Autopilotens färdigheter

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Autopilotens färdigheter

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Igår överraskade APn mig ganska rejält när jag låg bakom en bil på E6 vid Falkenberg.

Jag låg i högerfilen i 130, nej förlåt - jag menar 120, efter en Audi Q5 som höll precis samma hastighet. APn höll avståndet till bilen framför och var inställd på läge 3. Plötsligt bromsar min bil kraftigt, och ögonblicket senare gör Audin framför mig ett filbyte som närmast kan beskrivas som en undanmanöver, för att inte köra in i en personbil med släp som höl 80 km/h. Plötsligt låg jag i 80 bakom släpvagnen på lagom avstånd. Helt odramatiskt. :)

Det är uppenbart att radarn läst på bilen med släp som låg framför Audin, och därför sänkt hastigheten även om inte Audin framför mig gjorde det. Hela scenariet var likt det man sett på youtube när en Model X bromsar in, innan bilen framför krockar. Men i detta fallet var det inte någon nödbromsning och AP sa inte ett ljud utan bara sänkte hastigheten 50 km/h, nej förlåt - jag menar 40 km/h, lite snabbt. Som sagt, helt odramatiskt.

Även om jag visste sedan tidigare att bilens radar läser av två bilar framåt, så kan jag inte annat än bli imponerad när jag får uppleva hur det funkade helt praktiskt i en situation som hade kunnat bli lite väl spännande om Audin inte gjort sin undanmanöver i tid.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Autopilotens färdigheter

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Häftigt, undrar om det bara gäller AP1, AP2 får ju otroligt mycket skit, nästan så jag funderar på en AP1 själv.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Med AP1 ser man tydligt i displayen att radarn ser två bilar framåt i samma fil som man själv är.
Men det är väl likadant med AP2?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Med AP1 ser man tydligt i displayen att radarn ser två bilar framåt i samma fil som man själv är.
Men det är väl likadant med AP2?
Ja, AP2 kan se två bilar framåt. Oftast i alla fall. De måste ligga ganska nära varandra och för att öht kunna se en bil får den inte ligga mer än max 50-60m före. Annars ser den inga bilar alls. Men det är kanske samma i AP1. Däremot så ser AP2 inga bilar i de andra filerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar