Kan AP2 lära sig själv?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Kan AP2 lära sig själv?

Inlägg av Kulingen »

Det har inte kommit någon uppdatering sista veckan i min bil, men jag kör 13 mil om dagen till och från jobbet. Testar ofta AP2 så ofta det går men jag tycker den blir bättre för var dag jag kör. Jag kör på E22an och lite mindre krokiga 70 och 80 vägar men de sista dagarna kör den nästan helt felfritt utan jag måste ta över. Någon som märkt samma sak?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Re: Kan AP2 lära sig själv?

Inlägg av oscfor »

Japp, något händer i alla fall. Situationer som den tidigare inte klarade på min 17km väg till jobbet klaras nu galant. Undrar om det har något med de gigantiska datamängder som den tankar upp numera? Runt 50GB sedan den 7 sept.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det sägs ju att Tesla kan göra mindre uppdateringar utan att vi får dom som "riktiga", dvs att dom sker utan
att vi ser dom...
Däremot är jag lite skeptisk till att bilen lär sig själv förutom mindre justeringar av inre parametrar i AP-programvaran,
medans fleetlearning med datainsamling som sedan används av Tesla för att förbättra programvaran vidare verkar
mer troligt.

Så, jag tror på små förbättringar, speciellt i början, men inte mer än så utan att Tesla skickar ut uppdateringar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

oscfor skrev:
Japp, något händer i alla fall. Situationer som den tidigare inte klarade på min 17km väg till jobbet klaras nu galant. Undrar om det har något med de gigantiska datamängder som den tankar upp numera? Runt 50GB sedan den 7 sept.
Min har inte uppvisat några som helst tecken på att den lärt sig något av mina körbeteenden, eller korrigeringar. Tycker inte att den har förändrats över tid, om det inte varit en programuppdatering emellan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har också haft den känslan några gånger. På ställen där bilen alltid gjorde fel gjorde den plötsligt rätt ett antal gånger. Men sen gjorde den fel igen. Kan ju varan en slump eller så. Samtidigt borde den ju bli superbra så småningom på den sträckan där man kör dagligen. Oavsett om AP är påslagen eller inte, iom att den alltid är med i bakgrunden.
Jag förstår ärligt talat inte hur det skulle gå till om en bil som individ skulle kunna lära sig nåt nytt. Vad händer om jag kör samma sträcka men en annan Tesla då? Kör den annorlunda? Min bil kanske lär sig att köra felfritt här runtomkring, men klarar inte att köra i en annan stad lika bra som de som bor där. Det tror jag inte på. Det måste ju ändå ske centralt via fleet learning. Å andra sidan verkar ju AP inte fungera lika bra i alla bilar. Det kanske ligger nåt i det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är väl inte otänkbart att bilen skulle kunna bygga upp en mer detaljerad karta över ett område där man kör ofta. Det är ju så vi funkar när vi åker till jobbet, vi vet var hastigheterna ändras, var det finns en tajtare kurva osv. Det finns ju en jättefördel för AP att också ”lära” sig det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag läste nånstans på tyska Tesla-forumet om en medlen där som har testat att koppla upp sin bil till en Wifi-router som i sin tur saknade internet-uppkoppling. Han körde alltså helt offline. Och enligt honom betedde sig AP totalt galet under tiden som den inte var uppkopplad. Det kanske är så att bilarna ändå delar på en gemensam online databas på nåt sätt. Vilket också skulle kunna förklara de vidskilda åsikterna om AP. De som ofta kör i områden med dålig täckning (som jag t.ex.) upplever den som dålig, medan de som oftast har bra uppkoppling tycker att den fungerar bra. Kan ju vara så.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Jag läste nånstans på tyska Tesla-forumet om en medlen där som har testat att koppla upp sin bil till en Wifi-router som i sin tur saknade internet-uppkoppling. Han körde alltså helt offline. Och enligt honom betedde sig AP totalt galet under tiden som den inte var uppkopplad. Det kanske är så att bilarna ändå delar på en gemensam online databas på nåt sätt. Vilket också skulle kunna förklara de vidskilda åsikterna om AP. De som ofta kör i områden med dålig täckning (som jag t.ex.) upplever den som dålig, medan de som oftast har bra uppkoppling tycker att den fungerar bra. Kan ju vara så.
Så APn blir i princip värdelös när den fria nätuppkopplingen tar slut (efter 6 år eller vad det nu är) om man inte själv fortsätter att betala för uppkopplingen? Får man tillbaka pengarna för autopiloten då?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Så APn blir i princip värdelös när den fria nätuppkopplingen tar slut (efter 6 år eller vad det nu är) om man inte själv fortsätter att betala för uppkopplingen? Får man tillbaka pengarna för autopiloten då?
Kanske lite långtgående slutsats att dra av en persons slutsatser efter test.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Nej, man kan inte dra några som helst slutsatser utifrån detta. Men det är ju inte alls omöjligt att AP tar hjälp av kartdata, t.ex. inför kurvor etc. Om det inte är offline-kartor som används för det. Jag har svårt att tro hela AP slutar fungera utan internet. Däremot så funkar ju inte så mycket annat heller, så det är klart att man ska fixa ett eget abonnemang när Tesla inte längre står för kostnaden.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
oscfor skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Nej, man kan inte dra några som helst slutsatser utifrån detta. Men det är ju inte alls omöjligt att AP tar hjälp av kartdata, t.ex. inför kurvor etc. Om det inte är offline-kartor som används för det. Jag har svårt att tro hela AP slutar fungera utan internet. Däremot så funkar ju inte så mycket annat heller, så det är klart att man ska fixa ett eget abonnemang när Tesla inte längre står för kostnaden.
Jag tror inte på det där, men om Tysken skulle har rätt så betyder det att det blir en löpande månadskostnad för att använda APn fullt ut. Och det skulle ju vara mer eller mindre bedrägeri från Teslas sida eftersom de säljer in AP-funktionen som en engångskostnad. Vad jag vet står det ingen stans att det tillkommer en månadskostnad efter ett antal år.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar