Ovala hjul

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Ovala hjul

Inlägg av mati »

Jag har bytt till vinterdäck idag, dvs krängt av sommardäcken från 19"-originalfälgarna och satt på Hakka R2 istället. De i däckverkstaden hade rejäla problem att få hjulen balanserade. Två av hjulen var så ovala att vanliga balanseringsvikter nästan inte räckte till. De funderade på att ta lastbilsvikter för att slippa trycka dit en massa småvikter. Att snurra på däcken hjälpte inte, obalansen satt i fälgarna. De fick till det till sist, men det blev mer än 80g på ett ställe. Det är väldigt mycket. Mer än vad de har varit med om tidigare på en så pass ny bil. Då kom jag ihåg att det var samma problem med min förra Model S, fast då var det bara en fälg och bilen var ju några år gammal, dvs fälgen hade varit med om en del.
Men uppenbarligen är de ovala by design. Nån mer som har haft liknande problem? Eller är det bara jag som får bilar med ovala hjul?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ovala hjul

Inlägg av Bjelke »

Mina original-fälgar är lika och har varit det sedan dag 1 (diverse vibrationsproblem gjorde ju att vi hade benkoll på detta från den var ny)... Två av mina är "defekta",
eller egentligen är dom inte ovala utan har ett kast som ger samma problem vid balansering...
Extra kul att Tesla ett halvår senare började krångla om mina 3:e-parts-fälgar när vi ff tjafsade om vibrationsproblemen och mina 3:e-partare var betydligt bättre än originalen :twisted:
Jag balanserade mina originalare i Lördags igen och blev påmind om Teslas usla kvalitet (massa balansvikter blev det på två av dom igen, såklart) :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar