Nu till saken - Jag har från början känt att det fanns en punkt med min S90D AP1 från juni 2016 (som har UHF-paketet) som jag inte alls varit nöjd med - ljudkvalitén.
Men jag tänkte väl att det kanske bara är jag (gammal ljudnörd) och att en bil inte kan vara bäst på allt ..
Döm till min förvåning nu att 75D-loanern låter markant bättre. Inte alls samma skärande diskant (i min 90D var det ofta svårt att särskilja på F- och S-ljud) och en helt annan mjukhet i mellanregister (inbillar mig även att basen känns rappare och mer konsekvent över större frekvensomfång).
Känner någon till om UHF-ljudsystemet förändrats mycket mellan 2016 och 2017? Annars kanske jag borde höra på SC när jag hämtar ut min om man kan boka ngn tid för snabb jämförelse.. Om det nu skulle kunna vara något fel på systemet i min bil (som man rent ut sagt drar sig för att lyssna på

Som referens. Min 2016 vw golf med standardljud låter klart bättre än min s90d - men ljud är ju ganska subjektivt. 75D/loanerns ljud skulle jag dock säga är snäppet vassare.