Köpa en typ2-kabel, idag?
Moderator: Redaktion
Köpa en typ2-kabel, idag?
Jag har mailat info@rolecev.se för att se om det går att lösa. Om inte, finns det någonstans det går att köpa "över disk"? Helst så nära Stockholm som möjligt.
Re: Köpa en typ2-kabel, idag?
Kollat med lördagsöppna bilhandlare? Volvo t ex som har typ-2-kontakt på laddhybriderna? Tesla var klart enklast och billigast när jag kollade sist, och då hittade jag ingen annan som sålde över disk, bara över nätet, men ringde inte andra bilhandlare. Men Tesla har väl inte öppet idag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Volvo visste knappt vad jag frågade efter. Vw hittade artikeln, men hade den inte i lager.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Jag har en 5 m lång kabel som du kan få köpa eller låna. Är hemma i Tullinge idag.
Jag kan också låna ut någon dag om det krisar (fast jag behöver den för hemmaladdningen).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Eller Chademoadapter lite längre tid om det skulle lösa problemet.
Tack för erbjuden hjälp.
Det är inte så "akut".
Jag ska jobba i Götene på måndag och tänkte åka ner till Mariestad på söndag kväll. På torget i Mariestad finns en gratis typ 2 stolpe. Det hade varit bekvämt att ha lite mer att välja på, men det är inte så långt ner till Jung om jag inte törs köra hela vägen tillbaka till Arboga.
Hotels.com borde uppdatera sajten med ett sökalternativ efter hotell som erbjuder elbilsladdning.

Jag ska jobba i Götene på måndag och tänkte åka ner till Mariestad på söndag kväll. På torget i Mariestad finns en gratis typ 2 stolpe. Det hade varit bekvämt att ha lite mer att välja på, men det är inte så långt ner till Jung om jag inte törs köra hela vägen tillbaka till Arboga.
Hotels.com borde uppdatera sajten med ett sökalternativ efter hotell som erbjuder elbilsladdning.
Kolla om stolpen inte har en laddkabel monterat, det brukar en del offentliga laddstolpar ha. Då slipper Du ta med Dig kabeln.
Just denna hade bara kontakt.Jojo skrev:Kolla om stolpen inte har en laddkabel monterat, det brukar en del offentliga laddstolpar ha. Då slipper Du ta med Dig kabeln.
Jag borde klara mig på vanlig schuko om jag laddar över natten och kan ladda under tiden jag jobbar. Något säger mig dock att det kommer vilja provåkas några 0-100 sprinter, så det vore bra att ha en liten buffert.
I Skövde fanns en typ2-laddare med kabel. Där förlorade Mariestad en hotellövernattning till Skövde.
Observera att det finns typ 2 kablar avsedda för bilar med enfasladdare då inte alla "Överflödiga trådarna" finns i kablarna (de blir lättare, smidigare och billigare på det sättet)
Dvs VW, Volvo, BMW osv. De kablarna kan inte ge 3-fas laddning som du vill ha till Teslan. Funkar det så får du bara 1/3 effekt med en sån kabel.
Vet inte vad Zoe har för laddhandske på motsvarande kabel men misstänker att det är typ 1 då den är fransk.
Så det är nog original som är enklast att få tag på om du vill ha typ 2 och 3-fas
Dvs VW, Volvo, BMW osv. De kablarna kan inte ge 3-fas laddning som du vill ha till Teslan. Funkar det så får du bara 1/3 effekt med en sån kabel.
Vet inte vad Zoe har för laddhandske på motsvarande kabel men misstänker att det är typ 1 då den är fransk.
Så det är nog original som är enklast att få tag på om du vill ha typ 2 och 3-fas
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.