Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Moderator: Redaktion
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Hur har krångel med era bilar mest artat sig:
- Som barnsjukdomar som behövts justeras/fixas efter leverans?
- Som problem som uppstått efter ett antal mil och år?
- Som barnsjukdomar som behövts justeras/fixas efter leverans?
- Som problem som uppstått efter ett antal mil och år?
Model S Standard Range Raven
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Tog ut bilen 1/1 2015 85:a kört 4500 mil ingen service inga fel!
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Jag har 2 Teslor och mitt erfarenhet är att jag har haft lite småfel i början. Inget allvarligt. Tycker jag har fått bra service och support.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Jämnt fördelat över hela ägandetiden
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Läckande taklucka å vindbrus + vinande främre motor i början. Motorn är det nog inte gjort något med dock. Sen dess 6200 mil helt problemfritt hittills.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Inga fel.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Inne på andra Teslan. Den första köpte jag begagnad och i början byttes mer eller mindre allt som gick att byta. Allt gick på garanti och felen kom inte tillbaka. Andra bilen har jag haft i snart ett halvår och den har varit på SC några gånger för diverse saker, skrammel, kalibrering, trasig laddare osv. Tesla brukar skriva en lista med allt som ska åtgärdas vid nästa besök.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Inga fel här heller förutom ett veck i skinnet på förarstolen som de löser genom att ge mig en helt ny stol! Grymt nöjd med det. Listerna satt lite snett men det har jag lärt mig fixa själv. 700 mil än så länge bara dock.
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Tesla-Björn hade ett litet strul i natt. Men Tesla verkade ha skött det bra då i alla fall. Får se när han får tillbaka bilen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Låter ju generellt som att det är justeringar i början då - förutom för stackars HelectriC
Någon som fått något åtgärdat på goodwill efter garantitiden/milen?
Försöker bedöma hur stor risken att en äldre bil får ett dyrt sammanbrott
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Någon som fått något åtgärdat på goodwill efter garantitiden/milen?
Försöker bedöma hur stor risken att en äldre bil får ett dyrt sammanbrott
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S Standard Range Raven
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Hej Verdi! Vad menar du med att listerna satt lite snett?Verdi skrev:Inga fel här heller förutom ett veck i skinnet på förarstolen som de löser genom att ge mig en helt ny stol! Grymt nöjd med det. Listerna satt lite snett men det har jag lärt mig fixa själv. 700 mil än så länge bara dock.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Jag tror han menar kromlisterna på bilens utsida. En enkel detalj att fixa, men verkar vara notoriskt Tesla. Det minsta att oroa sig för IMHOhalipte skrev:Hej Verdi! Vad menar du med att listerna satt lite snett?Verdi skrev:Inga fel här heller förutom ett veck i skinnet på förarstolen som de löser genom att ge mig en helt ny stol! Grymt nöjd med det. Listerna satt lite snett men det har jag lärt mig fixa själv. 700 mil än så länge bara dock.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Hyfsat problemfritt efter 16000 mil, dock så har handbromsoken krånglat, dom är dock enkla att fixa själv med en bricka för en tia och 45 min jobb. Även två yttre dörrhandtag har krånglat, svindyra grejor som Tesla faktiskt har tagit kostnaden för. Annars är det mest bara justeringssaker som har hänt, rutor, dörrar, taklucka och såna saker. Nästa grej att fixa är stötdämparna fram som har börjat läcka olja.
Re: Krångel mest i början eller går grejor sönder med tiden?
Är inne på min andra MS. Den första levererades juni 2014. Pris 940000-premie =900000 kr.
P85 2014: Tre dörrhandtag byttes. En drive unit (malande ljud) . Mikrofon. Fästa kromlister. Fixat karr i instrumentpanelen. Garanti 0kr. En service vid 8000 mil 6000kr.
Efter 8000mil byttes det sista handtaget. Garantin var utgången, men Tesla betalade (goodwill).
vid 11500 mil Byte 12V batteri samt alla bromsbelägg. Hjulinställning (skulle varit gjort från början, bilen blev stabilare) Kostnad 15000 kr
Vid 13000 mil Bilen såldes för 515000. Skatt 50 kr/år
90D 2017 levererades maj 2017 pris 1195000 - premie = 1155000 kr. Har avverkat 2400 mil hittils. Bytt vindrutetorkarmotor(svagt oljud) Ytterpanel på B-stolpe hade ett litet märke vid leverans och byttes. Stol har litet veck i skinnet och ska bytas. Kostnad 0kr.
För det mesta rejäla lånebilar (Performance) och nytvättat egen bil. Någon gång lånebil BMW 320 med manuell växel och utan GPS. Puh!. Men man slipper dock tanka den, Tesla betalar. Mycket trevliga kundmottagare, världsbästa?.
Konklusion: Tidigare var det mycket byten av drive units (motor+växel) samt handtag. Nu tycks det som att dessa problem är permanent lösta. Dock har den nya lite skrammelljud från dörrar och mitttkonsol(mugghållare bak?) som man inte lyckats fixa. Är dock extremt nöjd och har en berättigat tro på att de nästa 2-30000 mil blir ganska trivsamma. Bränslekostnad 0 kr.
P85 2014: Tre dörrhandtag byttes. En drive unit (malande ljud) . Mikrofon. Fästa kromlister. Fixat karr i instrumentpanelen. Garanti 0kr. En service vid 8000 mil 6000kr.
Efter 8000mil byttes det sista handtaget. Garantin var utgången, men Tesla betalade (goodwill).
vid 11500 mil Byte 12V batteri samt alla bromsbelägg. Hjulinställning (skulle varit gjort från början, bilen blev stabilare) Kostnad 15000 kr
Vid 13000 mil Bilen såldes för 515000. Skatt 50 kr/år
90D 2017 levererades maj 2017 pris 1195000 - premie = 1155000 kr. Har avverkat 2400 mil hittils. Bytt vindrutetorkarmotor(svagt oljud) Ytterpanel på B-stolpe hade ett litet märke vid leverans och byttes. Stol har litet veck i skinnet och ska bytas. Kostnad 0kr.
För det mesta rejäla lånebilar (Performance) och nytvättat egen bil. Någon gång lånebil BMW 320 med manuell växel och utan GPS. Puh!. Men man slipper dock tanka den, Tesla betalar. Mycket trevliga kundmottagare, världsbästa?.
Konklusion: Tidigare var det mycket byten av drive units (motor+växel) samt handtag. Nu tycks det som att dessa problem är permanent lösta. Dock har den nya lite skrammelljud från dörrar och mitttkonsol(mugghållare bak?) som man inte lyckats fixa. Är dock extremt nöjd och har en berättigat tro på att de nästa 2-30000 mil blir ganska trivsamma. Bränslekostnad 0 kr.