70D, 85, 85D eller ingen?
Moderator: Redaktion
70D, 85, 85D eller ingen?
Hej allesammans.
Nu är det så att jag har dreglat efter en Modell S sen jag fick reda på att den skulle födas, men den är i gränslandet för vad som kan anses försvarbart med min ekonomi, och då pratar vi inte om P85D som är out of the question.
Har dock inte funderat så mycket på detta senaste året men ljusare tider, införandet av 70D, öppnandet i Gbg mm väckte funderingarna till liv. Sen kom uppgiften om stundande prishöjning som gjorde att nu måste det tas ett beslut - eller så får det bli träda nått år eller två till.
Mina förutsättningar är att jag har min lilla firma och tänker mig följaktligen ha den som förmånsbil om det blir av. Och då är ju förmånsvärdet intressant och det har ju skatteverket inte fastställt ännu för 70D.
Om man kollar igenom alla tillgängliga Tesla årsmodell 2015 i bilförmånskalkylen på skatteverkets hemsida kan man ställa upp följande tabell:
Modell______Bilpris____Avdrag____Avdrag%___Förmånspris___Förmånsvärde/månad
S60________681 000__-340 000___49,9%_____341 000______2 650
S85________771 000__-380 000___49,3%_____391 000______3 516
S85D_______817 300__-410 000___50,2%_____407 300______3 800
S85 BE*_____888 900__-390 000__43,9%_____498 900______5 375
S85D BE*___935 200___-420 000__44,9%_____515 200______5 658
P85D_______999 000___-430 000___43,0%_____569 000______6 583
(hoppas det blev rätt och ursäkta den fula tabellen...)
* BE = Business Edition
Man ser då att 60, 85 och 85D värderas liknande med en snittprocent på 49,8% och det vore väl rimligt att tro att 70D värderas liknande.
Med dagens pris skulle det bli 779 000 * 49,8% = 388 000 att minska bilpriset med, 779 - 388 = 391 000 vilket är exakt samma som för S85.
Men skatteverket har ju inte satt förmånsvärdet för 70D ännu så det kan ju bli det nya priset som ligger till grund. Det skulle leda till:
779 000 * 1,064 = 829 000 som bilpris, 413 000 i avdrag, 416 000 som förmånsgrundande pris som ger ett förmånsvärde på 3 950 kr/månad, dvs högre än 85D!
När jag jämför de olika modellerna i min kalkyl så ser jag på hur mycket mindre jag får i plånboken om jag behåller samma kostnad för företaget (leasing, förs, service, sociala avg, div), och de två parametrarna som varierar i detta fallet är leasingkostnad och förmånsvärde (och därmed soc. avg). Jag räknar med samma kontantinsats och extrautrustning för drygt 110 tkr. Lönekostnaden inkl förmån i kalkylen ligger kring brytpunkten för statlig skatt och max pension, dvs lite under 40 tkr/månad.
Om 70D får samma förmånsvärde som 85 har kallar vi den 70D_1. Om det skulle baseras på prishöjda värdet kallar vi den 70D_2 och då blir det som följer:
Modell____Lönediff i plånboken
70D_1____ 0 (referensnivå)
70D_2____-301
85_______-315
85D______-697
(Om någon annan räknat på detta och kommit till andra slutsatser vore jag tacksam för kommentarer).
Så om skatteverket går på det kommande höjda priset blir summan av kardemumman att en bakhjulsdriven 85'a kostar lika mycket att äga som en 70D. 20% mer batteri, större "frunk", något sämre prestanda men inte FWD...
Själv misstänker jag att det blir förmånsvärde enligt alternativ 70D_2, och i sådana fall är steget till 85D bara 400 kr/månad.
Hade varit kul att få nån annans reflektion kring detta som är i liknande situation som jag.
Vilken hade ni valt?
Vad tänker ni kring FWD?
Vilka tillval tycker ni är viktiga? Kanske då mest dom som är dumt att inte ta med tanke på andrahandsvärdet.
Själv tänker jag:
Metallic
Panorama
Nästa gen säten
Autopilot
Hi-Fi
Köldpaket
Så vad säger ni?
Nu är det så att jag har dreglat efter en Modell S sen jag fick reda på att den skulle födas, men den är i gränslandet för vad som kan anses försvarbart med min ekonomi, och då pratar vi inte om P85D som är out of the question.
Har dock inte funderat så mycket på detta senaste året men ljusare tider, införandet av 70D, öppnandet i Gbg mm väckte funderingarna till liv. Sen kom uppgiften om stundande prishöjning som gjorde att nu måste det tas ett beslut - eller så får det bli träda nått år eller två till.
Mina förutsättningar är att jag har min lilla firma och tänker mig följaktligen ha den som förmånsbil om det blir av. Och då är ju förmånsvärdet intressant och det har ju skatteverket inte fastställt ännu för 70D.
Om man kollar igenom alla tillgängliga Tesla årsmodell 2015 i bilförmånskalkylen på skatteverkets hemsida kan man ställa upp följande tabell:
Modell______Bilpris____Avdrag____Avdrag%___Förmånspris___Förmånsvärde/månad
S60________681 000__-340 000___49,9%_____341 000______2 650
S85________771 000__-380 000___49,3%_____391 000______3 516
S85D_______817 300__-410 000___50,2%_____407 300______3 800
S85 BE*_____888 900__-390 000__43,9%_____498 900______5 375
S85D BE*___935 200___-420 000__44,9%_____515 200______5 658
P85D_______999 000___-430 000___43,0%_____569 000______6 583
(hoppas det blev rätt och ursäkta den fula tabellen...)
* BE = Business Edition
Man ser då att 60, 85 och 85D värderas liknande med en snittprocent på 49,8% och det vore väl rimligt att tro att 70D värderas liknande.
Med dagens pris skulle det bli 779 000 * 49,8% = 388 000 att minska bilpriset med, 779 - 388 = 391 000 vilket är exakt samma som för S85.
Men skatteverket har ju inte satt förmånsvärdet för 70D ännu så det kan ju bli det nya priset som ligger till grund. Det skulle leda till:
779 000 * 1,064 = 829 000 som bilpris, 413 000 i avdrag, 416 000 som förmånsgrundande pris som ger ett förmånsvärde på 3 950 kr/månad, dvs högre än 85D!
När jag jämför de olika modellerna i min kalkyl så ser jag på hur mycket mindre jag får i plånboken om jag behåller samma kostnad för företaget (leasing, förs, service, sociala avg, div), och de två parametrarna som varierar i detta fallet är leasingkostnad och förmånsvärde (och därmed soc. avg). Jag räknar med samma kontantinsats och extrautrustning för drygt 110 tkr. Lönekostnaden inkl förmån i kalkylen ligger kring brytpunkten för statlig skatt och max pension, dvs lite under 40 tkr/månad.
Om 70D får samma förmånsvärde som 85 har kallar vi den 70D_1. Om det skulle baseras på prishöjda värdet kallar vi den 70D_2 och då blir det som följer:
Modell____Lönediff i plånboken
70D_1____ 0 (referensnivå)
70D_2____-301
85_______-315
85D______-697
(Om någon annan räknat på detta och kommit till andra slutsatser vore jag tacksam för kommentarer).
Så om skatteverket går på det kommande höjda priset blir summan av kardemumman att en bakhjulsdriven 85'a kostar lika mycket att äga som en 70D. 20% mer batteri, större "frunk", något sämre prestanda men inte FWD...
Själv misstänker jag att det blir förmånsvärde enligt alternativ 70D_2, och i sådana fall är steget till 85D bara 400 kr/månad.
Hade varit kul att få nån annans reflektion kring detta som är i liknande situation som jag.
Vilken hade ni valt?
Vad tänker ni kring FWD?
Vilka tillval tycker ni är viktiga? Kanske då mest dom som är dumt att inte ta med tanke på andrahandsvärdet.
Själv tänker jag:
Metallic
Panorama
Nästa gen säten
Autopilot
Hi-Fi
Köldpaket
Så vad säger ni?
Re: 70D, 85, 85D eller ingen?
Den stora frågan är ju vad förmånsvärdena bli efter 1a ja 2017? Finns ju en risk att rabatten försvinner med tanke på nuvarande regerings miljöpolitik...(eller brist på).
Tar du ut en bil nu har du ju 3 års leasing, dvs riskerar att betala väldigt dyrt sista 1,5 åren.
Tar du ut en bil nu har du ju 3 års leasing, dvs riskerar att betala väldigt dyrt sista 1,5 åren.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Du kan ju ta leasingen på 1,5-2år om du känner dig osäker på vad som händer 2017. Dock gäller ju inte Teslas restvärdesgaranti på 50% då.
Skulle tro att förmånsvärdet baseras på S60 uppräknat på något sätt. =nya instegsmodellen. Tyvärr inte bästa alternativet då det blivit bättre om de räknat på en "nedgraderad" s85D då den har större miljörabatt i kronor. Tesla bör nog egentligen rapportera in helt nya värden/priser på alla modeller efter prishöjning osv om skatteverket får bestämma/har koll på det...
Skulle tro att förmånsvärdet baseras på S60 uppräknat på något sätt. =nya instegsmodellen. Tyvärr inte bästa alternativet då det blivit bättre om de räknat på en "nedgraderad" s85D då den har större miljörabatt i kronor. Tesla bör nog egentligen rapportera in helt nya värden/priser på alla modeller efter prishöjning osv om skatteverket får bestämma/har koll på det...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag tror 85D med metallic, panorama, köldpaket är det bästa med tanke på andrahandsvärdet. HiFi, next gen och autopilot köper du för din egen skull. DAB, nav, avståndskännande farthållare mm är ju standard numera. Extra utrustning gör styggt för förmånsvärdet.....
70D. 85D kommer rasa i pris pgr av 70D...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Tack för påpekandet Niclas - detta hade fallit bort i ivern att räkna.
Det som jag förstår kan hända är att de 16 000 kr som utgör elbilspremien kan försvinna vilket skulle leda till ytterligare ca 835 spänn mindre i plånboken per månad. Samma oavsett modell. Eller en ökad kostnad för bolaget på drygt 2 300 kr/månad.
Leo:
Jag tvivlar starkt på att skatteverket jämför med 60'an när dom räknar förmånsvärdet för 70D - det blir nog ett avdrag på typ 50% av gällande pris avrundat neråt eller uppåt till närmaste 10 000 tal.
Vad gäller förmånsvärdena för 2015 års modellerna så kommer inte nuvarande värden att ändras - de som är satta är satta och kommer att gälla i all framtid om inget drastiskt sker med hela beräkningsmodellen av förmånsvärde (om jag och Tesla förstått saken rätt).
Det som jag förstår kan hända är att de 16 000 kr som utgör elbilspremien kan försvinna vilket skulle leda till ytterligare ca 835 spänn mindre i plånboken per månad. Samma oavsett modell. Eller en ökad kostnad för bolaget på drygt 2 300 kr/månad.
Leo:
Jag tvivlar starkt på att skatteverket jämför med 60'an när dom räknar förmånsvärdet för 70D - det blir nog ett avdrag på typ 50% av gällande pris avrundat neråt eller uppåt till närmaste 10 000 tal.
Vad gäller förmånsvärdena för 2015 års modellerna så kommer inte nuvarande värden att ändras - de som är satta är satta och kommer att gälla i all framtid om inget drastiskt sker med hela beräkningsmodellen av förmånsvärde (om jag och Tesla förstått saken rätt).
Stefan007:
Hi-Fi mycket riktigt för egen del.
Next gen stolarna är enl mig MYCKET bättre - kanske uppskattas även av nästa ägare.
Och jag tror inte adaptiva farthållaren ingår som standard, även om det stått så tidigare på hemsidan. Och den funktionen älskar jag i nuvarande bilen...
Hybris:
Hur menar du att 85D rasar pga 70D?
Hi-Fi mycket riktigt för egen del.
Next gen stolarna är enl mig MYCKET bättre - kanske uppskattas även av nästa ägare.
Och jag tror inte adaptiva farthållaren ingår som standard, även om det stått så tidigare på hemsidan. Och den funktionen älskar jag i nuvarande bilen...
Hybris:
Hur menar du att 85D rasar pga 70D?
Jag satt också och räkande en massa innan jag beställde... tvekade fram och tillbaka....
Efter att jag fick bilen har jeg inte ångrat eller funderat en sekund. Det är världens bästa bil som gör mig glad varje dag... värt alla pengar!
Efter att jag fick bilen har jeg inte ångrat eller funderat en sekund. Det är världens bästa bil som gör mig glad varje dag... värt alla pengar!

Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Politiska beslut har ju blivit så att de tas fem i tolv eller ännu hellre långt efter de borde ha tagits. Gärna ska de skapa nån form av osäkerhet eller kaos. Jag tänker som nån annan jag läste för ett tag sen här på forumet. Om det blir för dåliga tjänstebilsvillkor 2017 får man väl köpa loss bilen privat den dagen. I en sån Kaos så lär ju andrahandsvärdet vara väldigt lågt. Därför kan det vara bra att ha en leasing som betalar av med lite fart.
Miljöbilspremien, som väl är 40000:- nu, tar slut i sommar. Ingen vet om det skjuts till några stycken till.
Bonus- Malussystemet. Ingen vet vad det blir av det och när det i så fall börjar gälla. Det borde vart klart under februari. Total Kaos!
Det enda du har att gå på enligt mig är att beställa innan höjningen, och den kan komma plötsligt
Nån som har provat hur mycket man kan ändra under de 14 dagarna? Jag fick uppfattningen att man kunde ändra allt enligt gamla prislistan fram till man bekräftade. Är det så? (Jag hade själv ingen önskat att ändra nåt.)
Så till sist modell:
Jag hade nog haft svårt att motivera mig till nåt annat än 70D idag. (Dock glad för att min 85D är på väg för det lägre pris jag betalar.)
Metalic, Panorama och Köldpaket och troligen autopilot hade jag tagit. Kanske hade jag väntat och köpt till autopilot efter ett tag.
Men det verkar som du har koll på vad just du vill ha. Tänk bara på att tillvalen slår hårdare mot förmånsvärdet.
Lycka till med besluten!
Miljöbilspremien, som väl är 40000:- nu, tar slut i sommar. Ingen vet om det skjuts till några stycken till.
Bonus- Malussystemet. Ingen vet vad det blir av det och när det i så fall börjar gälla. Det borde vart klart under februari. Total Kaos!
Det enda du har att gå på enligt mig är att beställa innan höjningen, och den kan komma plötsligt

Nån som har provat hur mycket man kan ändra under de 14 dagarna? Jag fick uppfattningen att man kunde ändra allt enligt gamla prislistan fram till man bekräftade. Är det så? (Jag hade själv ingen önskat att ändra nåt.)
Så till sist modell:
Jag hade nog haft svårt att motivera mig till nåt annat än 70D idag. (Dock glad för att min 85D är på väg för det lägre pris jag betalar.)
Metalic, Panorama och Köldpaket och troligen autopilot hade jag tagit. Kanske hade jag väntat och köpt till autopilot efter ett tag.
Men det verkar som du har koll på vad just du vill ha. Tänk bara på att tillvalen slår hårdare mot förmånsvärdet.
Lycka till med besluten!
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Jag rekommenderar dig att inte köpa nu, utan vänta.
Det finns flera anledningar till detta:
1) Först det tråkiga, men viktiga rationella argumentet: Det låter som att din ekonomi är ganska ansträngd, och hur rolig Model S än är så är det fortfarande bara en bil. Tänk på att se till att din privatekonomi klarar räntechocker, arbetslöshet och lågkonjunktur - om ni i övrigt är högt belånade så bör ni definitivt inte dra på er ytterligare tunga kostnader.
2) Dollarpriset är ovanligt högt, sett till en 15-års-period, så du betalar väldigt mycket för bilen nu, även om vi nu veta att det kommer ytterligare en prishöjning. Det är alltså inte så att bilen är jättebillig nu, men om du redan bestämt dig och inte kan/orkar vänta så är väl förstås denna tidpunkten bättre än efter prishöjningen. Bara håll i minnet att du köper en bil till en ovanligt dålig dollarkurs.
3) Vi som köper elbil nu finansierar övergången från en fossil fordonsflotta till en batteridriven - vi köper nu de allra första bilarna i en helt ny generation bilmodeller, och det kommer naturligtvis straffa sig ekonomiskt. Våra barn och barnbarn kommer skratta åt de små fjuttbatterier som vi plöjer ner hundratusentals kronor i. Om du inte har ekonomi till att bilen förlorar flera hundra tusen i värde så bör du vänta till Model 3.
4) Med start från 2017, dvs om bara 1,5 år, kommer det komma en lång rad elbilsnyheter, inte bara från Tesla, utan också Audi, BMW och flera andra. Det kommer pressas priser och marknaden kommer vara mycket bättre för köparna.
5) Tesla Model 3 låter som ett bättre val för dig i din situation - om du håller ut 1,5 år, så kommer du kunna köpa en fantastisk bil till halva priset, med mer ny teknologi (Model S är ju ändå redan 4 år gammal). Då kommer du ha ekonomi till att välja en ordentligt utrustad Model 3, istället för en dåligt utrustad Model S, som kommer sjunka rejält i värde när fler elbilar kommer på marknaden.
6) Sverige är ett komplett U-land när det gäller elbilar - incitamenten är otroligt klena och i ett Europeiskt perspektiv, riktigt dåliga. I stort sett alla europeiska västländer är bättre än Sverige, och EU har nu i dagarna lyft den Norska modellen till skyarna - det är alltså väldigt rimligt att det kommer något bättre i Sverige. Det ser ju inte bra ut med ett påstått miljöparti i regering och sedan vara sämst i Europa på att reducera utsläpp. Dessutom har Stefan Löfven talat direkt om elbilar som en specifik lösning på klimatutmaningen. Om Löfven och bottenfärgs-gänget inför super-super-mega-stjärnstopps-miljöbilspremien efter att du beställt din, kommer du gräns dig ordentligt.
