Volvo Excellence baksäte

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Volvo Excellence baksäte

Inlägg av TiborBlomhall »

Volvo har lanserat XC90 Excellence Lounge Console med baksäte ännu lyxigare än vad Mercedes kan erbjuda i sin förlängda S-klass.
http://www.bilsport.se/artikel/volvos-t ... yx-lounge/

I mitt tycke är det detta Tesla behöver! I flera länder, bla Kina, är försäljningssiffrorna låga för att de som har råd med Model S brukar inte köra bilen själva utan blir skjutsade av chaufför. Och då är Model S baksäte inte särskilt lockande...

Teslas Premiumbaksäten är ett otroligt lamt försök till förbättring. Det Tesla skulle behöva är att följa Volvos linje och skapa det ultimata baksätet.

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av Delta »

Hur fungerar bälten o airbags när man halvligger? Model S har ju inte takhöjd i baksätet som i en XC90 och Elon Musk vill ju inte vara nästbäst. Tror det får vänta tills Model X finns framme och och har visat att den klarar samma 5 stjärnor i krocktesterna som Model S, vilket jag tror kan bli ganska svettigt med de stora karossöppningarna som finnas i Model X på grund av falkvingedörrarna. Hoppas att jag har fel, dock.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av LarsL »

Tycker det är riktigt synd att kineserna och deras baksätes körande blir norm.
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av Werzion »



Lyxigt och intressant, samtidigt tycker jag att om man tar ett steg bakåt och funderar på Volvos fokus och mål så blir jag väldigt tveksam.

Thomas Ingenlath som är Senior Vice President Design hos Volvo säger följande:
"Vi började med att titta närmare på högre chefers livsstil. Med vår framtidsorienterade syn på form och funktion i premiumsegmentet, analyserade vi behoven och upplevelserna hos en person med egen chaufför och konstruerade sedan bilen runt honom eller henne i den anda som är målet för vårt varumärke. En viktig del av vårt tänkande var hur vi kunde utnyttja det befintliga interiörutrymmet på ett optimalt sätt, med en känsla av lyx. Genom att ta bort passagerarsätet kunde vi skapa ett öppet utrymme som ändrade interiörens dynamik på ett dramatiskt sätt, vilket ledde till ett fyrverkeri av nya idéer och möjligheter."


Ligger deras fokus på att tillfredsställa så många och högt uppsatta kinesiska chefer som möjligt istället för (el-)teknologi och inrikta sig mot "allmänheten"?

Inget emot ett sådant här lyxigt alternativ, men med Tesla i spetsen och numera hela(!?) bilindustrin med fokus på eldrift så lägger sig Volvo på tvären och väljer att kasta ut ett säte och göra en nyhet om det :shock: :roll: (japp, lite humor, lite allvar)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av Delta »

x
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av Delta »

Werzion skrev:


Lyxigt och intressant, samtidigt tycker jag att om man tar ett steg bakåt och funderar på Volvos fokus och mål så blir jag väldigt tveksam.

Thomas Ingenlath som är Senior Vice President Design hos Volvo säger följande:
"Vi började med att titta närmare på högre chefers livsstil. Med vår framtidsorienterade syn på form och funktion i premiumsegmentet, analyserade vi behoven och upplevelserna hos en person med egen chaufför och konstruerade sedan bilen runt honom eller henne i den anda som är målet för vårt varumärke. En viktig del av vårt tänkande var hur vi kunde utnyttja det befintliga interiörutrymmet på ett optimalt sätt, med en känsla av lyx. Genom att ta bort passagerarsätet kunde vi skapa ett öppet utrymme som ändrade interiörens dynamik på ett dramatiskt sätt, vilket ledde till ett fyrverkeri av nya idéer och möjligheter."


Ligger deras fokus på att tillfredsställa så många och högt uppsatta kinesiska chefer som möjligt istället för (el-)teknologi och inrikta sig mot "allmänheten"?

Inget emot ett sådant här lyxigt alternativ, men med Tesla i spetsen och numera hela(!?) bilindustrin med fokus på eldrift så lägger sig Volvo på tvären och väljer att kasta ut ett säte och göra en nyhet om det :shock: :roll: (japp, lite humor, lite allvar)
Tänkvärt.

Volvo gjorde limousiner till Erich Honnecker´s DDR på 70-talet. Nu gör man bilar till Kinas makthavare, man lär sig aldrig.

Volvo gör bilar för dåtid och nutid. :roll:

Tesla gör bilar för framtiden. :D
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 682
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av Bengt »

Mycket konstigt av Volvo att klappar sig på bröstet för den här "innovationen".....

Den säljer säkert bilar i Kina, men i Europa tror jag det är negativ reklam.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att det är kul att Volvo vågar satsa! Samtidigt är detta inget som kommer att rucka bildvärlden precis. Av de riktigt förmögna Kineserna är det ändå bara en liten del som har chaufför. De flesta kör sin bil själv! Och i resten av välden kör ännu fler sin bil själv. Teslas cupévariant, model s, har inte plats för detta men i en model x finns det plats.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av Leo »

Geeley köpte ju inte Volvo för att göra små, smidiga, miljövänliga familjebilar... De köpte Volvo för att ha som "Prestigemodeller" i sitt modellprogram. Så det ska ses utifrån det så inget konstigt alls utan helt i linje med deras grundtankar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Jag tycker att det är kul att Volvo vågar satsa! Samtidigt är detta inget som kommer att rucka bildvärlden precis. Av de riktigt förmögna Kineserna är det ändå bara en liten del som har chaufför. De flesta kör sin bil själv! Och i resten av välden kör ännu fler sin bil själv. Teslas cupévariant, model s, har inte plats för detta men i en model x finns det plats.
Jag tror nog det är fler med chaufför än du tror. Varför har annars i stort sett alla tillverkare en förlängd bil för den kinesiska marknaden? Klart det är för att ägaren sitter bak. Inte fasen är det för att få plats med större barnstolar iaf.

Och varför Volvo rättar sig efter Kina? Ja, kanske för att Volvo ägs av kineser?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av Franz »

apkungen skrev:
Jag tycker att det är kul att Volvo vågar satsa! Samtidigt är detta inget som kommer att rucka bildvärlden precis. Av de riktigt förmögna Kineserna är det ändå bara en liten del som har chaufför. De flesta kör sin bil själv! Och i resten av välden kör ännu fler sin bil själv. Teslas cupévariant, model s, har inte plats för detta men i en model x finns det plats.
Jag har en kompis som jobbade i Shanghai för några år sedan. Typ teknisk säljare. Hans företag bekostade transport till och från jobbet med chaufför så man behöver nog inte vara så märkvärdig för att någon annan skall kunna köra åt dig.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av LarsL »

Du får inte köra bil som utlänning i Kina, om jag förstått rätt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Du får inte köra bil som utlänning i Kina, om jag förstått rätt.
Det är väl snarare så att kinesiskt körkort krävs? Fast detta är lite utanför ämnet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 525
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av Wahll »

Nu ska vi inte gnälla på Volvo. För min del så får gärna Volvo vara premium märket som delar marknaden med Tesla. :D
Volvo går bra nu, och kommer med hybridlinor på många modeller inom en snar framtid. Jag tror att dom vet vad dom gör och kommer inte lägga sig ner och dö bara för att det kommer en ny elbilstillverkare på marknaden.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
ironjack
elbilist
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Volvo Excellence baksäte

Inlägg av ironjack »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Du får inte köra bil som utlänning i Kina, om jag förstått rätt.
Det är väl snarare så att kinesiskt körkort krävs? Fast detta är lite utanför ämnet.
Inte alls, det är spot on - kineserna är ju back seat drivers!
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Skriv svar