Oaktat modell, så har jag aktionsradie-ångest. Jag konstaterade på senaste långresan efter 5 minuters tankning av min Land Rover när jag susade vidare, "jaha, 80 mils aktionsradie - gött!". Har funderat mycket på det på senare tid, kommer jag att bli irriterad över detta om jag beslutar att köpa en Tesla?
Mitt körmönster är att hastighetsbegränsning är en guidline för vad man skulle kunna köra i, om man åker Volvo 240. På ren svenska, jag kör i den hastighet jag finner lämpligt givet väg och rådande förhållanden. Om det nu är 15 eller 150 varierar så klart. Lägre hastighetsangivelser har jag stor respekt, för dom är satta av en anledning, men 140 på en 90 väg är ok om förhållandena är det.
Så, jag funderar på om dom där 50 milen i och med det lätt blir 20 med mitt körmönster, vilket i så fall gör Tesla till en omöjlig kamrat i mitt liv?
Aktionsradie (igen)
Moderator: Redaktion
Aktionsradie (igen)
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Aktionsradie (igen)
Hur ofta kör du över 30 mil om dagen? Hur ofta där du inte kan stanna vid SC och tanka 20 min?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Lite intressant läsning med bland annat grafer som visar hur hastigheten påverkar räckvidden. Graferna går upp till 85 mph vilket är nästan 137 km/h.
http://www.teslamotors.com/blog/driving ... l-s-family
http://www.teslamotors.com/blog/driving ... l-s-family
Driver sajten Car.info
Men är SC:s är väll ändå än så länge placerade så glest att man måste optimera för att klara sig till nästa - eller hur?
Om det fanns en SC var 10:e mil så hade det ju kanske inte varit ett så stort problem, men nu är det ju inte så gott om dom. Att köra "kan köra från A till B" funkar, om man snålar, och tänker "energi", men som en ren ersättare för fosilbränslebil med samma körvana funkar det inte - eller? Därav min frågeställning om det finns någon mer med samma körmönster som jag.
Om det fanns en SC var 10:e mil så hade det ju kanske inte varit ett så stort problem, men nu är det ju inte så gott om dom. Att köra "kan köra från A till B" funkar, om man snålar, och tänker "energi", men som en ren ersättare för fosilbränslebil med samma körvana funkar det inte - eller? Därav min frågeställning om det finns någon mer med samma körmönster som jag.
Model S P85DL+
Men, tack Franz!
Så en konstantfart i "typ" 140 ger en aktionsradie på omkring 30 mil, på en 85-modell. Precis vad jag var ute efter.
Någon på forumet med en så bil, med hastighetsbegränsning + moms beteende som kan bekräfta i verkligheten?
Så en konstantfart i "typ" 140 ger en aktionsradie på omkring 30 mil, på en 85-modell. Precis vad jag var ute efter.
Någon på forumet med en så bil, med hastighetsbegränsning + moms beteende som kan bekräfta i verkligheten?
Model S P85DL+
Idag är det ungefär 15-20 mil mellan varje så om du kör fort så måste du nog ladda upp till 70-80% vilket tar lite tid men det fungerar,vi behöver inte snåla om du är beredd att stanna och ladda. Läste någon stans här på forumet att om du räknar totala restiden med laddstop så är den optimala hastigheten 160 km/h. Men det beror nog på hur långt det är mellan laddarna så det kanske är lite lägre här i Sverige om det testet gjordes i USA på ett ställe dem sitter tätare.mans71 skrev:Men är SC:s är väll ändå än så länge placerade så glest att man måste optimera för att klara sig till nästa - eller hur?
Jag sitter i samma sits som Du, kör f ö Land Rover ( i över 20 år) och vet precis vad Du menar. Aktionsradien begränsas dock enligt min erfarenhet med dessa praktexemplar av Engelsk ingenjörskonst egentligen inte av tankens volym och fyllningsgrad, utan av alla möjliga fel som kan intäffa och ställa till (...och givetvis också gör det, såklart) samt Din förmåga att åtgärda problemet och ta Dig vidare. Jag har blivit ganska skicklig på det och anser mig som en rätt så kunnig och skicklig mekaniker numera, när det gäller Land Rover (håller just på att byta en växellåda på en 110). Man lär sig hela tiden...
Med en Tesla är det helt annorlunda, dock. Den ursprungliga rädslan av att inte klara sig tillräckligt långt på en laddning har, under de få veckorna med bilen, nästintill helt försvunnit. Jag måste dock för ärlighetens skull erkänna att jag har blivit lite svettig och orolig initialt, när bilen informerar att man numera snart befinner sig utanför räckvidden av en SC, men det finns alltid en lösning. Antingen så lättar man på "gas"foten, slår på "Range Mode" (vilket inte ens en Range Rover har) eller letar efter ett uttag i närheten. Det finns otroligt många ställen, där man kan få tillgång till ett vanligt uttag (ofta trefas) eller även Typ-2-anslutningar. Ofta kostar laddningen inte ens! Det kanske räcker med en halvtimmes laddning eller så för att kunna ta Dig sedan till närmaste Supercharger, så det finns väl ingen risk att Du blir stående med tomt batteri om Du bara är lite medveten om omständigheterna.
Med en Tesla är det helt annorlunda, dock. Den ursprungliga rädslan av att inte klara sig tillräckligt långt på en laddning har, under de få veckorna med bilen, nästintill helt försvunnit. Jag måste dock för ärlighetens skull erkänna att jag har blivit lite svettig och orolig initialt, när bilen informerar att man numera snart befinner sig utanför räckvidden av en SC, men det finns alltid en lösning. Antingen så lättar man på "gas"foten, slår på "Range Mode" (vilket inte ens en Range Rover har) eller letar efter ett uttag i närheten. Det finns otroligt många ställen, där man kan få tillgång till ett vanligt uttag (ofta trefas) eller även Typ-2-anslutningar. Ofta kostar laddningen inte ens! Det kanske räcker med en halvtimmes laddning eller så för att kunna ta Dig sedan till närmaste Supercharger, så det finns väl ingen risk att Du blir stående med tomt batteri om Du bara är lite medveten om omständigheterna.
Kan tipsa om http://uppladdning.nu/
Där kan man hitta väldigt många alternativa ställen att ladda på och även lägga in bilder och kommentarer på varje ställe man har varit på för att hjälpa andra som letar bra laddställen.
Jag tycker mitt kör beteende har ändrats sen jag började köra Tesla. Jag kör mycket lugnare nu och kör sällan över 110km/h. Har inte råkat ut för ångest än med min S60
.
Visst får man planera lite om man ska göra en längre resa men har aldrig råkat ut för problem, snarare att jag laddar för mycket på SC och sedan har man hittat laddställe på destinationen som ger en tillräckligt med ström, då hade kunnat hoppat över SC på vägen dit.
Där kan man hitta väldigt många alternativa ställen att ladda på och även lägga in bilder och kommentarer på varje ställe man har varit på för att hjälpa andra som letar bra laddställen.
Jag tycker mitt kör beteende har ändrats sen jag började köra Tesla. Jag kör mycket lugnare nu och kör sällan över 110km/h. Har inte råkat ut för ångest än med min S60

Visst får man planera lite om man ska göra en längre resa men har aldrig råkat ut för problem, snarare att jag laddar för mycket på SC och sedan har man hittat laddställe på destinationen som ger en tillräckligt med ström, då hade kunnat hoppat över SC på vägen dit.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |