Inkopplad bil - laddnivå över tid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inkopplad bil - laddnivå över tid

Inlägg av Mats »

Har en liten fundering som jag inte reflekterat över tidigare. När jag ställer bilen på laddning hemma över natten brukar jag köra 90% nivå.
Dagen efter har det, några gånger , varit lägre laddnivå än 90%. Ungefär som när bilen lämnas utan laddsladd och SoC sjunker. Jag har då på kvällen sett att bilen laddad fullt. SoC har alltså sjunkit efter att bilen varit laddad upp till rätt nivå. Även fast den är inkopplad till laddning.

Men ska det vara så? Eller är det nått bilen hanterar efter några dagar? Laddar upp igen till 90% om jag låter den står längre tid med laddsladden i?

Märkte att när den står stilla utan inkoppling så sjunker SoC i steg. Inget första dygnet, sen hoppar den ner ett steg. Sen kan den stå stilla i ett par dagar för att sedan hoppa ner ett hack. Kan det vara på samma sätt med laddsladd i? Att den laddar tillbaka till inställd nivå nån gång vart annat dygn eller en gång per dygn?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Re: Inkopplad bil - laddnivå över tid

Inlägg av Mats »

Kan ju fråga tesla också, men det brukar gå snabbare att få svar här :)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tycker att den tappar ungefär lika mycket över tid. Ställer jag laddningen på 70% så står den oftast på 69% på morgonen. Och så fortsätter tappet med 1-2% per dag ungefär. Någon gång emellanåt laddar bilen, men jag tror inte det är tiden som avgör, utan det är enbart laddnivån. Har den sjunkit tillräckligt mycket så laddar den igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Tror den laddar upp efter att ha tappat 3% länge sen jag hade hemmaladdning så lite osäker kring procenten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ja, 3 % verkar det vara. Har man tidsinställd laddning så väntar den tills det är dags att ladda nästa gång innan den fyller på, om det inte var inom några timmar efter klockslaget den gick över gränsen, i så fall startar den direkt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Tänk för förklaringarna! Känns rimligt.
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

3 procentenheter är det hela tiden såvitt jag vet. Har sett det i Remote S-appen vid 50, 60, 70, 80, 90 och 100% SOC.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Skriv svar