Slipstream-fälgar och salt
Moderator: Redaktion
Slipstream-fälgar och salt
Jag har kört en vintersäsong med Slipstream-fälgarna och efter tvätt i våras kunde det konstateras att alla korroderat i spåret som finns inne i fälgen:
Jag visste med 99.9% att detta skulle hända, då designen inte är vinter-säkrad...samt att säkert lacken är supertunn just i spåret.
Kör man en säsong till och saltvatten får stå o gotta sig ännu en säsong, så kommer det bli ännu värre.
Frågan är nu; Tips på åtgärd!?
1. Ska man slipa ner o lacka om just spåret och anslutningen till det?
2. Eller olja spåret så ingen vidare korrosion kan ske. (Dock fastnar säker sand etc o skapar obalans.)
3. Göra ingenting...
4. Garanti?
Hoppas få höra era erfarenheter och tips.
/Anders
Jag visste med 99.9% att detta skulle hända, då designen inte är vinter-säkrad...samt att säkert lacken är supertunn just i spåret.
Kör man en säsong till och saltvatten får stå o gotta sig ännu en säsong, så kommer det bli ännu värre.
Frågan är nu; Tips på åtgärd!?
1. Ska man slipa ner o lacka om just spåret och anslutningen till det?
2. Eller olja spåret så ingen vidare korrosion kan ske. (Dock fastnar säker sand etc o skapar obalans.)
3. Göra ingenting...
4. Garanti?
Hoppas få höra era erfarenheter och tips.
/Anders
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Slipstream-fälgar och salt
Väldigt nyfiken på svaren på detta jag med.
Generellt med Alu är nog att lackningen måste vara tillräckligt robust... men den åker till slut även den.
Lacka om, efter lackborttagning, fälgar vet jag inte heller hur bra det blir då alu inte lackas utan vidare utan att bearbeta eller behandla den med ngt som gör att ytan binder med lacken först?
Generellt med Alu är nog att lackningen måste vara tillräckligt robust... men den åker till slut även den.
Lacka om, efter lackborttagning, fälgar vet jag inte heller hur bra det blir då alu inte lackas utan vidare utan att bearbeta eller behandla den med ngt som gör att ytan binder med lacken först?
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 1 gånger.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Fantastiskt. Hur tänkte dom? Den borde ha lutat hela vägen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Made in California. Det regnar sällan, det snöar garanterat aldrig någonsin, och salt på vägarna har de inte ens hört talas om.AGCF skrev:Fantastiskt. Hur tänkte dom? Den borde ha lutat hela vägen.
Det blir spännande när Model 3 börjar levereras till resten av världen och de första bilarna börjar rosta sönder strax efter leverans pga dålig lack och typiska "det-tänkte-vi-inte-på fel". Tur att man har en aluminiumburk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är bara att lämna in det där är inte svår fixat 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Generalbogge
- Teslaägare
Har också stört mig på den där gropen. När man tvättat bilen /fälgarna, så samlas där alltid vatten, och det är svårt att få bort. Sedan när man kör, så skvätter såklart detta vattnet iväg, och då det ofta inte är rent, så blir fälgarna skitiga igen (man ser där det runnit iväg).
Skulle man inte kunna typ fylla med silikon där, eller något liknande?
Skulle man inte kunna typ fylla med silikon där, eller något liknande?
hmm.. vad tusan då..
Jag som just fått vinterdäck levererade på slipstreams.. om detta nu är ett känt problem tycker man ju att tesla borde kunna tipsa om bättre fälgar för vintern.. Eller uppstår det här med alla deras fälgar? Räknar iofs inte med att ha bilen mer än 2-3 år men... hur länge betyder det här att man kan räkna med att fälgarna håller?
Jag som just fått vinterdäck levererade på slipstreams.. om detta nu är ett känt problem tycker man ju att tesla borde kunna tipsa om bättre fälgar för vintern.. Eller uppstår det här med alla deras fälgar? Räknar iofs inte med att ha bilen mer än 2-3 år men... hur länge betyder det här att man kan räkna med att fälgarna håller?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Håller gör dom nog många år ändå, men det blir fult och kanske problem med balans...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Står det vatten där och det fryser till is så lär man få en ordentlig obalans. Fälgarna lär väl dock hålla i bra många år innan de i sig orsakar obalans.
Multibond på Biltema, otroligt segt och starkt. Finns i grått. Har använt det som fönsterkitt, fantastiskt bra. Finns både vanlig och rapid.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000030746/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000030746/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det går väl fortfarande att köpa de ”gamla” 19 tummarna hos tesla. De verkar hålla mycket bättre, och har inget spår där det samlas vatten och skit.GiGurra skrev:hmm.. vad tusan då..
Mina gamla 19” originalfälgar åkte precis på för 4’e vintersäsongen nu, och de ser ut att vara i betydligt bättre skick än de slipstream på bilderna i trådstarten. Den enda synbara korrosionen är på kanterna av det silvriga centrumlocket med Teslaemblemet. Men dessa är ju enkla att byta ut.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015