritt mot vilken annan som helst så skulle jag ändå välja en Tesla X. Den känslan har jag aldrig tidigare haft. :)
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

mans71 skrev:
Precis! Om jag skulle få byta min bil kostnadsfritt mot vilken annan som helst så skulle jag ändå välja en Tesla X. Den känslan har jag aldrig tidigare haft. :)
My Tesla S90D AP2 is fantastic :!:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hälsan tiger still. Därför är det bra med såna här trådar ibland!
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

När jag köpt ny bil har jag inom ett år sneglat på vad nästa bil ska vara. Nu har jag haft min S i snart 2 år. Jag har fortfarande inte sneglat på något annat för jag känner att bättre bil finns inte

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Absolut!

Det känns dock lite tungt när bilen ska in tredje gång för samma fel och samtidigt säger att man inte riktigt kan härleda vad felet beror på.
Man har bytt det mesta i framtill på bilen men ändå kvarstår ljudet när man kör över gupp eller liknande med "klonkljud" och låter som att något sitter löst.
Om man nu väljer att ta tillbaka bilen har jag sagt att jag vill ha en likadan igen.

En gång Tesla alltid Tesla! 8-)
Tesla Model 3 Highland
Verdi

Inlägg av Verdi »

Toja skrev:
När jag köpt ny bil har jag inom ett år sneglat på vad nästa bil ska vara. Nu har jag haft min S i snart 2 år. Jag har fortfarande inte sneglat på något annat för jag känner att bättre bil finns inte

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag har haft min i snart 3 månader. Har sneglat sen jag fick en 100D som lånebil. Vill ha en snabbare Tesla!!!! ;-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Är löjligt nöjd, men sneglar konstant på allt nytt i elbilsvärlden...

Det enda reella alternativet i närtid är ju dock Jaguar i-Pace, så det är ju ganska snabbt avklarat med alternativen också :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
Nu när jag läste det här inlägget började jag fundera på vilken bil jag skulle byta till om det inte hade kostat nåt.
Jag skulle byta till en Model S. Fast till en som inte skramlar och som har regnsensor och som inte småkrånglar hela tiden. Och om den hade haft dragkrok hade det inte gjort nånting heller. Och om den hade kostat lite mindre hade jag inte heller blivit ledsen.
Så visst, det är en underbar bil. Men alla dessa små irritationsmoment kan tyvärr förstöra upplevelsen alltför ofta. Det är därför bra om man någon gång blir påmind om att man egentligen har köpt drömbilen som ligger helt utom räckhåll för de allra flesta.
Vi hade kundmöte idag, och jag har fått en högljudd och illaluktande påminnelse om vad man inte ska köra. Och då menar jag inte det gröna monstret i bakgrunden. Och ja, skylten är redigerad.
brumbrum.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

improwise skrev:
Vad jag uppfattat här på forumen är det inget jätteproblem att folk inte skulle vara nog nöjda :D
Nöjd är jag nog, men också en aning frustrerad över att vissa saker (AP2 relaterat) tar sådan tid.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

mans71 skrev:
Jag kommer att byta. Det blir säkert inte kostnadsfritt. :D
Det blir en Model 3 då jag vill ha en lite mindre bil.
Om jag inte kan ha en Tesla så får det i nödfall bli en annan elbil. Inget annat.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Jag tycker det är lite tråkigt att ha en Tesla. Innan jag fick min S75D var jag nyfiken på andra bilar. Stannade gärna ett tag på BMW:s showroom när jag lämnade min bil för oljebyte etc. Fönstershoppade lite. No more. Nu är jag bara intresserad av Teslor. Lite tråkigt. Men det är lätt att ta när man har världens bästa bil!
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Yrsir skrev:
Jag tycker det är lite tråkigt att ha en Tesla. Innan jag fick min S75D var jag nyfiken på andra bilar. Stannade gärna ett tag på BMW:s showroom när jag lämnade min bil för oljebyte etc. Fönstershoppade lite. No more. Nu är jag bara intresserad av Teslor. Lite tråkigt. Men det är lätt att ta när man har världens bästa bil!
Det är synd om oss :(
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Modell S är en skitbil. Den har ingen dragkrok och inga handtag ovanför dörrarna och takräcket lutar bakåt och sätena ger ryggvärk och farthållarspaken förväxlas med blinkersspaken och när man har solen snett framför sig blir man bländad av kromet i backspegelarmarna.

Jag har aldrig i mitt liv varit så stolt över en skitbil när vänner och släktingar ser, åker i eller provkör den. Eller för den delen när jag gör det själv. 8-)

Sen har jag mer och mer börjat tro att jag gjorde ett av de bästa klippen på en modell S man kan göra, i och med att jag köpte en begagnad 2014:a.
Den har den diskreta men ändå läckra gröna färgen som försvann senare. Den har dubbelladdare (försvann också senare) som kan ta vara på 22 kW-kontakterna och gör att chademo-adapter hittills har känts överflödigt. Den har ingen AP-hårdvara som krånglar. Den har ett par saftiga repor som gjorde att den kostade som en halv ny modell S men inte påverkar funktionen och inte syns på håll (smälter in bra i den läckra gröna färgen).
Skriv svar