70D eller 75D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lars P
Teslaägare

70D eller 75D

Inlägg av Lars P »

Hej

Mitt första inlägg här efter en tids anonymt läsande.

Jag har sökt efter jämförelser mellan 70D & 75D men hittar inte mycket.

Jag tittar nu på möjligheten att köpa en begagnad 70D eller en ny/nästan ny 75D

Här kommer lite frågor som jag hoppas ni kan reda ut åt mig.

Samma motorer (vad jag kan förstå)

Fråga 1
Samma batteri ?
Står endel om "uppgraderad till 75" Vad innebär det och går det att göra på alla 70D?

Hittade detta i en tråd här.
"Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable "

Byggdes 70D som facelift eller blev det 75D samtidigt som front mm ändrades? Alla 70D jag sett har varit pre-facelift. (Om nån vet exakt vilken månad facelift kom så vill jag veta)

Som jag tolkar det så fanns det fler tillval att göra förr? Numera verkar glastak och elektrisk baklucka vara standard. Det är två krav för mig. Antar att man får kolla noga om man köper en äldre så den verkligen har den utrustning man söker.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: 70D eller 75D

Inlägg av bylund »

Fråga 3:
Tesla har möblerat om i paketen flera gånger. Elbakluckan har varit i teknikpaketet, premiumpaketet, och nu standard. Man får helt enkelt titta att funktionerna man vill ha finns på bilen snarare än att gå på paketnamn.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

En ny 75D är en helt annan bil än en 1-2år begagnad 70D. Har du ont om (tja, ingen som har ont om pengar köper väl en Tesla men du förstår) pengar köp en 70D, har du möjlighet att gå för en ny 75D köp den.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Första 70D modellen har ett annat batteri än dagens 75D. Under en period fanns 70 att beställa som egentligen har ett 75 kWh batteri men var mjukvarubegränsat. Fanns bara under en kort period. Detsamma gäller nya 60 modellen som kom under mitten av 2016 och som egentligen har ett 75 kWh batteri. I våras sänktes även priset rejält för att uppgradera till 75 vilket gjorde att många (inklusive jag) slog till :) I samma veva togs 60-modellen bort.

Faceliften kom under april 2016 om jag inte har helt fel här? Finns ev några enstaka 70 i facelift men är ganska säker på att de egentligen har ett 75 kWh batteri.

Om du inte är i starkt behov av en D-modell kan jag verkligen rekomendera 75 rwd som är en grym bil för lite billigare peng och lägre förmånsvärde! Tyvärr togs den bort för en vecka sedan men finns som demo eller begagnad. Kör själv mycket vinterväg i Dalarna och är väldigt nöjd med hur bra man tar sig fram med den jämfört med tidigare framhjulsdrivna bilar jag haft!

Men, på de nya 75-modellerna får du rejält förbättrad prestanda, 4.4 sek 0-100 km/h vilket är ca 1 sek förbättring mot tidigare. Gäller från sommaren 2017 (mycket osäkerhet om tidpunkt och för vilka bilar det gäller) men de nya 75 och 75D har bättre prestanda. Dessutom fler tillval som är standard nu, elbaklucka, glastak (inte detsamma som öppningsbart soltak), luftfjädring, led-dimljus, dörrhandtagsbelysning mm.

Är du i behov av att kunna använda takräcke/takbox så är soltak ett måste! Finns inga fästpunkter på glastak eller plåttak.

För övrigt, har du möjlighet till förmånsbil genom eget bolag eller arbetsgivare är det att föredra då det är ett mycket mer ekonomiskt försvarbart ägande!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bör finnas möjlighet att hitta prisvärda 70D eller rwd. De kom ju för ca 2 1/2 år sedan, så det blir ju ett helt annat pris förstås än en ny 75. Min har gått 6500 och känns fortfarande ”ny” att köra. Prestanda räcker för all vanlig körning å lite till. Ganska många 100000 som kan vara till annan nytta om man kan tänka sig att köpa beg.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Fråga 2:
70D finns även med facelift. Jag har själv sett en enda sån bil, så det finns kanske inte så många.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Är awd viktigt? Du får ner begpriset en hel del om du skippar det.

Jag har sett minst en teslataxi (kurir) som är 70D med facelift så dom finns, men inte direkt vanliga.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Remuz skrev:

Jag har sett minst en teslataxi (kurir) som är 70D med facelift så dom finns, men inte direkt vanliga.
En mjukvaru begränsad 70 har mindre kapacitet tillgänglig än en vanlig 70 samtidigt lär batteriet hålla bättre då det finns marginaler i toppen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Remuz skrev:

En mjukvaru begränsad 70 har mindre kapacitet tillgänglig än en vanlig 70 samtidigt lär batteriet hålla bättre då det finns marginaler i toppen
Mjukvarubegränsade 70an går väl dessutom fortfarande att uppgradera till 75 om man vill. Minns att det sänktes till usd 500, så antar att det kostar ca 5000:-. Ganska marginell skillnad dock såklart.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Lars P
Teslaägare

Inlägg av Lars P »

Jensa skrev:
Är du i behov av att kunna använda takräcke/takbox så är soltak ett måste! Finns inga fästpunkter på glastak eller plåttak.
Det var bra info! Kanske inget måste men ändå nått jag haft i bakhuvudet att jag vill kunna ha.

Ser att flera tipsar om att RWD bilarna.
Övertygad om att teslan har xxx antal bra system som gör den säker även som RWD.
Jag krockade nyligen en av mina RWD bilar pga sladd i vått väglag så för mig personligen så vill jag inte köpa fler RWD bilar just nu.

Tack för alla bra svar. Nu har jag bättre koll på 70D modellen.

Utrustar jag en ny 75D med det jag vill ha så kostar den 1.010.800:- kontant. Får jag -40.000 på det?

En Beg 70D med låga mil (pre-facelift) kostar ca 700.000

En Beg 85D med låga mil (Alltid pre-facelift) kostar ca 800.000

En beg 90D med låga mil (Facelift) kostar ca 950.000

Spontan reaktion, det är galet bra andrahandsvärde.

Demo bilar. En av mina nuvarande bilar köpte jag som demobil. den hade gått 187mil och var ca 8mån gammal. Den fick jag 20% rabatt på från listpris. det kanske var väldigt bra.

När jag kollar idag har Tesla två 75D demobilar tillsalu. Utan att ha kollat exakt så verkar dom kostar ganska exakt som en fabriksny. Jag misstänker att detta beror på att vissa vill ha sen bil NU men visst är det lite galet?
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Lars P skrev:
Utrustar jag en ny 75D med det jag vill ha så kostar den 1.010.800:- kontant. Får jag -40.000 på det?
Ja, du får tillbaka 40000 så länge nuvarande supermiljöbilspremie råder.
Lars P skrev:
När jag kollar idag har Tesla två 75D demobilar tillsalu. Utan att ha kollat exakt så verkar dom kostar ganska exakt som en fabriksny. Jag misstänker att detta beror på att vissa vill ha sen bil NU men visst är det lite galet?
Tesla brukar ta hyfsat betalt för demobilarna, men det kan ändras snabbt om det kommer en uppdatering för fabriksnya bilar eller om demobilen i fråga börjar få lite fler mil på mätaren.

Se även tråden jag skapade om demobilarna och deras prisutveckling:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 0&p=102507 (84 sidor)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Lars P skrev:

Vill tipsa om denna om du kan tänka dig 90D:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 04#p198204

Säljaren verkar väldigt trevlig och det är en riktigt fint specad bil till bra pris imo. Var nära att jag slog till och kanske hade jag gjort det om det inte var för stressen att få 0,25% ränta på en ny 75D (vilket man fick tom 30/9).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Lars P
Teslaägare

Inlägg av Lars P »

Surfaren skrev:
Lars P skrev:
Ja, du får tillbaka 40000 så länge nuvarande supermiljöbilspremie råder.
Lars P skrev:
Tesla brukar ta hyfsat betalt för demobilarna, men det kan ändras snabbt om det kommer en uppdatering för fabriksnya bilar eller om demobilen i fråga börjar få lite fler mil på mätaren.

Se även tråden jag skapade om demobilarna och deras prisutveckling:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 0&p=102507 (84 sidor)
Tack för info !

Vill tipsa om denna om du kan tänka dig 90D:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 04#p198204

Säljaren verkar väldigt trevlig och det är en riktigt fint specad bil till bra pris imo. Var nära att jag slog till och kanske hade jag gjort det om det inte var för stressen att få 0,25% ränta på en ny 75D (vilket man fick tom 30/9).
Helt perfekt förutom att röd inte funkar för mig :(
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fördelen med demobilar är att man kan få dem nu. Man slipper vänta i ett antal månader. Sen kan det ibland dyka upp demobilar till ett mycket bra pris, men de försvinner lika snabbt från hemsidan. Så man måste vara snabb. Ibland har de "gammal" utrustning eller är på något vis annorlunda än nya bilar, det får man alltså vara uppmärksam på. Samtidigt är varje Tesla ändå gammal när man får den levererad eftersom det har garanterat kommit till nåt nytt som den splirrans nya bilen ändå inte har. Så är det tyvärr. Så sett kan det vara lugnare att köpa en något äldre demobil, då vet man vad man får eller inte får.
Nackdelen är förstås att man kanske inte får den utrustning man vill ha, samtidigt som man kanske får sånt som man inte vill ha. Utrustning lägger sig negativt på förmånsvärdet och det är därför man ska vara försiktig med alltför max-specade demobilar, även om priset ser bra ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Nybeställning är smutt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Legato skrev:

Var nära att jag slog till och kanske hade jag gjort det om det inte var för stressen att få 0,25% ränta på en ny 75D (vilket man fick tom 30/9).
Verkar som låga räntan ligger kvar "ett tag till" och inte alls upphörde vid månadsbryt. Helt sjukt som Tesla håller på med förlängning av den där räntekampanjen som väl skulle upphört någon gång i juni?
Verdi

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Legato skrev:

Var nära att jag slog till och kanske hade jag gjort det om det inte var för stressen att få 0,25% ränta på en ny 75D (vilket man fick tom 30/9).
Verkar som låga räntan ligger kvar "ett tag till" och inte alls upphörde vid månadsbryt. Helt sjukt som Tesla håller på med förlängning av den där räntekampanjen som väl skulle upphört någon gång i juni?

Haha. Så räntan ligger kvar fortfarande? Helt otroligt. Det där blev jag hetsad med i juni redan. Det är ju inte ett jättebra sätt att skaffa återkommande kunder. Är som att kissa i byxorna. Varmt och skönt för stunden...

Har sett att de har problem med försäljningen nu. Har de kanske lite panik? Hur ser det ut world wide?
Skriv svar