Slipp kort och taggar med ABB
Moderator: Redaktion
Slipp kort och taggar med ABB
Okej, nu var den rubriken lite fel på detta forumet då Teslas bilar inte kan ladda med CCS men ABB har nu tagit fram en mjukvara så att deras laddare kan via CCS läsa av bilens identifikations nummer så det räcker att du kopplar din bil till dit konto en gång så vet laddaren vem som ska betala. Då det endast är ny mjukvara så ska detta fungera på deras laddare så behövs bara en mjukvaruuppdatering för att fungera och enligt ABBs egna tester så ska det även funka för elbilar med CCS från 2012. Hoppas fler bolag tar med denna funktionen, skulle göra elbilsanvändandet betydligt enklare och du slipper en massa kort och taggar.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... um=twitter
https://www.greencarreports.com/news/11 ... um=twitter
Re: Slipp kort och taggar med ABB
Ja, det bara måste komma dit, enklare att ladda!
Det är väl en av de springande punkterna när det diskuteras huruvida det är praktiskt eller ej med elbil.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Det är väl en av de springande punkterna när det diskuteras huruvida det är praktiskt eller ej med elbil.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Låter ju riktigt bra om de kan lösa den biten. efter de måste de bli fler nätverk också, dvs att man kan lätt ladda i andra länder med andra nät.. Lite som roaming med telefonen 

Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Kan ju hoppas att Tesla (eller någon annan aktör) kommer med en CCS-adapter som är kompatibel med detta.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Hurra! Äntligen. Tack, ABB!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Generalbogge
- Teslaägare
Det är såklart ett framsteg, men det är kanske inte i alla lägen som det är optimalt att ha det kopplat till bilen. Har man t.ex flera brukare, kan ju nuvarande lösning med kort eller tagg vara bättre.
Såna småbetalningar som elen utgör måste automatiseras, kanon, bara inte det blir spoofat...
ms 76132 "Eleamore"
Jag fattar inte varför man inte bara kan använda vanliga konto/kreditkort (VISA/Mastercard/etc) som alla redan har och som funkar precis överallt?
Finns det någon teknisk anledning, typ att det inte går att hålla kontokortet ”öppet” under så lång tid som laddningen tar?
Finns det någon teknisk anledning, typ att det inte går att hålla kontokortet ”öppet” under så lång tid som laddningen tar?
Håller med, men de ena utesluter inte de andra...Jerka skrev:Jag fattar inte varför man inte bara kan använda vanliga konto/kreditkort (VISA/Mastercard/etc) som alla redan har och som funkar precis överallt?
För att de ska bli lite enklare så kunde man möjligen använda sig av bara kontakt lösa teknik, dvs ingen kort läsare utan RFID teknik som de finns snart på alla kort (tror jag).
Att sedan betala genom att bilen är registrerad är ju perfekt, de ska ju vara enkelt, bara koppla in och sedan är laddningen igång sekunder senare. Då registrerar man sig på de nätverk som man oftast laddar vid.
Vad jag har förstått så är det för att minimera förlusterna. Om du betala med Visa eller Mastercard så måste mottagaren betala en avgift till dessa vid varje köp förutom utrustning för att ta korten.Jerka skrev:Jag fattar inte varför man inte bara kan använda vanliga konto/kreditkort (VISA/Mastercard/etc) som alla redan har och som funkar precis överallt?
Ja, jag tror att svaret finns där. Kortavgifterna är inte att leka med.vigge50 skrev:Vad jag har förstått så är det för att minimera förlusterna. Om du betala med Visa eller Mastercard så måste mottagaren betala en avgift till dessa vid varje köp förutom utrustning för att ta korten.Jerka skrev:Jag fattar inte varför man inte bara kan använda vanliga konto/kreditkort (VISA/Mastercard/etc) som alla redan har och som funkar precis överallt?
Vad jag förstått är inte avgifterna på kort speciellt höga sen några år tillbaka. 0,2-0,3% som max enligt ett eu direktiv från 2015.
Så även småsummor är ju enkla att dra och kräver inte pinkod om de är under en viss summa. dvs mycket smidigt för ex debitering av el/laddning.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eu-s ... kta-priser
Så även småsummor är ju enkla att dra och kräver inte pinkod om de är under en viss summa. dvs mycket smidigt för ex debitering av el/laddning.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eu-s ... kta-priser
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Oavsett så kan man ju ha olika priser om man har "abonnemang" eller inte. Att ha abonnemang behöver ju inte kosta något men underlättar och du får ett något lägre pris.
Jag jämför detta med tex easypark, liknande modeller borde fungera (även om jämförelsen är 100% lik) för laddare men visst jag förstår också att de är ju mindre pengar i omsättning vad de gäller ladda bilar i förhållande till att tanka en fossil bil.
Jag skulle också kunna tänka mig att långsamladdare kräver abonnemang medans snabbladdare ska gå att betala med kort.
gränserna är inte helt lätta och fins säkert mycket att tänka över om mina tankar ovan. De som är min poäng egentligen är att laddarena ska vara tillgängliga på ett enkelt sätt utan att man ska ha 30 olika abonnemang/appar/plastkort och annat... "Svensson" kommer aldrig acceptera de, de måste bli enkelt att ladda och betala oavsett om man är på hemmaplan, utomlands eller i en annan del av landet än man brukar befinna sig. Samma sak ska gälla för de turister som besöker vårt land annars kommer de bara vara besvärligt att ha elbil...
Tesla är som vi alla vet här undantaget, de har i princip löst detta även om de vore trevligt att kunna använda icke Tesla laddare på ett enklare sätt än vad det är idag även för Tesla ägare.
Jag jämför detta med tex easypark, liknande modeller borde fungera (även om jämförelsen är 100% lik) för laddare men visst jag förstår också att de är ju mindre pengar i omsättning vad de gäller ladda bilar i förhållande till att tanka en fossil bil.
Jag skulle också kunna tänka mig att långsamladdare kräver abonnemang medans snabbladdare ska gå att betala med kort.
gränserna är inte helt lätta och fins säkert mycket att tänka över om mina tankar ovan. De som är min poäng egentligen är att laddarena ska vara tillgängliga på ett enkelt sätt utan att man ska ha 30 olika abonnemang/appar/plastkort och annat... "Svensson" kommer aldrig acceptera de, de måste bli enkelt att ladda och betala oavsett om man är på hemmaplan, utomlands eller i en annan del av landet än man brukar befinna sig. Samma sak ska gälla för de turister som besöker vårt land annars kommer de bara vara besvärligt att ha elbil...
Tesla är som vi alla vet här undantaget, de har i princip löst detta även om de vore trevligt att kunna använda icke Tesla laddare på ett enklare sätt än vad det är idag även för Tesla ägare.
Jag tror inte det är någon här inne som är emot dig, alla vill nog slippa en massa kort. Förutom att en laddning med elbil kostar betydligt mindre än en tankning av en fossilbil så ifall det finns fasta kostnader så måste man även ta hänsyn till hur otroligt många färre det är som laddar på en laddplats under en dag jämfört med antalet som tankar på en bensinstation. Nu sökte jag bara snabbt och fick upp denna forumtråden angående kortterminaler, förutom inköp så är kostnaden några hundralappar i månaden, om det då bara är några enstaka laddningar så kanske det måste läggas på ytterligare på dagens höga priser.chaffis75 skrev:Oavsett så kan man ju ha olika priser om man har "abonnemang" eller inte. Att ha abonnemang behöver ju inte kosta något men underlättar och du får ett något lägre pris.
https://www.foretagande.se/inkop/39956- ... -med-kort/
Man verkar ju kunna räkna hem en kortläsare på en parkeringsautomat, så det borde ju gå med en laddstation också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
De försvinner långsamt för parkering blir mer och mer sms lösningar
ms 76132 "Eleamore"
OK, de har jag inte sett här nere i Skåne än, de jag sett är att man sluter med mynt. Sedan skulle jag kunna missa denna omställning då jag oftast betalar med en app...12man skrev:De försvinner långsamt för parkering blir mer och mer sms lösningar
Men oavsett så stör jag mig egentligen på att man inte kan betala med mynt trots att jag själv aldrig gör de, har vi ett samhälle där man måste betala för att parkera så anser jag också att man ska tillhandahålla de betalningsmöjligheter som generalla, dvs mynt och kanske kort, övriga metoder (läs appar och SMS) ska vara "frivilliga".
Ja lite samma som laddning även om jag inte inte tycker mynt (dubbelmoral kanske?) är så lämpligt i de fallet.
Känns konstigt att skriva detta ovan, jag är normalt för teknik utveckling och ser mig som en early adopter men samtidigt ser jag att alla i vårt samhälle måste kunna hänga med och göra rätt för sig på ett enkelt (traditionellt?) sätt. Ja kanske är åldern som talar