Shit vad kul!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Shit vad kul!

Inlägg av Leo »

Tog en sväng längs kurvig landsväg och shit vad kul det är :D Ligger verkligen som ett strykjärn. Inget varvande eller "ligga på rätt växel" bara ren KRAFT :lol: och det kostade nog närmare 3kr/mil gissar jag. He he

Då är det dessutom "bara" en vanlig P85 jag har men det räcker låååångt! Tror även en 70D kommer att vara grym för den som väljer den!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Re: Shit vad kul!

Inlägg av pegs »

Kan försäkra att även en liten "klen" S85 kan dra upp smilbanden ordentligt på en kurvig landsväg :-)
Kan tänka att en P85D är ruggig där...

På något sätt så känner man sig inte lika mycket som buse om man kör i en bil som susar fram (tyst) som en X-vinge. Någon som känner igen känslan?

(Dock inte säker på att alla medtrafikanter känner så... With great power comes great responsibilities... Vi får se till att inte skämma ut oss så att folk börjar se snett på Teslor 8-) )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

pegs skrev:
På något sätt så känner man sig inte lika mycket som buse om man kör i en bil som susar fram (tyst) som en X-vinge. Någon som känner igen känslan?
Ja, verkligen, både från elbilar och bensinbilar. Om jag jämför när jag gick från en bensinbil med 150 hk till en bensinbil med 300 hk så accelererade jag med den nya bilen till vardags oftast inte snabbare än vad den gamla bilen egentligen hade kunnat göra, men skillnaden är att den nya bilen gjorde det helt ansträngningslöst, med bara ett litet vackert morr från sugsexan, medan den gamla hade behövt tokvarvas och köras som en flåsande vettvilling för att köras likadant. Därför tar man inte ut mer än en bråkdel av bilens effekt i vardagskörning - men ju högre totaleffekt, desto mer kan man ta ut medan man fortfarande kör på ett mer avslappnat sätt. Med en elbil, däremot, så kan man ju ta ut mycket mer utan att det känns som att man kör hetsigt eller att bilen överanstränger sig. Även en elbil med mycket mindre kraft än en Tesla tycker jag i alla fall upplevs som mycket mer vardagssnabb eftersom man gladeligen tar ut all kraft på samma gång på ett sätt man inte hade gjort med en svag bensinbil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Ja, jag har fantastiskt kul med min S60, den är så otroligt lättkörd. Bara att gasa och styra ;)

Tycker även att den har betett sig bättre än någon annan bil när det var minusgrader och lite halkigt på vägarna.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Min roadster är skit kul
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Min P85D är roligast! ;-) stjärnstopp på det!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Min P85D är roligast! ;-) stjärnstopp på det!
Är ganska säker på att min P85D är roligare än din eftersom jag har rätt dimension på hjulen. Du som valt att offra körglädje och komfort för större fälgdimension, kommer alltid ha den näst bästa varianten av P85D. Men du behöver verkligen inte vara ledsen för att vara näst bäst - att vara näst bäst är fortfarande bra. Jag har sett i andra trådar att du är tillräckligt ödmjuk för att utan vidare erkänna att du har den näst bästa bilen. :P :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ledsen men jag har PS2 och bredare sulor bak gissa vilken som ligger bäst i kurvorna.... Sedan ingår se jäkligt bra ut i körglädje och med Teslas orginal fälg ser man ju bara konstig ut vilket inte är glädje. Så nej jag vinner givetvis utan problem.

För övrigt har jag provat 19" sommar och skillnaden var inte enorm i vägljud eller komfort.

Körglädje är aktiv körning på kurviga vägar. Transporten till och från jobbet kan man göra i pundargurkan med 15"
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Ledsen men jag har PS2
Jag har också PS2.
hybris skrev:
För övrigt har jag provat 19" sommar och skillnaden var inte enorm i vägljud eller komfort.
Självklart är inte skillnaden enorm, men den är där.
Poängen var absolut inte att kritisera din bil - jag ville bara påtala att du inte har den bästa bilen men att du inte ska vara ledsen för att ligga bakom mig. Vi kan väl konstatera att du är en god tvåa? :D Om vi åker cortege i framtiden så kan du få vinka åt de som tittade bort när jag åkte förbi :mrgreen:
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar