Nybörjarfrågor om Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Delpiero

Nybörjarfrågor om Tesla

Inlägg av Delpiero »

Jag har på senare tid börjat intressera mig för Tesla.
Efter en resa i USA där man såg åtskilliga godbitar och efter att läst lite om bilarna så är man fast!
Men, jag kan fortfarande alltför lite och har några nybörjarfrågor som jag hoppas få hjälp med.
Jag funderar på att antingen köpa en Model S, vänta på Model E eller köpa en begagnad nu.

1. Jag läser om Superchargers och hur de brer ut sig.
Som jag förstår det så är det helt gratis att ladda vid dessa.
Men, kan alla Teslor laddas i dessa eller är det enbart nya modeller?
Och, alla nya modeller?

2. Att ladda bilen under natten hemma i carporten verkar ju smidigt, men vad kostar det ungefär att göra detta?

3. Priserna som gäller när man beställer på nätet verkar vara fasta? Det finns ingen prutmån som på alla andra bilar?

4. Skillnaden på Model S 70D respektive 85D verkar vara att den sistnämnda är starkare och har något längre räckvidd.
Men, om man som jag tycker att kraften i 70D räcker gott och väl och man förmodligen överlever 6 mil kortare räckvidd så kanske den känns mest prisvärd?
Eller, missar jag något?
Grundpris idag för 70D är 779.000kr och för 85D 878.000kr

5. Miljöbilspremie på 40000kr.
Hur och när får man denna tillgodo?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Nybörjarfrågor om Tesla

Inlägg av Delta »

1. Alla Model S kan ladda gratis utom vissa 60kwh modeller.
2. Ca 100 kr från helt tomt till helt fullt batteri
3. Nej. Det kommer ca 7% höjning när som helst. på grund av stark USD
4. 70D är instegsmodellen. Välj till vad du tycker du behöver och betala för det.
5. Första ägaren får pengarna. Om du leasar skall leasingbolaget reducera premien motsvarande eftersom leasingbolaget blir den första ägaren.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

2. I vanliga fall laddar man för mycket mindre. Att ladda från helt tomt till helt fullt är ett undantagsfall...
Elen kostar i runda slängar 2,40 kr per mil om du laddar hemma.

4. Ja du missar ett alternativ nämligen 85 (utan D). Utan fyrhjulsdrift men det behöver du ju ändå inte om du inte ska köra i terräng eller ofta i djup snö. Sen finns det många som tycker om att ha det ändå, men jag skulle välja räckvidd före fyrhjulsdrift.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Delta skrev:
5. Första ägaren får pengarna. Om du leasar skall leasingbolaget reducera premien motsvarande eftersom leasingbolaget blir den första ägaren.
Givet att det finns pengar kvar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Välkommen!

1. 70D alla 85kWh modeller har fri snabbladdning inkluderat.
Funderar du på begagnat: Den "gamla" 60kWh kan finnas både med och utan. Hittills har det gått att uppgradera den (24000:- när det stod på hemsidan. Bäst att kolla priset.). Roadster kommer inte att få snabbladdning sägs det.

2. Jag har räknat så här med det jag läst mig till. Har dock inte fått bilen än.
Sommar 2kWh / mil + 15% i laddförluster x 1,1 kr / kWh = 2,5:- / mil
Vinter 2,4kWh / mil + 15% i laddförluster x 1,1 kr / kWh = 3:- / mil

Det finns en hel del att läsa om dessa frågor.
En bra som jag tror jag har läst nästan allt som han har skrivet är pionjären Sondell. http://tesla.sondell.biz/?p=555. På den sidan kan man fastna några timmar. Man kan ju hoppa det mesta gammalt om utbyggnaden av super charger. Det är ju mindre intressant nu när de finns. Grymt bra efterforskning när de är på gång dock. Han kollar bygglovsansökningar mm.

En bra till är Tibors alla nyhetsartiklar här http://teslaclubsweden.se/tesla-motors-superchargers/ http://teslaclubsweden.se/se-upp-med-norska-teslor/ Där kan man fastna några timmar till.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

matbl skrev:
4. Ja du missar ett alternativ nämligen 85 (utan D). Utan fyrhjulsdrift men det behöver du ju ändå inte om du inte ska köra i terräng eller ofta i djup snö. Sen finns det många som tycker om att ha det ändå, men jag skulle välja räckvidd före fyrhjulsdrift.
4wd (eller dual motor på teslalingo) ger även lite bättre ax samt bättre räckvidd då det är olika utväxling på dom olika motorerna (för olika hastigheter).
85 har fortfarande bättre räckvidd än 70D pga dom extra 15kWh, men du får inte 15kWh sämre räckvidd utan snarare kanske 10 i praktiken baserat på lättare vikt och olika utväxling.
Äh jag kanske bara krånglar till det. Jag lutar mot att hellre välja en 70D mot en 85 utan D så jag kanske är lite partisk också. Dom är båda sjukt bra bilar kan man kanske konstatera, sen kan man fila på tillvalen fram och tillbaks. Men jag tycker det var bra att dom gick upp till 70 från 60 för jag tycker det är skillnaden som gör skillnaden då man kommer mycket lättare mellan superchargers (det går även snabbare att ladda fler mil i ett större batteri än ett litet så det är fördel 85).
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

ad 1) Du kan ladda alla Model S (S60 bara om man har köpt SC som tillval), Roadster kan inte laddas på Supercharger
ad 2) beroende på Ditt elavtal, ca SEK 1,50/kWh. Med egenproduktion: SEK 0,00 :D
ad 3) nej, inget prutmån (tack!)
ad 4) beroende på perspektivet, såklart. Men behöver Du inte de extra milen i räckvidd, duger nog en S70. 100k papp är mycket peng
ad 5) denna fråga borde Du ställa till regeringskansliet... Jag väntar fortfarande :x

Lycka till! Vill Du inte köpa nytt, kommer det säkert några begagnade snart.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Hei
Jeg tror at prioriteringen bør være
1. Rekkevidde, vinterkjøringsevne. Ville gått for 85d. Har selv en P85d men tenker at s85d er et vel så godt valg. 70d kan evt ha en litt vel redusert rekkevidde på veldig kalde dager. Og i skandinavia ville jeg prioritert drift på 4 hjul.
2. Komfort: nextgen seter, 19 tommer hjul. Ikke 21 tommer. Har selv 21 tommer sommerdekk og angrer på det valget. Ser fint ut, men støyer mye og gir redusert rekkevidde.
3. Gå for panorama glasstak. Enkelt å regulere temp i bilen. Da slipper du å bruke så mye AC/klimaanlegg som drar strøm.
3. Techpakke med autopilot. I denne pakken kommer det nok ligge mange oppdateringer.
4 vinterpakke. Varm ratt og varme i seter bak og frem er veldig bra, spesielt når du skal på tur med barn på vinterstid.
5. da de fleste lader lite hjemme kan du sløyfe dobbeltlader. (Er nok tatt bort av valgmulighetene nå).
6 luftfjering er ikke et must. Men bilen regulerer seg selv, og med mye i bagasjen er dette veldig fordelaktig.

Lykke til

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

70D bästa valet om ekonomi styr. Jag har aldrig haft behov av de sista 6 milen i de två Tesla jag ägt.

Som jag plitat i andra trådar tycker jag valet är 70D eller all in med P85D. En ekonomisk och helt ok bil eller en bil med Ferrariprestanda. Det i mitten är känns meningslöst. Ja du får bättre prestanda men det är ändå inte "wow!" Så why bother... Med respekt för att innan 70D fanns tycker jag 85D var insteget.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

1. Superchargern är förbetald och ingår i priset när du köper Model S, så Elon ger inte bort juicen direkt. Bra som argument mot de som påstår att det är ohållbart att ge bort el vid laddstolpar, vilket det på sätt och vis är. Men SC är alltså inte gratis utan förbetald.
Skriv svar