Tydligen så ska 70 laddstationer byggas i Lettland fram tills mitten av 2018. De första 30 ska komma upp under nästa 4 månader. Sen övriga 40 fram tills mitten av 2018. Efter det ytterligare 80 stationer under 2019 och 2020.
Stationerna ska ha Chademo, CCS och typ 2.
Baltikum börjar se riktigt bra ut med Estlands Chademo nätverk och sen då Lettlands som även stödjer CCS.
Blir förhoppningsvis Baltikum semester med Nissan Leaf nästa år.
http://www.leta.lv/eng/home/important/1 ... 269D19FCF/
Lettland får ett bra laddnätverk snart.
Moderator: Redaktion
Re: Lettland får ett bra laddnätverk snart.
Bra detta! Får nordöstra Polen vettig laddning också så blir det ingen match att köra runt Östersjön, mer än passagen genom Ryssland om man inte fuskar med färja.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Greenway Polen har äntligen kommit igång att installera laddare i Polen. 2st 150 kW laddare inkopplade förra veckan och 3-5 till planerade denna vecka. Om 2 år ska dom ha byggt ca 100 laddare i Polen varav några ska vara 300 kW.

Gula ska vara igång i september
Gröna Q4-2017
Blåa Q1-Q2-2018
Mörkblå Q3-Q4-2018
150 kW laddarna från Delta ska tydligen klara av att ladda upp till 3 eller 4 bilar samtidigt.

Gula ska vara igång i september
Gröna Q4-2017
Blåa Q1-Q2-2018
Mörkblå Q3-Q4-2018
150 kW laddarna från Delta ska tydligen klara av att ladda upp till 3 eller 4 bilar samtidigt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
De tre laddarna som Greenway har igång i Polen redan är inte med på kartan ovan.
http://greenwaypolska.pl/en/greenway-network
http://greenwaypolska.pl/en/greenway-network
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hur många elbilar säljs det i Lettland egentligen?
Hittar ingen ny info när jag söker lite snabbt. Känns inte som om dessa laddare kommer ha så hög nyttande grad.
Även det Estländska nätverket är ju egentligen för stort i förhållande till antalet bilar.
Hittar ingen ny info när jag söker lite snabbt. Känns inte som om dessa laddare kommer ha så hög nyttande grad.
Även det Estländska nätverket är ju egentligen för stort i förhållande till antalet bilar.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
De har massor med leaf.Vasp skrev:Hur många elbilar säljs det i Lettland egentligen?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Det finns en handfull Teslor i Lettland, i Estland minst 50. Estland har ju ett laddnätverk och hade en riktigt bra elbilspremie för något år sedan (50 %, max 18 000 EUR i bidrag). Klart att det gör skillnad. Med laddarna ökar ju förutsättningen för elbilar i Lettland.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nybilsförsäljningen verkar vara minimal i Baltikum i alla fall. Hittills iår har det sålts 45 elbilar i Estland 0,3% av marknaden.
Visst laddnätverket hjälper men jag tror nog att det är betydligt effektivare om man vill öka försäljningen i det egna landet att ge en premie så att bilen blir billigare i köp om man vill få upp elbilsförsäljningen i egna landet än att satsa på ett laddnätverk.
Men för folk som ska turista så är ett laddnätverk såklart helt toppen. Skulle nog inte fundera på en bilsemester i Baltikum om jag jade behövt köra fossilt.
Köper folk begagnade elbilar från andra länder i Baltikum som inte kommer upp i nybilsförsäljning statistiken? Vet att begagnad försäljning av bilar till Baltikum länderna överlag från typ Sverige är ganska omfattande.
Många vänner som när de har lagt ut sin bil på blocket blir kontaktad av nån som ska exportera bilen till nått Baltikum land.
Elbilar som leasingen går ut på här i Sverige kanske många hamnar i Baltikum? Många bilar med 3 års leasing borde ju har kommit ut på begagnad marknaden nu. Men jag ser inte riktigt till dom när jag letar begagnat.
Sverige borde lära av Lettland i alla fall och sätta upp ett liknande nätverk här i Sverige.
Visst laddnätverket hjälper men jag tror nog att det är betydligt effektivare om man vill öka försäljningen i det egna landet att ge en premie så att bilen blir billigare i köp om man vill få upp elbilsförsäljningen i egna landet än att satsa på ett laddnätverk.
Men för folk som ska turista så är ett laddnätverk såklart helt toppen. Skulle nog inte fundera på en bilsemester i Baltikum om jag jade behövt köra fossilt.
Köper folk begagnade elbilar från andra länder i Baltikum som inte kommer upp i nybilsförsäljning statistiken? Vet att begagnad försäljning av bilar till Baltikum länderna överlag från typ Sverige är ganska omfattande.
Många vänner som när de har lagt ut sin bil på blocket blir kontaktad av nån som ska exportera bilen till nått Baltikum land.
Elbilar som leasingen går ut på här i Sverige kanske många hamnar i Baltikum? Många bilar med 3 års leasing borde ju har kommit ut på begagnad marknaden nu. Men jag ser inte riktigt till dom när jag letar begagnat.
Sverige borde lära av Lettland i alla fall och sätta upp ett liknande nätverk här i Sverige.
Svenska begagnade bilar är populära då de anses slitas mindre per mil här då vägarna är bättre än i Baltikum.