Det finns flera anledningar till detta:
1) Först det tråkiga, men viktiga rationella argumentet: Det låter som att din ekonomi är ganska ansträngd, och hur rolig Model S än är så är det fortfarande bara en bil. Tänk på att se till att din privatekonomi klarar räntechocker, arbetslöshet och lågkonjunktur - om ni i övrigt är högt belånade så bör ni definitivt inte dra på er ytterligare tunga kostnader.
2) Dollarpriset är ovanligt högt, sett till en 15-års-period, så du betalar väldigt mycket för bilen nu, även om vi nu veta att det kommer ytterligare en prishöjning. Det är alltså inte så att bilen är jättebillig nu, men om du redan bestämt dig och inte kan/orkar vänta så är väl förstås denna tidpunkten bättre än efter prishöjningen. Bara håll i minnet att du köper en bil till en ovanligt dålig dollarkurs.
3) Vi som köper elbil nu finansierar övergången från en fossil fordonsflotta till en batteridriven - vi köper nu de allra första bilarna i en helt ny generation bilmodeller, och det kommer naturligtvis straffa sig ekonomiskt. Våra barn och barnbarn kommer skratta åt de små fjuttbatterier som vi plöjer ner hundratusentals kronor i. Om du inte har ekonomi till att bilen förlorar flera hundra tusen i värde så bör du vänta till Model 3.
4) Med start från 2017, dvs om bara 1,5 år, kommer det komma en lång rad elbilsnyheter, inte bara från Tesla, utan också Audi, BMW och flera andra. Det kommer pressas priser och marknaden kommer vara mycket bättre för köparna.
5) Tesla Model 3 låter som ett bättre val för dig i din situation - om du håller ut 1,5 år, så kommer du kunna köpa en fantastisk bil till halva priset, med mer ny teknologi (Model S är ju ändå redan 4 år gammal). Då kommer du ha ekonomi till att välja en ordentligt utrustad Model 3, istället för en dåligt utrustad Model S, som kommer sjunka rejält i värde när fler elbilar kommer på marknaden.
6) Sverige är ett komplett U-land när det gäller elbilar - incitamenten är otroligt klena och i ett Europeiskt perspektiv, riktigt dåliga. I stort sett alla europeiska västländer är bättre än Sverige, och EU har nu i dagarna lyft den Norska modellen till skyarna - det är alltså väldigt rimligt att det kommer något bättre i Sverige. Det ser ju inte bra ut med ett påstått miljöparti i regering och sedan vara sämst i Europa på att reducera utsläpp. Dessutom har Stefan Löfven talat direkt om elbilar som en specifik lösning på klimatutmaningen. Om Löfven och bottenfärgs-gänget inför super-super-mega-stjärnstopps-miljöbilspremien efter att du beställt din, kommer du gräns dig ordentligt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Om dom skulle ändra 2017 så är det väl förmånsvärdet som blir kan bli mycket högre. Miljöbilspermien på 40000 har inget med det att göra , den tar ju slut ändå när potten är slut 

Herr X, mycket visa ord. Fördelarna med en Tesla är många många, men det du säger bör man alltid tänka igenom till trots.
Marten:
Kul att du är nöjd - det tror jag säkert att jag också skulle bli, om jag tar steget.
Bjorn:
Miljöbilspremien var väl halvslut i april, och då hade ju dem som inte fick 2014 fått sitt plus alla 2015. Jag tror nog den räcker till de som beställer snart, men man bör inte vänta för länge.
Verkar som det hittills är favör till AWD modellerna, och 70D mot 85D handlar ju förutom ägarkostnad om räckvidd och prestanda. Ger man sig ut på långturer så bir det väl stopp vid varje SC med 70D men med 85D kan man nog hoppa över en och annan, eller har jag fel där? Laddningstiden blir nog också lite längre med 70D iom att man måste upp till högre laddprocent vid varje laddning, och det tar ju mer tid per kWh ju närmare fullt man kommer.
Sen är de prestandan - onekligen kul om det rör på sig men inte högprioriterat, mer en bonus.
Herr X:
Uppskattar verkligen alla kloka ord, men min situation är inte riktigt så illa som det kanske framstår i texten. Min tidigare leasingbil hade iofs lite lägre pris men ett betydligt högre förmånsvärde, så månadskostnad ungefär i paritet med vad en Tesla skulle kosta. Och privatekonomiskt finns bara hälsosamma huslån. Men pengarna räcker inte till allt som är kul, så dilemmat nu är Tesla eller annat kul/nyttigt.
Vad gäller dollarn så är det ju som sagt dåligt läge nu. Priset på modellerna vi pratar om skulle väl vara drygt 100 000 kr lägre med dollarkursen för ett år sedan. Puttar jag in detta tillsammans med 2014 års förmånsvärde för 85'an i min kalkyl skiljer det 800-900 kr plånboken, alternativt skulle firmans kostnader blivit drygt 2000 kr lägre per månad.
Köper man nu och finansierar via Tesla så har man garanterat restvärde på 50% efter 3 år, så risken att torska på prisras bedömer jag som liten.
Då de andra tillverkarna kommer med sina bilar om 1,5 år så är det helt nya bilar, och jag föredrar att bilarna får "mogna" lite innan köp - som Tesla gjort nu. Andra tillverkares vill man följa ett par år innan man slår till.
Vad som händer med premier m.m. är ju inte lätt att förutspå, men frågan är om det skulle bli en större skillnad än vad nästa veckas prishöjning blir.
Det som känns surast är det höga dollarpriset...
jjmaskin:
Helt riktigt att förmånsvärdet ändras, men inte det förmånsgrundande priset. Det sätts för varje årsmodell och ligger sedan fast. Så det som kan ändras är nedsättningen pga miljöbil på 40% (Max 16000). Det kan ju bli både mer eller mindre eller försvinna eller va f*n som helst. Det ingen regering verkar vilja är att man skall kunna vet vad som gäller i framtiden...
Kul att du är nöjd - det tror jag säkert att jag också skulle bli, om jag tar steget.
Bjorn:
Miljöbilspremien var väl halvslut i april, och då hade ju dem som inte fick 2014 fått sitt plus alla 2015. Jag tror nog den räcker till de som beställer snart, men man bör inte vänta för länge.
Verkar som det hittills är favör till AWD modellerna, och 70D mot 85D handlar ju förutom ägarkostnad om räckvidd och prestanda. Ger man sig ut på långturer så bir det väl stopp vid varje SC med 70D men med 85D kan man nog hoppa över en och annan, eller har jag fel där? Laddningstiden blir nog också lite längre med 70D iom att man måste upp till högre laddprocent vid varje laddning, och det tar ju mer tid per kWh ju närmare fullt man kommer.
Sen är de prestandan - onekligen kul om det rör på sig men inte högprioriterat, mer en bonus.
Herr X:
Uppskattar verkligen alla kloka ord, men min situation är inte riktigt så illa som det kanske framstår i texten. Min tidigare leasingbil hade iofs lite lägre pris men ett betydligt högre förmånsvärde, så månadskostnad ungefär i paritet med vad en Tesla skulle kosta. Och privatekonomiskt finns bara hälsosamma huslån. Men pengarna räcker inte till allt som är kul, så dilemmat nu är Tesla eller annat kul/nyttigt.
Vad gäller dollarn så är det ju som sagt dåligt läge nu. Priset på modellerna vi pratar om skulle väl vara drygt 100 000 kr lägre med dollarkursen för ett år sedan. Puttar jag in detta tillsammans med 2014 års förmånsvärde för 85'an i min kalkyl skiljer det 800-900 kr plånboken, alternativt skulle firmans kostnader blivit drygt 2000 kr lägre per månad.
Köper man nu och finansierar via Tesla så har man garanterat restvärde på 50% efter 3 år, så risken att torska på prisras bedömer jag som liten.
Då de andra tillverkarna kommer med sina bilar om 1,5 år så är det helt nya bilar, och jag föredrar att bilarna får "mogna" lite innan köp - som Tesla gjort nu. Andra tillverkares vill man följa ett par år innan man slår till.
Vad som händer med premier m.m. är ju inte lätt att förutspå, men frågan är om det skulle bli en större skillnad än vad nästa veckas prishöjning blir.
Det som känns surast är det höga dollarpriset...
jjmaskin:
Helt riktigt att förmånsvärdet ändras, men inte det förmånsgrundande priset. Det sätts för varje årsmodell och ligger sedan fast. Så det som kan ändras är nedsättningen pga miljöbil på 40% (Max 16000). Det kan ju bli både mer eller mindre eller försvinna eller va f*n som helst. Det ingen regering verkar vilja är att man skall kunna vet vad som gäller i framtiden...
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Finns det inte en risk att även nedsättningen till "motsvarande bil" försvinner och förmånsvärdet då blir som för vilken annan bil som helst i samma prisklass?zeb skrev:Helt riktigt att förmånsvärdet ändras, men inte det förmånsgrundande priset. Det sätts för varje årsmodell och ligger sedan fast. Så det som kan ändras är nedsättningen pga miljöbil på 40% (Max 16000). Det kan ju bli både mer eller mindre eller försvinna eller va f*n som helst. Det ingen regering verkar vilja är att man skall kunna vet vad som gäller i framtiden...
Jag sitter för övrigt i samma sits som du. IT-konsult med eget företag, bra kassaflöde, men har så mycket annat jag vill prioritera i livet. Tidigare hade jag en halvflådig Audi med högre total månadskostnad som en Tesla och då var det ju en no-brainer att byta, fast till slut ledde prioriteringarna till att jag skaffade en laddhybrid istället (där kan vi snacka billig förmånsbil!).
En sak att tänka på i kalkylen är att på grund av nedsättningarna så blir extrautrustningen dyrare relativt uppgraderingen till en bättre modell. Dvs en S70D med mycket utrustning för samma pris som en S85D med mindre utrustning blir dyrare totalt sett. Skulle jag beställa idag hade jag nog beställt en S85D med sparsam utrustning - nextgensäten, metallic, panotak och köldpaket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
danni:
Vad jag förstår skall nedsättning till "motsvarande bil" inte kunna försvinna på redan beslutade förmånsvärden, ej heller kan det förmånsgrundande priset höjas under innevarande år. Men "nästa tillverkningsår" av bilen kan få ett annat förmånsvärde och där kan nedsättning till "motsvarande bil" försvinna, så runt årsskiften skulle jag vara försiktig och kolla extra noga vad som räknas som tillverkningsår.
Verkar som sagt som vi är i liknande sits, jag konsultar också mest vilket betyder att man får betalt per timme. Och det är svårt att sälja fler timmar än man arbetar så man kommer ju aldrig att bli "rik" så länge man jobbar på det sättet...
Du har ju helt rätt ang. att det förmånsvärdesmässigt är bättre utväxling på modelluppgradering än extrautrustning. Tyvärr vet man ju inte var 70D kommer att hamna, men det blir enl. vad jag tror ofördelaktigt gentemot övriga vad gäller modellår 2015.
Är dual motor en självklarhet för dig? De flesta verkar tycka det. Själv var jag också på den linjen tills jag tittade i frunken, tycker det försvinner mycket av extrabagaget...
Sen är det det där med extrautrustning, den slår som sagt hårt...
Vad jag förstår skall nedsättning till "motsvarande bil" inte kunna försvinna på redan beslutade förmånsvärden, ej heller kan det förmånsgrundande priset höjas under innevarande år. Men "nästa tillverkningsår" av bilen kan få ett annat förmånsvärde och där kan nedsättning till "motsvarande bil" försvinna, så runt årsskiften skulle jag vara försiktig och kolla extra noga vad som räknas som tillverkningsår.
Verkar som sagt som vi är i liknande sits, jag konsultar också mest vilket betyder att man får betalt per timme. Och det är svårt att sälja fler timmar än man arbetar så man kommer ju aldrig att bli "rik" så länge man jobbar på det sättet...
Du har ju helt rätt ang. att det förmånsvärdesmässigt är bättre utväxling på modelluppgradering än extrautrustning. Tyvärr vet man ju inte var 70D kommer att hamna, men det blir enl. vad jag tror ofördelaktigt gentemot övriga vad gäller modellår 2015.
Är dual motor en självklarhet för dig? De flesta verkar tycka det. Själv var jag också på den linjen tills jag tittade i frunken, tycker det försvinner mycket av extrabagaget...
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Aha, ja, om det bara är nedsättningen med 16k som kan försvinna så låter det nästan som en självklarhet att hinna beställa nästa år så att man hinner få den stora nedsättningen vad som än händer. Jag är just nu rätt inne på att lägga en beställning runt jul för leverans till nästa vår, och den planen blev bara förstärkt för mig nu. Då hinner min nuvarande bli två år gammal och jag tappar inte så hemskt mycket på den vid försäljningen.zeb skrev:danni:
Ja, precis samma sits. Det går verkligen ingen ekonomisk nöd på mig, samtidigt så är det dumt att dra på sig för mycket utgifter eftersom det blir svårt att lägga pengar på hög då, ifall man blir av med uppdrag etc. Dessutom försörjer jag just nu min fru helt och hållet till hon är klar på högskolan (men när hon fått sin civilekonomexamen och börjar jobba lär vi ha råd med vilken bil vi vill!). Vi har lite appar på App Store och lite såna grejer också, men det är inga stora pengar i dagsläget.
Dual motor känns som en självklarhet för mig i dagsläget, ja. Jag har bara haft fyrhjulsdrivna bilar det senaste och det känns som en extra trygghet. Dessutom ger de ju bättre prestanda och (enligt Tesla) bättre räckvidd än motsvarande bakhjulsdrivna modell. Att frunken blir mindre är tråkigt, men det bakre bagaget är ju fortfarande stort nog för i stort sett alla behov ändå (om man inte tänkt placera ungarna där, vilket jag lurar lite på om jag ska göra, men då får vi väl ha veckohandlingen i baksätet istället

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
För mig blir svaret på trådfrågan Model X nD där antagligen n=85. Någon singelmotor lär inte komma till Model X.
@danni: Beställer du först till jul lär jag nog hinna få min Tesla innan dig.
@danni: Beställer du först till jul lär jag nog hinna få min Tesla innan dig.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tror inte Model X har tillräckligt mer utrymme så att man kan skippa takboxen, och så kan det hända att man vill transportera något annat som kräver lastbågar. Och lastbågar kan man väl inte ha på Model X.
Sen tycker jag Modell S är snyggare...
Köpte en takbox till min Rav4. Använde den endast 1 gång under 5 år. Takräcket satt ändå kvar på bilen tills jag sålde den bara för att det skulle vara lite enklare att ta på takboxen om jag skulle behöva boxen. Model X lär ha mer utrymme än Model S och dragkrok. Visst är det troligt att Model S förblir snyggare än Model X och att Model S kommer ha bättre acceleration än Model X men dels är jag inte ute efter acceleration och dels kan nuvarande Model S inte ha någon dragkrok eller 7 framåtvända säten.zeb skrev:Tror inte Model X har tillräckligt mer utrymme så att man kan skippa takboxen, och så kan det hända att man vill transportera något annat som kräver lastbågar. Och lastbågar kan man väl inte ha på Model X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja vi har ju alla lite olika behov. För min del händer det att man åker till fjällen då och då, och då behöver man sin takbox. Fast det var ju lite intressant att Model X får dragkroksmöjlighet - det kände jag inte till. Har dragkrok på nuvarande bil och den används väl numera mest när nån annan lånar bilen för att den har dragkrok - så den har lägre prio än takboxen.Svenssons skrev:Köpte en takbox till min Rav4. Använde den endast 1 gång under 5 år. Takräcket satt ändå kvar på bilen tills jag sålde den bara för att det skulle vara lite enklare att ta på takboxen om jag skulle behöva boxen. Model X lär ha mer utrymme än Model S och dragkrok. Visst är det troligt att Model S förblir snyggare än Model X och att Model S kommer ha bättre acceleration än Model X men dels är jag inte ute efter acceleration och dels kan nuvarande Model S inte ha någon dragkrok eller 7 framåtvända säten.zeb skrev:Tror inte Model X har tillräckligt mer utrymme så att man kan skippa takboxen, och så kan det hända att man vill transportera något annat som kräver lastbågar. Och lastbågar kan man väl inte ha på Model X.
Du skrev ju att Model X bara kommer som dual motor - men om den inte gjort det, hade du valt dual motor ändå?
Jag har nämligen nu kommit så långt i mitt interna resonemang att det står mellan 85 eller 85D. Jag har inte mycket erfarenhet av moderna AWD system utan måste förlita mig en del på vad andra tycker. Vad jag förstått på Teslafolket väljer majoriteten dual moror. Singelmotorvarianten har ju större frunk men dual motor går väl säkrare i dåligt väglag och har bättre framkomlighet, men hur stor skillnaden är har jag svårt att bedöma. Lite längre range och bättre prestanda är mer en bonus på 85D. Kommentarer angående dual motor emotses med förtjusning (kanske finns i nån annan tråd...).
Det har pratats om att D ger längre räckvidd genom bättre verkningsgrad i motorvägsfart. Jag har inte sett nån som testat detta än och vet inte om det kanske är så att det väntas i nån uppdatering. Elon var dock konkret med detta när D presenterades.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Takboxen köptes för resa till Trysil så åker man skidor mycket så vill man ju ha något sätt att ta med skidorna. Jag skulle dock föredra något liknande nedan ifall jag skulle åka till fjällen igen. Tycker det är för meckigt med takbox och dessutom ökar förbrukningen.zeb skrev:
Ja vi har ju alla lite olika behov. För min del händer det att man åker till fjällen då och då, och då behöver man sin takbox. Fast det var ju lite intressant att Model X får dragkroksmöjlighet - det kände jag inte till. Har dragkrok på nuvarande bil och den används väl numera mest när nån annan lånar bilen för att den har dragkrok - så den har lägre prio än takboxen.
Du skrev ju att Model X bara kommer som dual motor - men om den inte gjort det, hade du valt dual motor ändå?
Jag har nämligen nu kommit så långt i mitt interna resonemang att det står mellan 85 eller 85D. Jag har inte mycket erfarenhet av moderna AWD system utan måste förlita mig en del på vad andra tycker. Vad jag förstått på Teslafolket väljer majoriteten dual moror. Singelmotorvarianten har ju större frunk men dual motor går väl säkrare i dåligt väglag och har bättre framkomlighet, men hur stor skillnaden är har jag svårt att bedöma. Lite längre range och bättre prestanda är mer en bonus på 85D. Kommentarer angående dual motor emotses med förtjusning (kanske finns i nån annan tråd...).
http://www.cargogear.com/infolib.aspx?l ... -peoplejpg
Jag gillade skarpt AWD på RAV4:an och skulle kunna välja det en AWD igen bara på grund av detta men jag tror att Teslas AWD är några snäpp bättre i flera aspekter än RAV4:ans. På Toyotan var kraftfördelningen fast 60/40 men på Tesla så är det dels två motorer istället för en och dessutom så styrs kraften till hjulen om på millisekunder vilket leder till säkrare körning. Inte så roligt om du spinner hjulen med AWD och försöker styra. På en fossilbil leder AWD alltid till mindre effektiv drift men på en elbil blir det minst lika effektivt tack vare att kraften kan anpassas efter förhållandena. Att sätta in två fossilmotorer skulle göra det lite lättare att anpassa effekten till hjulen men bilen skulle väga så pass mycket mer och ta så mycket utrymme att det inte är någon ide.
Dock så gillar jag skarpt det extra utrymme som man får om man inte har en elmotor fram också. Vad jag fattar det som så är det inte enbart utrymmet liknande en microvågsugn man tappar utan lite mer. Dock så verkar Model X få större djup på frunken (se t.ex. hur prototypens frunk ser ut vid 2:50 på denna film: men vi kommer inte veta exakt hur stora förvaringsutrymmen Model X kommer ha förrän bilen presenteras.
En 85D har väl längre rated räckvidd än en 85?Bjorn skrev:Det har pratats om att D ger längre räckvidd genom bättre verkningsgrad i motorvägsfart. Jag har inte sett nån som testat detta än och vet inte om det kanske är så att det väntas i nån uppdatering. Elon var dock konkret med detta när D presenterades.
En 85D borde ge mindre däcksslitage, belastningen delas mellan fyra hjul.
Regen borde funka betydligt bättre med broms på alla hjul än endast bak. Borde gå att använda vid sämre väglag också.
Jag hade valt en 85D eller 70D.
Tillåt mig blanda mig i spekulationerna:Svenssons skrev:Takboxen köptes för resa till Trysil så åker man skidor mycket så vill man ju ha något sätt att ta med skidorna. Jag skulle dock föredra något liknande nedan ifall jag skulle åka till fjällen igen. Tycker det är för meckigt med takbox och dessutom ökar förbrukningen.zeb skrev:
Ja vi har ju alla lite olika behov. För min del händer det att man åker till fjällen då och då, och då behöver man sin takbox. Fast det var ju lite intressant att Model X får dragkroksmöjlighet - det kände jag inte till. Har dragkrok på nuvarande bil och den används väl numera mest när nån annan lånar bilen för att den har dragkrok - så den har lägre prio än takboxen.
http://www.cargogear.com/infolib.aspx?l ... -peoplejpg
Jag gillade skarpt AWD på RAV4:an och skulle kunna välja det en AWD igen bara på grund av detta men jag tror att Teslas AWD är några snäpp bättre i flera aspekter än RAV4:ans. På Toyotan var kraftfördelningen fast 60/40 men på Tesla så är det dels två motorer istället för en och dessutom så styrs kraften till hjulen om på millisekunder vilket leder till säkrare körning. Inte så roligt om du spinner hjulen med AWD och försöker styra. På en fossilbil leder AWD alltid till mindre effektiv drift men på en elbil blir det minst lika effektivt tack vare att kraften kan anpassas efter förhållandena. Att sätta in två fossilmotorer skulle göra det lite lättare att anpassa effekten till hjulen men bilen skulle väga så pass mycket mer och ta så mycket utrymme att det inte är någon ide.
Dock så gillar jag skarpt det extra utrymme som man får om man inte har en elmotor fram också. Vad jag fattar det som så är det inte enbart utrymmet liknande en microvågsugn man tappar utan lite mer. Dock så verkar Model X få större djup på frunken (se t.ex. hur prototypens frunk ser ut vid 2:50 på denna film: men vi kommer inte veta exakt hur stora förvaringsutrymmen Model X kommer ha förrän bilen presenteras.

Tvivlar mycket starkt på att den X-prototyp som visades fram på scen för två år sen hade dubbla motorer. Det var väl inte förrän sent i somras som det dök upp "mules" (på bild här) med takballast och sensorer på alla hjulen till en S för att testköra i det fria?
Så man ska nog inte satsa sin sista skjorta på hur den X-frunken såg ut.
Jag skulle tro att du kan byta ut "längre" mot "kortare" där. Tyvärr. Det finns väl ingenting, förutom officiella siffror utan verklighetsförankring, som visar att D-bilarna skulle ha längre range?Lite längre range på 85D.
Med range mode aktivt, full torque sleep och flack terräng så kanske man kan närma sig samma räckvidd. Men längre, nja. Jag väntar nog på nåt som visar något i den riktningen innan jag håller med.
Jag har för övrigt nästan exakt samma situation. Jag har haft tjänstebil i 7-8 år innan jag i somras blev delvis egen företagare inom konsultbranschen. Från nyår ingen annan anställning och från förra helgen ingen tjänstebil kvar från förra arbetsgivaren. Nu äger jag istället en bil privat och kände direkt att det blev lite obekvämt. Efter att ha räknat lite på det hela kom jag fram till att en Model S känns som det vettigaste valet. För att det går, för att jag vill ha bilen och för att jag har råd. Håller man igen ordentligt på tillvalen och skippar P85D så blir det inte så dyrt ändå. Totalt, skattat och sammanräknat blir det inte dyrare än en välutrustad Passat eller en helt vanlig V70 om man kör mycket årligen. Och det gör jag. Lägg till garanterat restvärde förutsatt att de inte kursar inom tre år och det blir en relativt trygg deal ändå.
När det gäller själva användbarheten tycker jag saken med krånglig laddning osv är ur världen iom SC-utbyggnaden. Ge mig station runt Malung och en i Kalmar så är jag nöjd sen. En del muppar börjar så snart man nämner Tesla muttra om hur krångligt det är med laddning, att man måste hyra bil på långkörningar, att det inte funkar med 16A 230V hemma (som jag har) osv. Känns mest ogenomtänkt. Dessutom uppskattar jag att i nån mån vara en early adopter (vilket man ju trots allt fortfarande är relativt massan), och jag har inga problem att gå "the extra mile" för att ladda kärran. Tvärt om. Jag ser faktiskt fram emot det. Känns som road trips får en extra intressant dimension snarare än nåt annat!

Jag får samma relativa kostnadsskillnader mellan modellerna i min kalkyl. Grovt räknat 400kr per steg upp (70D - 85 - 85D) förutsatt samma utrustning. Tillval kostar sen ca 400 SEK netto per 25.000kr, dvs dubbla priset mot prisskillnader på själva modellen. :ish.
Skåpmat, men jag listade följande i en diskussion med en polare härom dagen;
Generellt Model S, plus (+) och minus (-)
+ Eldrift. Kul att ta teknikskiftet.
+ Superchargernätverket.
+ Enda elbilen som fungerar som endabil.
+ Bra buzzfaktor kring bilen.
+ Billiga långkörningar
+ Fördelaktigt ur skattesynpunkt.
+ Dyr bil för rimlig peng.
+ Bra instrumentskärm.
+ ... lite annat gött.
- Grovt överskattad mittskärm. Stor och högupplöst, men verifierat dålig i övrigt. TN-känsla. Extremt kass betraktningsvinkel, slö, dammigt och förvirrat gränssnitt osv. Extremt låg fps i zoom och kartscroll. Dålig digitizer. Nån måste säga det, och jag kan ta den bollen. Här kommer det: NEJ, DEN ÄR INTE BRA!
- _Helt_ oanvändbar webläsare. Riktigt another-level-dålig. Lika förvånande som otroligt, men alltså helt och totalt kass bara. Varken mer eller mindre. Inget HTML5- eller flash-stöd heller så webappar är princip, med några få undantag, bara att glömma. Mer än lovligt hål i huvudet...
- Inget tredjeparts-app-stöd.
- Besviken efter provkörning. Bilen är inte premium i känslan trots allt. En bit dit. Amerikansk. Sisådär kvalitetskänsla. OK, men inte mer.
- Högt vägljud.
- Väldigt sportig framtoning. Känns inte helt bekvämt för mig, då jag inte springer runt med Ferrari-jacka och Castrolkeps om dagarna. Cheesy uttryckt, men det blir ett visst skifte i "image" som jag faktiskt inte uppskattar.
Mina plus och minus per modell
70D
+ "billig" och prisvärd.
+ fyrhjulsdrift
- Räckvidd
- Frunk space mindre än FWD
- Långsammare Supercharging
- Inget känt förmånsvärde än
S85
+ fortfarande rimligt pris
+ stor frunk
+ räckvidd bra och välkänd.
+ mindre ljud från drivlinan (ingen motor fram)
- Bakhjulsdriven
- Säljs numera få, så möjligen lite udda fågel vid avyttring
- Sämre prestanda än 85D
- Ingen Torque sleep av en motor i konstant fart (jfrt med D-versionerna)
S85D
+ Fyrhjulsdriven, så bättre vinterbil.
+ Bästsäljaren just nu
+ Prestandan bäst i gänget (men skit samma enligt mig, då alla har mer än tillräckligt drag. Dock en bonus.)
+ Regen på fyra hjul, om det nu spelar nån roll. På vintern lite mer safe mot sladd (slipper dra ner regen iaf).
- Irriterande och tydligt ljud från främre motorn.
- Frunk space mindre (stor nackdel för mig)
- Dyrast i gänget
- Lite sketchy med real world räckvidd.
Slutsatser
Sammantaget EXTREMT svårt att välja måste jag säga. Det finns ingen uppenbar vinnare, då alla har lite plus och minus - och ganska tydliga såna dessutom. Jag vägde fram och tillbaka. Är AWD värt 400 spänn vareviga månad? Får man ont i magen av räckvidden i 70D? Stör jag ihjäl mig på minifrunken i D? Före provkörning var jag väldigt övertygad om att det skulle beställas en. Efter provturen inte samma betonggjutna övertygelse, men det kändes ändå som att Tesla Model S är den bil jag skulle valt om jag hade riktigt rejält gott om stålar. Om det handlade om en (1) praktisk bil att köra runt i. Därmed inte sagt att jag inte har en lång rad åsikter kring brister hos nämnda kärra.
Så, hur har jag då resonerat fram till ett beslut?
1. Räckvidd prioriterad -> 85kWh batteri.
2. Trots allt - fyrhjulsdrift för bara knappt 400kr per månad, utan stora nackdelar som tex ökad bränsleförbrukning - ja. Jag måste välja det ändå.
Med andra ord, efter långt och extremt digert velande la jag en beställning på en S85D. Tillval blev enbart metallic (för att få färgen jag ville ha) och panoramatak. (Jag skiter naturligtvis fullständigt om det är glas i taket eller inte, men jag var tvungen för att lösa takräcke). Näst på listan luftfjädring, men blir ytterligare ca 400kr netto, så jag drog strecket före den. 144mm frigång opackad kommer störa rejält ibland, men det är ändå inte enormt lågt. Högre än Passat tex.
Senast redigerad av MSO, redigerad totalt 2 gång.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.