Parkeringssensor som inte säger BONG

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Parkeringssensor som inte säger BONG

Inlägg av djFabbe »

Vid parkering ska ju parkeringssensorerna på Teslorna låta en del. Tanken som jag förstår det är att det ska låta korta toner "bipp, bipp, bipp" först och när man kommer närmre ett hinder så följer en högre ton som ska signalera "hit men inte längre" vid 30 cm avstånd. Samtidigt visar displayen STOP kring sensorn på skärmen och färgen är röd. Därefter ljuder en kortare mer arg ton om man kör än närmre.

Är det bara jag som har problem med att "BONG"-tonen inte kommer? Jag har till och med ådragit mig en parkeringsskada ovanför en sensor (pinsamt nog) pga detta. Påtalade detta för Tesla vid senaste service och de kunde också få fram felet, men efter uppgradering sa de att de inte kunde få fram det längre. Men jag har fortfarande kvar samma problem! Sensorerna fungerar ju på displayen - så känns mycket som ett mjukvarufel - eller ett fel i hårdvaran som hanterar ljudet möjligen. Någon mer som haft detta problem?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Parkeringssensor som inte säger BONG

Inlägg av bjelkeman »

Man man få varningsljud med parkeringssensorerna? De hade jag ingen aaaaning om. :oops:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det var så jag backade in i vägg med några dagar gammal bil
Van vid bmw som tjuter för livet när man ska stanna blong förmedlade inte detta för mig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Plingen laggar ofta. När jag stänger bakluckan kommer plinget ibland i samma ögonblick som luckan stängs. När jag blinkar så är det ibland helt tyst, jag har ingen aning om det verkligen blinkar eller inte.
Model X, Pearl White
Verdi

Inlägg av Verdi »

Min bil låter inte alls tror jag. Visar bara hur många cm som är kvar. När det blir mindre än 30 cm står det stop.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Telsa skrev:
Plingen laggar ofta. När jag stänger bakluckan kommer plinget ibland i samma ögonblick som luckan stängs. När jag blinkar så är det ibland helt tyst, jag har ingen aning om det verkligen blinkar eller inte.
Lite "småkul" ändå, bilen laggar! :lol: Men så klart behöver det fixas...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Backar man tillräckligt så säger det BONG! ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Backade in i min verkstad med ordentlig fart, bilen var mindre än en månad gammal. Blev riktigt paff när det hände och noterade inte hur jag blev varnad. Trodde att det var alzheimer light som börjat yttra sig. Tydligen kan man skylla på systemet. Det blev endast ett obetydligt mönster från siporexen i lacken och en liten deformation. Den lokala lackereren har lovat mot skälig ersättning att fixa detta, så jag har inte blandat in Tesla. Man skäms faktiskt. :oops:
Skriv svar