Plasti dip
Moderator: Redaktion
- tobbeturbo
- Teslaägare
Plasti dip
Har sett att det tagits upp lite här o där om Plasti dip, men ingenting på fälgar. Kan man köra Plasti dip på fälgarna? Med bra resultat?
Skulle vilja fixa fram lite svarta fälgar utan att lägga massa tusenlappar på det.
Såg att folk kört på kromdetaljerna. Eller var det bara foliering jag såg?
Vad vet ni om detta med Plasti dip???
Skulle vilja fixa fram lite svarta fälgar utan att lägga massa tusenlappar på det.
Såg att folk kört på kromdetaljerna. Eller var det bara foliering jag såg?
Vad vet ni om detta med Plasti dip???
Referral: http://---
Re: Plasti dip
Inga problem måste vara rent och flera lager minst 3 på fälg
Sen är det lätt att laga ett släpp med
Kolla på youtube så hittar du tips och tricks
Sen är det lätt att laga ett släpp med
Kolla på youtube så hittar du tips och tricks
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag tänkte testa det på sommarfälgarna när jag plockat av dom. Har ändå skrapat ena redan
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Satellite65
- Teslaägare
Personligen skulle jag aldrig använda plastidip på fälgar då min erfarenhet är att det inte sitter speciellt bra samt att ytan är lite gummiaktig och därmed ej är att föredra på en fälg som man vill ska vara lätt att hålla ren. Det kan dock finnas andra fördelar som jag missat 
Mindre detaljer är helt ok att plastidippa.

Mindre detaljer är helt ok att plastidippa.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Körde "antracitgrå" plastidip på mina fälgar på en tidigare Scirocco R. Tycker det blev helt OK! Körde tre lager färg och ett lager coating.
Räkna inte med det som någon "permanent" lösning. Funkar 1-2 säsonger på vintern innan det börjat bli för slitet i kanter osv. Ej testat att "laga" så det kanske är lätt som e5m1r skriver ovan.
Fördelar imo:
* Snabbt och enkelt att applicera. Lätt att ta bort från centrumkapsel och bultar (man behöver faktiskt inte ens tejpa för dem om man inte vill). Klokt dock att tejpa däcken ordentligt, bökigare att få bort därifrån är min erfarenhet.
* Relativt enkelt att "slita bort".
* Skyddar fälgen.
* Relativt billigt.
Har mycket färg över sen sist och tänkte lägga på svart (ej bestämt hur pass glansigt) på Xens fälgar, inte tagit mig tid ännu dock.
Kan hålla med om att det inte är jättesmidigt att göra rent, men å andra sidan tycker jag personligen inte det är något jättestort problem. Pga att ytan är "gummiaktig" så syns inte smutsen särskilt bra, åtminstone inte i den färg jag hade. Tror det är samma sak med svart (åtminstone så länge man inte väljer att lägga på väldigt mkt coating för att få den blank).
(Kan lägga till att Scirrocon byttes in hos Platinum Cars när den rullat två säsonger. Jag tyckte Plastidipen då var ganska sliten, men de hade inga klagomål ang den och de valde att inte ta bort den utan sålde (framgångsrikt) bilen vidare med Plastidipen kvar på fälgarna).
Räkna inte med det som någon "permanent" lösning. Funkar 1-2 säsonger på vintern innan det börjat bli för slitet i kanter osv. Ej testat att "laga" så det kanske är lätt som e5m1r skriver ovan.
Fördelar imo:
* Snabbt och enkelt att applicera. Lätt att ta bort från centrumkapsel och bultar (man behöver faktiskt inte ens tejpa för dem om man inte vill). Klokt dock att tejpa däcken ordentligt, bökigare att få bort därifrån är min erfarenhet.
* Skyddar fälgen.
* Relativt billigt.
Har mycket färg över sen sist och tänkte lägga på svart (ej bestämt hur pass glansigt) på Xens fälgar, inte tagit mig tid ännu dock.
Kan hålla med om att det inte är jättesmidigt att göra rent, men å andra sidan tycker jag personligen inte det är något jättestort problem. Pga att ytan är "gummiaktig" så syns inte smutsen särskilt bra, åtminstone inte i den färg jag hade. Tror det är samma sak med svart (åtminstone så länge man inte väljer att lägga på väldigt mkt coating för att få den blank).
(Kan lägga till att Scirrocon byttes in hos Platinum Cars när den rullat två säsonger. Jag tyckte Plastidipen då var ganska sliten, men de hade inga klagomål ang den och de valde att inte ta bort den utan sålde (framgångsrikt) bilen vidare med Plastidipen kvar på fälgarna).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- tobbeturbo
- Teslaägare
Låter bra. Tog du av däcken eller satt de kvar? Såg på joytuben att vissa lät se sitta kvar under dippning. Men kan väl tänka att det är bättre att ta den dom?Legato skrev:Körde "antracitgrå" plastidip på mina fälgar på en tidigare Scirocco R. Tycker det blev helt OK! Körde tre lager färg och ett lager coating.
Fördelar imo:
* Skyddar fälgen.
* Relativt billigt.
Ska lämna in min till just platinum cars verkstad för lite foliering o dylikt, men just Plasti dip är inget de håller på med va? (Kan fråga när vi bokar tiden här om nån vecka...)
Referral: http://---
Jag har det på bensinbilen. Tycker det fungerar riktigt bra.
Kör den dock inte på vintern.
Lagningen är riktigt smidig
Spraya, låt torka - Som nytt
/Jocce
Kör den dock inte på vintern.
Lagningen är riktigt smidig

Spraya, låt torka - Som nytt

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Om man inte tar av hjulet finns det nog risk att plasten hamnar lite på bromsdetaljer.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Man tar helt enkelt och lägger en påse och drar den runt broms detaljerRemuz skrev:Om man inte tar av hjulet finns det nog risk att plasten hamnar lite på bromsdetaljer.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag lät dem sitta kvar. Det medföljde "plastpåsar" när jag beställde direkt från PlastiDip i USA (vilket var väldigt mkt billigare än i Sverige när jag köpte), det är som e5m1r säger bara att sätta den runt bromsskiva och ok.tobbeturbo skrev:
Låter bra. Tog du av däcken eller satt de kvar? Såg på joytuben att vissa lät se sitta kvar under dippning. Men kan väl tänka att det är bättre att ta den dom?
Ska lämna in min till just platinum cars verkstad för lite foliering o dylikt, men just Plasti dip är inget de håller på med va? (Kan fråga när vi bokar tiden här om nån vecka...)
Jag vet inte men har svårt att se att Platinum skulle hålla på med Plastidip, de tycker nog det är lite för "billigt".
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021