Med illa dold skadeglädje konstaterar jag att deras gråtmail till den kinesiska regeringen angående kvoterna på försäljning av elbilar inte hade nån effekt. Iaf inte den de hade tänkt sig...

https://electrek.co/2017/09/10/china-de ... n-engines/
Moderator: Redaktion
Ett mycket klokt beslut.Kulingen skrev:Nu börjas det så sakta, därav bytte jag från diesel till el för 5 dagar sedan
Du får börja bygga om T3orna till det när dessa kommerTars skrev:Ett mycket klokt beslut.Kulingen skrev:Nu börjas det så sakta, därav bytte jag från diesel till el för 5 dagar sedan
Jag har hoppats på att det finns en hantverksbil som är eldriven och kan gå 30 mil på en laddning.
Då hade hela firman åkt eldrivet idag.
Ja, det kan mycket väl bli så. Tydliga regler och ett utpekat mål att förhålla sig till är nog det som krävs. Det där eviga tramsandet och flummandet och diverse diesel-räddningsförsök som "vi" håller på med kommer bara göra dödsryckningarna mer plågsamma, men ändrar i slutändan ingenting. När Kina pekar med hela handen så är det bara att följa. Ibland är det nästan lite bra med diktaturer. Man bara bestämmer nånting och så är det klart.LarsL skrev:Kommer det tidigt så kan det faktiskt rädda många tillverkare. Då kommer de i tid inse att de måste växla över till eldrift. De kommer fortfarande ha pengar till omställningen, vilket de förmodligen inte skulle ha om förbudet kommer senare typ 2040. Vi får se hur det blir med det.
Ja, motvilligt medger jag att det finns vissa fördelar med diktaturer. Och nu är det diktatur i ett land som har makt att påverka världsekonomin. Detta kan bli riktigt intressant. Omställningen skulle tack vare Kina kunna komma snabbare än nån hade vågat hoppas på.mati skrev:Ja, det kan mycket väl bli så. Tydliga regler och ett utpekat mål att förhålla sig till är nog det som krävs. Det där eviga tramsandet och flummandet och diverse diesel-räddningsförsök som "vi" håller på med kommer bara göra dödsryckningarna mer plågsamma, menändrar i slutändan ingenting. När Kina pekar med hela handen så är det bara att följa. Ibland är det nästan lite bra med diktaturer. Man bara bestämmer nånting och så är det klart.LarsL skrev:Kommer det tidigt så kan det faktiskt rädda många tillverkare. Då kommer de i tid inse att de måste växla över till eldrift. De kommer fortfarande ha pengar till omställningen, vilket de förmodligen inte skulle ha om förbudet kommer senare typ 2040. Vi får se hur det blir med det.
Det är klart att det kommer att bli så. Det är jag helt säker på. Det som är svårt för västvärlden och dess industri är bara att erkänna att man låter sig styras av Kina. Men visst är det så.Jerker skrev:Ja, motvilligt medger jag att det finns vissa fördelar med diktaturer. Och nu är det diktatur i ett land som har makt att påverka världsekonomin. Detta kan bli riktigt intressant. Omställningen skulle tack vare Kina kunna komma snabbare än nån hade vågat hoppas på.
Model XTars skrev:Ett mycket klokt beslut.
Jag har hoppats på att det finns en hantverksbil som är eldriven och kan gå 30 mil på en laddning.
Då hade hela firman åkt eldrivet idag.
Leafen ska ju få 60kWh nästa år, får hoppas att de följer kostym med skåpbilen e-NV200. Kanske hade funkat?Tars skrev:Ett mycket klokt beslut.Kulingen skrev:Nu börjas det så sakta, därav bytte jag från diesel till el för 5 dagar sedan
Jag har hoppats på att det finns en hantverksbil som är eldriven och kan gå 30 mil på en laddning.
Då hade hela firman åkt eldrivet idag.
Volkswagen har som mål att 1/3 av försäljningen är elbilar 2030, undra om de har tänkt sälja några elbilar i Europa och USA?helix skrev:Sätter Kina ner foten blir det rejält hett om öronen för biltillverkarna. Exempelvis VW group hade 40% av sin försäljning i Kina 2016.
https://www.best-selling-cars.com/inter ... car-sales/
Kina är även Volvos största marknad där fsg står för ungefär 20% och kurvan pekar uppåt.
Tänkte också så. Vi kanske blir utan helt.vigge50 skrev:Volkswagen har som mål att 1/3 av försäljningen är elbilar 2030, undra om de har tänkt sälja några elbilar i Europa och USA?helix skrev:Sätter Kina ner foten blir det rejält hett om öronen för biltillverkarna. Exempelvis VW group hade 40% av sin försäljning i Kina 2016.
https://www.best-selling-cars.com/inter ... car-sales/
Kina är även Volvos största marknad där fsg står för ungefär 20% och kurvan pekar uppåt.
Kinas mål är 8% 2018 och 12% 2020 vilket ändå är högt jämfört med 1,6% än så länge i år.Delta skrev:Skillnaden mellan Kina och ovriga världen är att man själv är världsledande på elbilar. Det är därför att man redan 2018 kräver att 12% av försäljningen ska vara el-bilar. Denna andelen tänker man sedan löpande höja intill ett fossilförbud inträder. Det är säkert därför att VW inför Frankfurtmässan annonserar deras 650 mdr. satsning inom batterier och 300 olika elfordonsmodeller.
Europa har satt mål långt bort i tiden som inte kräver omedelbara satsningar. När det gäller miljökrav har Europa alltid släpat. Katalysatorer på fossilbilar var väl säkert krav i Kalifornien minst 10 år innan oss. Diesel är väl heldött överallt utom här? Varför är vi så tröga specierllt i Sverige som väl förutom Finland har lägst andel BEV i norden? Vi är i alla fall inte så miljömedvetna som vi själva tror. Kina, Indien och Kalifornien visar vägen!
Nej, inte längre. Svansföringen är fortfarande jättehög, men i själva verket ligger Sverige inte alls i framkant när det gäller miljön, inte ens inom Europa. Jag gissar att det beror på att man har lurats av den egna höga svansföringen och trott att man inte behöver satsa längre. Vi är ju så bra ändå liksom, och vi visar för världen hur man gör rätt.Delta skrev:Vi är i alla fall inte så miljömedvetna som vi själva tror. Kina, Indien och Kalifornien visar vägen!