Audi verkar vakna om elbilar. Tycker om insikten att premiumkunder gärna betalar mer för en miljöbil
"Audi planerar en helt ny, eldriven suv som får en räckvidd på åtminstone 50 mil. Den blir en direkt konkurrent till Tesla Model X. "Tro mig: premiumkunderna är beredda att betala lite mer för att säga att de bryr sig om miljön", säger Audichefen"http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... 2015-04-24
Ny Audi som skall konkurrera med Model X
Moderator: Redaktion
Ny Audi som skall konkurrera med Model X
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ny Audi som skall konkurrera med Model X
Bra att de börjar vakna.
Fast fortfarande verkar de inte ha fattat grejen. Tror fortfarande att folk köper Teslor för att rädda isbjörnarna. Inte för att den är världens bästa bil.
Fast fortfarande verkar de inte ha fattat grejen. Tror fortfarande att folk köper Teslor för att rädda isbjörnarna. Inte för att den är världens bästa bil.
Ska bli trevligt med lite flera häftiga El-suvar, MEN klarar konkurrenterna att på några få år att få fram:Bod skrev:Audi verkar vakna om elbilar. Tycker om insikten att premiumkunder gärna betalar mer för en miljöbil
"Audi planerar en helt ny, eldriven suv som får en räckvidd på åtminstone 50 mil. Den blir en direkt konkurrent till Tesla Model X. "Tro mig: premiumkunderna är beredda att betala lite mer för att säga att de bryr sig om miljön", säger Audichefen"http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... 2015-04-24
1. en lika bra bil som model X
2. fixa laddmöjligheter i klass med SC-nätverket
3. ett lika bra pris som model X
4. räckvidd i samma klass som model X
Samt dessutom tjäna pengar till sin, importören och återförsäljarens verksamhet?
Tesla ligger i dag före och jag tror att de behåller ledartröjan minst 10 år.
Första steget är ju att acceptera verkligheten, lite där Audi är nu då (vilket är långt före volvo). Men det skall ju bli spännande att se hur dom löser batteriförsörjningen (köper av Tesla?) och laddinfrastrukturen (köper av Tesla?) och hur dom hanterar alla återförsäljare som inte skulle drömma om att sälja en bil som inte genererar serviceintäkter (starta direktförsäljning som Tesla? Lycka till i USA).
Och vad skall alla motoringenjörer göra?
Och vad skall alla motoringenjörer göra?
Det kan de nog klara. "Lika bra" är ju en bedömning som var och en gör av åtskilliga punkter. Det finns en hel del folk som hellre köper Audi än en Amerikansk uppstickare och per definition tycker att den är bättre. (Märkliga människor, men de finns och har rätt att tycka. Jag tillhör dock inte nån av dem. Jag har aldrig lockats av Audi, BMW eller Mercedes.)Delta skrev:
1. en lika bra bil som model X
Audi har väl inte ens ambitionen att göra det. Det får väl Fortum och Vattenfall lösa eller de vi idag kallar bensinstationer. Ju mer jag läser och funderar, ju mer tror jag att Super Charger är nyckeln till Teslas framgång efter tjusningen med prestanda och design har lagt sig och bilen ska börja användas. Viktigaste parametern är enligt mig att det är många laddplatser på varje ställe så man får förutsägbarhet.2. fixa laddmöjligheter i klass med SC-nätverket
- Alltid är det några som funkar och man behöver inte åka 10km till med 0 i range för att konstatera att även nästa var trasig som har hänt vid en del ladddförsök med ChaDeMo.
- Inte mötas av kö på flera timmar för det står nån annan där som behöver den tiden, utan max några minuter oftast ingen.
Betydligt svårare att spå om. Jag tror du har rätt i ett par tre år, men 10år? Det kan hända en hel del. Jag tror dock som en del andra här att konkurrensen kanske inte kommer från Audi och andra etablerade utan från tex. BYD och även märken som vi inte ens känner till idag.3. ett lika bra pris som model X
4. räckvidd i samma klass som model X
Samt dessutom tjäna pengar till sin, importören och återförsäljarens verksamhet?
Tesla ligger i dag före och jag tror att de behåller ledartröjan minst 10 år.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld