Jag kollade lite på elbilar registrerade i sverge och fann som jag mistänkte att nissan leaf lädde med 2511 bilar registrerade.
Men det är en knapp ledning för det fins 2393 modell Ser här.
Sen slog det mig att det finns ju även 449 model Xer..
så Tesla har sålt mer elbilar i sverge en vad Nissan har. De tyckte jag va lite roligt
Tror nog att Tesla snart har sålt fler elbilar än Nissan i Sverige. Fast den ledningen blir högst tillfällig. När nya Nissan leaf släpps så kommer nog Nissan dra iväg. Sen får vi se hur statistiken blir när Model 3 släpps.
Men jag tror ändå att Nissan i det stora hela kommer sälja mer elbilar än Tesla i Sverige. Finns en högst begränsad marknad för en miljon kronor bilar i Sverige som Model S och X är. Och även Model 3 kommer vara för dyr för många Svenskar. 400-500 tusen som Model 3 kommer att landa på är alldeles för dyrt för de flesta.
Vi får även skilja på antal sålda och antal registrerade, elbilstatistik.se som du antagligen tagit dina siffror från har siffror på antalet registrerade och jag har sätt deras siffror gå ner för Nissan Leaf då många har skickats till Norge efter leasing gått ut. Om vi kollar på antal sålda så är nog avståndet större.
Tror nog att Tesla snart har sålt fler elbilar än Nissan i Sverige. Fast den ledningen blir högst tillfällig. När nya Nissan leaf släpps så kommer nog Nissan dra iväg. Sen får vi se hur statistiken blir när Model 3 släpps.
Men jag tror ändå att Nissan i det stora hela kommer sälja mer elbilar än Tesla i Sverige. Finns en högst begränsad marknad för en miljon kronor bilar i Sverige som Model S och X är. Och även Model 3 kommer vara för dyr för många Svenskar. 400-500 tusen som Model 3 kommer att landa på är alldeles för dyrt för de flesta.
Frågan är vad nya leaf kommer att kosta, ja tror den kan hamna på ungefär samma pris som model 3
Det handlar inte bara om pris utan om att sälja en bil som folk vill ha till ett pris folk är beredda att betala. BMW säljer t ex fler (fossil)bilar än Nissan i Sverige, trots att de är dyrare.
Jag tror det är därför elbilarna haft så svårt att slå igenom. En Nissan Leaf är ingen dålig bil, men för 350 000 finns det andra bilar som lirar i en helt annan klass vad gäller storlek, design, status osv. Hade den kostat under 200 hade den förmodligen varit en succé.
EV-sales.blogspot.com som jag brukar ta data från när jag skriver om världens elbilsförsäljning gjorde nu en passande lista över de mest sålda elbilarna i Sverige fram tills nu, så här ser den listan ut. Det står att de gäller fram till mars 2017 fast att sidan redan presenterat aprils försäljningssiffror, varför vet jag inte.
Mitsubishi Outlander PHEV 8 056
VW Passat GTE 5 257
Volvo V60 Plug-In 3 481
Nissan Leaf 2 875
Tesla Model S 2 397
EV-sales.blogspot.com som jag brukar ta data från när jag skriver om världens elbilsförsäljning gjorde nu en passande lista över de mest sålda elbilarna i Sverige fram tills nu, så här ser den listan ut. Det står att de gäller fram till mars 2017 fast att sidan redan presenterat aprils försäljningssiffror, varför vet jag inte.
Mitsubishi Outlander PHEV 8 056
VW Passat GTE 5 257
Volvo V60 Plug-In 3 481
Nissan Leaf 2 875
Tesla Model S 2 397
Nu har Model S gått om Nissan Leaf enligt elbilsstatistik.se men om vi slår ihop Leaf med e-N2000 så blir det 3406 mot 3352 Teslor så Tesla har en liten bit kvar innan de går om.